2026-02-25, 17:30
Avstängd
Adelaides avatar
Vet ej vart detta ämne passar bäst så det får bli här.

Jag var på klubbspelning för inte så länge sen. Hade en lite tunnare jacka just den dagen för att slippa lämna in och stå i den hundra meter långa garderobkön.

Jag hann inte gå långt in i lokalen innan fascistjäveln som kallas vakt ropar "Hörredu, du måste lämna in jackan!" efter mig.

Vafasiken då för? Jag stör väl ingen när jag har på mig en jacka? Kan inte se någon anledning med detta annat än att stället ska tjäna någon billig peng på garderobsavgiften. Har googlat lite och nej det verkar heller inte finnas någon lag som styrker detta.
Citera
2026-02-25, 17:34
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Det är ett förklätt inträde.

Gratis inträde..... 50-100 spänn i garderoben, tvång på att lämna in jackan, eller tjocktröjan.... Har du inget snor de dig på avgiften oavsett.
Citera
2026-02-25, 17:47
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är väl på grund av klädregler, miljö och säkerhet.
Citera
2026-02-25, 17:50
Medlem
"Brandrisken" hette det på den tiden det röktes på krogen. Vet inte vad de kör med sen dess.

Hur många trådar som helst finns.
Citera
2026-02-25, 17:53
Medlem
Gubbens avatar
Garderoberna drivs ofta av kriminella.
Citera
2026-02-25, 17:57
Medlem
Onanikrems avatar
Som nämnts är det ett förtäckt inträde. Går att komma runt om man har kavaj och skjorta (inte lämplig nu när det är minusgrader kanske)
Sommartid borde en tunn jacka fungera precis lika väl som kavaj, visst det det slufsigare ut men tar för givet det inte är Kafé Opera klass på stället.

Också stört mig på fenomenet i bland.
Citera
2026-02-25, 19:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varför blandar du ens in LAG i detta? Hur svårt efterbliven är man om tror att det är LAGEN som styr sådant?

En krog får väl ha vilka jävla regler de vill på sitt privata företag! Om de bara vill släppa in folk i clownperuk så får de göra det.
Citera
2026-02-25, 23:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nej.
Det är ett korrekt påstående.
Bara slödder tar med sig jackan in.
Men det var ju inte svaret på frågan. Eftersom det går bra på en del ställen kan man ju lätt tro att det är en dold inträdesavgift.
Vore ärligare om de kallade det inträdesavgift!

Hurvida man är slödder eller ej har nog inte med jackan att göra, anledningen till att man inte vill lämna in jackan är ju att slippa trängseln vid hemgång. Är jävligt segt att missa tunnelbanan/tåg bara för att man måste vänta i tusen år på jackan. Nu syftar jag mest till konserter. På nattklubb har man givetvis inte jacka!
Citera
2026-02-26, 00:16
Medlem
Svensk krogkultur är nog den sämsta i världen.

Enbart i sverige har de vakter och gardarob till ett sunk-hak där du kan köpa
en piss öl till 80 kr. 3ml gula fisken shot 80 kr, lika mycket som hela flaskan kostar. Ett jävla skämt.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-02-26 kl. 00:19.
Citera
2026-02-26, 00:25
Medlem
MisterPartyfucks avatar
De vill att rummet ska ha en viss nivå/klass/stil för allas trivsel. Samtidigt slippa allas kvarglömda skit.
Håller däremot med dig i sak för man kan likväl hänga jackan på sin plats eller över stolsryggen.
Citera
2026-02-26, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vet ej vart detta ämne passar bäst så det får bli här.

Jag var på klubbspelning för inte så länge sen. Hade en lite tunnare jacka just den dagen för att slippa lämna in och stå i den hundra meter långa garderobkön.

Jag hann inte gå långt in i lokalen innan fascistjäveln som kallas vakt ropar "Hörredu, du måste lämna in jackan!" efter mig.

Vafasiken då för? Jag stör väl ingen när jag har på mig en jacka? Kan inte se någon anledning med detta annat än att stället ska tjäna någon billig peng på garderobsavgiften. Har googlat lite och nej det verkar heller inte finnas någon lag som styrker detta.

En stor orsak är att avans på garderobsavgiften är
Bra inkomst för krögaren allmänt könt, även ofta svårt inkomst
Citera
2026-02-26, 07:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag skrev ju att det INTE finns någon lag på detta.
Är du möjligtvis lite smått utvecklingsstörd?

Det är du som är korkad som ens drog upp LAGEN.

Lagen bestämmer inte vilken klädsel eller inträdesavgifter osv som en krog kräver. Krogägaren bestämmer sånt själv.

Detta känns som att brottas med en gris...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in