2026-03-07, 00:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du har inte en anning om vad du snackar om vilket inte är speciellt förvånade för någon som går hemma om dagarna och inte gör något.

Förutom att varenda stark människa jag träffat inte har haft stora köttiga muskler.

Eller just det, jag har ju aldrig träffat folk i hela mitt liv.

Så du menar att bygga bulkiga muskler är något som man gör för att bli stark i sitt vardagsliv?
Citera
2026-03-07, 09:56
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förutom att varenda stark människa jag träffat inte har haft stora köttiga muskler.

Så du menar att bygga bulkiga muskler är något som man gör för att bli stark i sitt vardagsliv?

Då är din ribba stark människa ganska låg. Det går helt enkelt inte att bygga mycket styrka utan att bygga muskler. Du kan givetvis bygga viss styrka och teknik i att lyfta men där tar det stopp. Ta en random styrkelyftare, de har en jävla massa muskler men också ett större fettlager som täcker det dånade vet att det troligen kommer att kosta lite muskler och styrka om de vill dieta bort fettet.
Citera
2026-03-07, 11:08
Medlem
Citat:

För att du aldrig har träffat någon som är stark på riktigt.
Titta på atleter i sporter, brottning, strongman, starka arbetare osv.
Sambandet är stora muskler, det finns en tydlig kausalitet mellan muskler och styrka.

Man kan träna kroppen att maximera användningen av de muskler man har för att uppnå en vis styrka.
Men för att bli starkare efter det så behöver man större muskler.

Varför tror du ens att otränade män är drygt 60% starkare än otränade kvinnor?
Svaret är större muskler!

Kan du göra marklyft, knäböj, pull ups mm så blir du stark i vardagen också, större muskler är konsekvenserna av att bli mycket starkare.
Citera
2026-03-07, 17:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
starka arbetare

Sett många starka arbetare och klart de har muskler men de har inte bodybuildermuskler, de ser inte så muskulösa ut alls, men de är extremt starka. Random flyttgubbe ser inte musklig ut men kan bära vadsomhelst.

En del som gymmar på gym för muskler, sliter djävulskt på kroppen och med sjuka idéer om mat, ätstörning för killar, jag kommer aldrig att tro att det är ett tecken på hälsa.
Citera
2026-03-07, 23:16
Medlem
Citat:
Sett många starka arbetare och klart de har muskler men de har inte bodybuildermuskler, de ser inte så muskulösa ut alls, men de är extremt starka. Random flyttgubbe ser inte musklig ut men kan bära vadsomhelst.

En del som gymmar på gym för muskler, sliter djävulskt på kroppen och med sjuka idéer om mat, ätstörning för killar, jag kommer aldrig att tro att det är ett tecken på hälsa.
Du blir inte speciellt stark av att vara flyttgubbe, visst jämför man med en otränad svensson så ju vem som helst en superman.

Grejen är den att väldigt många som har fysiskt krävande jobb styrketränar på gym för att kroppen ska hålla, man blir obalanserad om man inte gör det samt man kan träna så att man blir mjukare i kroppen.

Vad som sliter på kroppen är när man dopar sig, att äta bra mat istället korv och makaroner mm är ju ett sundhetstecken.
Det kommer alltid finnas personer av missbrukar typen oavsett vad man sysslar med.
Citera
2026-03-07, 23:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du blir inte speciellt stark av att vara flyttgubbe, visst jämför man med en otränad svensson så ju vem som helst en superman.

Grejen är den att väldigt många som har fysiskt krävande jobb styrketränar på gym för att kroppen ska hålla, man blir obalanserad om man inte gör det samt man kan träna så att man blir mjukare i kroppen.

Vad som sliter på kroppen är när man dopar sig, att äta bra mat istället korv och makaroner mm är ju ett sundhetstecken.
Det kommer alltid finnas personer av missbrukar typen oavsett vad man sysslar med.

De som jag anser är starka på riktigt kan hålla på att jobba genom dagen. En gymråtta klarar inte det. För att vara stark mer än för stunden måste man ha senor och kompakta muskler. Gymmuskler byggs för utseendet. Och för att personen gillar att gymma. Eller menar du att övningarna på gymmet INTE är menade att bygga specifika och bulkiga muskler? En människa som jobbar med hela kroppen blir därefter.

Självklart är det bra om man har ett tungt jobb att träna bort snedbelastning och sådan skit, men då har du jobbet först gymmet sedan. Du blir inte anställd på ett tufft jobb om du ser ut som en Belgian blue.

Jodu flyttgubbar är starka, de lyfter tungt och de lyfter ofta. Det handlar definitivt inte bara om teknik. Du ser på en människa som jobbat sig stark att han är större musklad i nacke, axlar, skuldror. Och kan ha starka, kompakta muskler och starka senor på andra ställen.

Alltså de HAR mycket muskler, men de är tätare.
Citera
2026-03-08, 00:45
Medlem
Citat:
De som jag anser är starka på riktigt kan hålla på att jobba genom dagen. En gymråtta klarar inte det. För att vara stark mer än för stunden måste man ha senor och kompakta muskler. Gymmuskler byggs för utseendet. Och för att personen gillar att gymma. Eller menar du att övningarna på gymmet INTE är menade att bygga specifika och bulkiga muskler? En människa som jobbar med hela kroppen blir därefter.

Självklart är det bra om man har ett tungt jobb att träna bort snedbelastning och sådan skit, men då har du jobbet först gymmet sedan. Du blir inte anställd på ett tufft jobb om du ser ut som en Belgian blue.

Jodu flyttgubbar är starka, de lyfter tungt och de lyfter ofta. Det handlar definitivt inte bara om teknik. Du ser på en människa som jobbat sig stark att han är större musklad i nacke, axlar, skuldror. Och kan ha starka, kompakta muskler och starka senor på andra ställen.

Alltså de HAR mycket muskler, men de är tätare.
Det märks att du varken har jobbat med ett fysiskt jobb eller har tränat seriöst.

Man måste ha senor? Alla har senor! Kompakta muskler? Vad tar du för mediciner egentligen?
Tror du musklerna märker någon skillnad om man lyfter en skivstång jämfört med en låda?
Vad tror du egentligen? Att musklerna är något eget väsen?

Musklerna blir större eftersom stimulans gör att dom blir större.
Gym ger bättre möjligheter till bygga upp sig progressivt.
Om du lyfter samma lådor, betongfundament mm så vänjer sig kroppen vid att lyfta det sedan händer inget mer såvida lådorna inte blir tyngre och tyngre.

Grabben sanningen är att många som har fysiska jobb som flyttgubbar mm också gymmar och ofta är bitiga.
Styrketränar man så blir jobbet lättare eftersom man tränar sig att lyfta tyngre saker än vad man gör på jobbet.
Vilket är huvudsyftet för att minska risken för förslitningsskador mm.

Flyttgubbar använder teknik för att lyfta saker smart, även utrustning för att underlätta lyft.

Vadå tätare muskler? Va snackar du ens om?

Du är ju ett typ exempel på en obildad människa som stagnerat i sin utveckling eftersom du inte får någon stimulans om dagarna.

Slå in vad du skrivit till mig till någon AI och fråga om du har rätt eller inte sen frågar du om källor så kanske du lär dig något nytt.
Det är som att diskutera med ett barn.
Citera
2026-03-08, 00:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det märks att du varken har jobbat med ett fysiskt jobb eller har tränat seriöst.

Man måste ha senor? Alla har senor! Kompakta muskler? Vad tar du för mediciner egentligen?
Tror du musklerna märker någon skillnad om man lyfter en skivstång jämfört med en låda?
Vad tror du egentligen? Att musklerna är något eget väsen?

Musklerna blir större eftersom stimulans gör att dom blir större.
Gym ger bättre möjligheter till bygga upp sig progressivt.
Om du lyfter samma lådor, betongfundament mm så vänjer sig kroppen vid att lyfta det sedan händer inget mer såvida lådorna inte blir tyngre och tyngre.

Grabben sanningen är att många som har fysiska jobb som flyttgubbar mm också gymmar och ofta är bitiga.
Styrketränar man så blir jobbet lättare eftersom man tränar sig att lyfta tyngre saker än vad man gör på jobbet.

Flyttgubbar använder teknik för att lyfta saker smart, även utrustning för att underlätta lyft.

Vadå tätare muskler? Va snackar du ens om?

Du är ju ett typ exempel på en obildad människa som stagnerat i sin utveckling eftersom du inte får någon stimulans om dagarna.

Slå in vad du skrivit till mig till någon AI och fråga om du har rätt eller inte sen frågar du om källor så kanske du lär dig något nytt.
Det är som att diskutera med ett barn.

Slå in det i din egen AI vettja!

Du tycker att det är obildat att tro att bara stora, bulkiga muskler är välutvecklade muskler. Men tänk efter lite.
Citera
2026-03-08, 01:05
Medlem
Citat:
Slå in det i din egen AI vettja!

Du tycker att det är obildat att tro att bara stora, bulkiga muskler är välutvecklade muskler. Men tänk efter lite.
Återigen tror du muskeln märker någon skillnad om man lyfter en stång vs en låda från marken?
Citera
2026-03-08, 14:47
Medlem
Jämfört med om man inte hade börjat gymma så blir man ganska fort ”vältränad”.
Citera
2026-03-08, 19:38
Medlem
Citat:

Skillnaden är väl att många arbetare också är förtjusta i grillbuffé till lunch varje dag och ett par flak öl till helgen, så de har stora muskler men de är väl dolda i tjocka lager av fett. De flesta som gymmar seriöst däremot är nog seriösa med kosten också.
Citera
2026-03-08, 19:49
Medlem
Återigen, vad är vältränad?

Eddie Hall är rövstark och byggd som en teglat skithus. Valfri kenyansk maratonlöpare är byggd som ett sugrör och skulle gå av på mitten av ett tungt marklyft.

Båda är vältränade på sitt sätt men inte om de byter sport. Så man får nog definiera vältränad också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in