2026-02-25, 13:32
Avslutad
Är drt någon som provat att impregnera sina nya skor när ni köpt dom på outleten? Tycker ni att de gör någon skillnad? Du, eller någon du känner, kanske jobbar där och kan bekräfta om det är bra eller onödigt att göra det.
Citera
2026-02-25, 13:46
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Tycker det mesta av den impregnering som finns att köpa är skräp.
Har köpt Stadium outlets skåpbehandling till barnens dojor men vet faktiskt inte hur det gick.

Det bästa jag använt är en burk med något vax som jag köpte på en mässa. Det ska funka till både skor, sadlar och för att skärbrädor och liknande. Baserat på bivax om jag minns rätt.
Citera
2026-02-25, 14:01
Medlem
Vad kostar flaskan? 50 spänn? Vad sägs om att chansa...
Citera
2026-02-25, 14:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-koppom
bra eller onödigt

Jag misstänker såna där hydrofobiska ämnen är högst obra för hälsan. Tror jag hellre är blöt.
Citera
2026-02-25, 14:24
Medlem
Connykrims avatar
Menar du när dom slänger in skorna i nån lucka i 30 sek bakom kassan?

Provade 1 gång - dock på vanliga stadium och som jag minns så märkte jag ingen skillnad förutom att skorna va lite fuktiga när de tog ut dom därifrån.
Citera
2026-02-25, 14:56
Medlem
Citat:
Är drt någon som provat att impregnera sina nya skor när ni köpt dom på outleten? Tycker ni att de gör någon skillnad? Du, eller någon du känner, kanske jobbar där och kan bekräfta om det är bra eller onödigt att göra det.

Det är en såkallad IMBOX-maskin

https://imboxprotection.com/

Har själv gjort det till barnets skor (men då skulle han gå ut med de på sig ur butiken, så köpte vi det)

finns förövrigt en tråd

(FB) Dom där impregneringslådorna
Citera
2026-02-25, 19:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag märkte faktiskt ingen skillnad på med sådan impregneringsflaska. Jag tror att möjligen skokräm och minkolja (som inte innehåller så mycket minkolja) eventuellt gör lädret mera motståndskraftiga mot vatten. Exakt samma med en skidjacka, jag impregnerade så det stod härliga till, jackan blev ändå dyblöt på skidturen.
Citera
2026-02-25, 20:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag misstänker såna där hydrofobiska ämnen är högst obra för hälsan. Tror jag hellre är blöt.
Vänta bara tills Greta fattar att de baseras på PFAS!
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/miljofororeningar/organiska-miljogifter/hogfluorerade-amnen-i-miljon-pfas/!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in