2026-02-25, 11:13
Medlem
Om du åker tåg sällan, kan det vara värt att påpeka att du får 10 procent rabatt på SJ-biljetter om du är medlem i Coops MedMera, Naturskyddsföreningen eller Företagarna.

Du kan inte köpa biljett på tåget. Du måste köpa innan.
Citera
2026-02-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag åker aldrig tåg men funderar på att åka gävla-göteborg snart men då läser jag att man behöver kunna visa id?
Är detta sant?
Låter ju helt sjukt, det är tåg man åker inrikes liksom.

Om man köper biljett på tåget då, måste man ändå kunna visa id?

Nej det är bara om du har studentbiljett el ungdomsbiljett då KANSKE du får visa.
Citera
2026-02-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Du behöver bara visa biljett.

tänker samma.
Va längesen jag åkte med SJ men antar att enda gången det kan komma på fråga att visa leg är om du har nån typ av rabatterad biljet.

Åker på barnbiljett men ser ut som 35 eller liknande.

Edit: ser att inlägget innan sa samma sak
Citera
2026-02-25, 11:52
Avstängd
Paris24s avatar
Alla platser och biljetter gäller för bokat namn. Så de skriver att man måste visa ID. Men å andra sidan har jag åkt tåg (SJ) 50 gånger senaste 2 åren och de har aldrig ens frågat efter biljett. Personalen är nöjd om det sitter en person i varje stol. Mälartåg frågar efter biljett men inte id.

Om man glömt id kan jag tänka mig att personalen bara säger "kan du visa biljett med din mobil" så är det klart. De slänger inte av dig.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-25 kl. 11:54.
Citera
2026-02-25, 14:05
Medlem
Åker du på ungdomsbiljett behöver du nog kunna styrka att du är berättigad till det. Även pensionärsrabatt eller om du har andra personliga förmåner .
Citera
2026-02-25, 14:10
Medlem
Åker du på ungdomsbiljett behöver du nog kunna styrka att du är berättigad till det. Även pensionärsrabatt eller om du har andra personliga förmåner .
Citera
2026-02-25, 15:07
Medlem
henrikos avatar
Riktigt sjukt detta. Och så vill de de att man ska åka mer kollektivt.
Citera
2026-02-25, 15:14
Medlem
Säg att du är ukrainsk flykting så får du åka gratis. ( Utgår från att du är vit).

Minns när det kom så jävla många blattar till Sverige för 10 år sedan och det bara kryllade av dem på alla buss och tågstationer då fanns en policy att de fick åka gratis på alla allmänna kommunikationer.

Tror faktiskt att denna praxis råder ännu.
Citera
2026-02-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag åker aldrig tåg men funderar på att åka gävla-göteborg snart men då läser jag att man behöver kunna visa id?
Är detta sant?
Låter ju helt sjukt, det är tåg man åker inrikes liksom.

Om man köper biljett på tåget då, måste man ändå kunna visa id?

Du behöver bara visa ID om du köpt en rabatterad biljett, exemplvis ungdom eller pensionär om du ligger nära åldersgränen för dessa åldersrabatter.
Citera
2026-02-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Riktigt sjukt detta. Och så vill de de att man ska åka mer kollektivt.

På vilket sätt är det sjukt att man inte vill att folk fuskar osv? 😂 inte jättekonstigt att samhället är på väg åt helvete
Citera
2026-02-25, 15:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarost
På vilket sätt är det sjukt att man inte vill att folk fuskar osv? 😂 inte jättekonstigt att samhället är på väg åt helvete

Vadå fuskar? Om jag har betalat för en biljett ska väl SJ skita i vem som använder den, precis som Ica ska skita i vem som äter osten jag köper där.
Citera
2026-02-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vadå fuskar? Om jag har betalat för en biljett ska väl SJ skita i vem som använder den, precis som Ica ska skita i vem som äter osten jag köper där.

Använder du samma logik överallt? Tycker du det är konstigt att köpa saker, åka över gränsen och behöva visa leg för tullen? Tycker du det är konstigt att visa leg för polisen när du blir stoppad för att du har tagit körkort en gång i tiden så de ska staten skita i 🤷‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in