2026-02-25, 09:51
Medlem
Jag åker aldrig tåg men funderar på att åka gävla-göteborg snart men då läser jag att man behöver kunna visa id?
Är detta sant?
Låter ju helt sjukt, det är tåg man åker inrikes liksom.

Om man köper biljett på tåget då, måste man ändå kunna visa id?
Citera
2026-02-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag åker aldrig tåg men funderar på att åka gävla-göteborg snart men då läser jag att man behöver kunna visa id?
Är detta sant?

Yes det måste du det går runt en polis på biljettkontrollen och kollar alla
Citera
2026-02-25, 10:03
Medlem
Du får väl låta bli att köpa en personlig biljett? ID är tillför att visa att du har rätt till den biljetten.

Så köp en icke-personlig biljett.
Hur gör man det då? Pass, men jag skulle gissa på biljettautomat eller hos ett ombud.

edit: verkar som om att det inte går sen 2013 att köpa anonyma biljetter. alltså är det ett av vilkoren för att åka med sj. alternativet är således att inte åka med sj...
Senast redigerad av drKickass 2026-02-25 kl. 10:19. Anledning: edit:
Citera
2026-02-25, 10:03
Medlem
Köpa biljett på tåget går inte, då måste du visa id så de kan skriva ut böter

Citat:
Är detta sant?

Citera
2026-02-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iea
Köpa biljett på tåget går inte, då måste du visa id så de kan skriva ut böter
Böter för vad?
Citera
2026-02-25, 10:24
Medlem
Senast jag åkte tåg (slutet på förra året) så visade man ingenting, inte ens biljett. Satt du på din utsatta plats så kontrollerades bara det. De kollar helt enkelt om ngt är annorlunda (du byter plats för att det är ledigt i tåget) eller ngt annat. Aldrig behövt visa ID. Ngn gång kanske biljetten i sig.

Om det sker, vem bryr sig? Klart man har körkortet på sig när man är ute?
Citera
2026-02-25, 10:30
Medlem
Innerfittefetts avatar
Du behöver bara visa biljett.
Citera
2026-02-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Om det sker, vem bryr sig? Klart man har körkortet på sig när man är ute?

Mja, klart man har det, jag har både körkort och nationellt id-kort på mig (passet ligger hemma), men som Svensk medborgare står det dig fritt att lämna sådana papper hemma.

I fallet SJ så verkar det stå i avtalet (du går med på vid köp av biljett), att du ska kunna uppvisa id när det efterfrågas, om du har en personlig biljett. Som av en händelse går det dock endast att köpa sådana biljetter.

En sann FB-are vill såklart alltid vara anonym, och åker därför buss (kanske). Eller cyklar (inte på motorväg).
Citera
2026-02-25, 10:36
Medlem
Citat:
Böter för vad?

Du får inte kliva på tåget utan giltig biljett. Då blir det kontrollavgift på 1800:-. Köp på Pressbyrån innan, eller på nätet.
Citera
2026-02-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mja, klart man har det, jag har både körkort och nationellt id-kort på mig (passet ligger hemma), men som Svensk medborgare står det dig fritt att lämna sådana papper hemma.

I fallet SJ så verkar det stå i avtalet (du går med på vid köp av biljett), att du ska kunna uppvisa id när det efterfrågas, om du har en personlig biljett. Som av en händelse går det dock endast att köpa sådana biljetter.

En sann FB-are vill såklart alltid vara anonym, och åker därför buss (kanske). Eller cyklar (inte på motorväg).

Jovisst får man lämna allt hemma, plånboken med och börja röra sig fritt men har man ngt sunt förnuft inser man att det lätt kan leda till problem.

Det är också jävligt gulligt att du tror att du är helt anonym.
Citera
2026-02-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du får inte kliva på tåget utan giltig biljett. Då blir det kontrollavgift på 1800:-. Köp på Pressbyrån innan, eller på nätet.
Fast man visar ju biljett när man redan sitter på tåget så..
Citera
2026-02-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jovisst får man lämna allt hemma, plånboken med och börja röra sig fritt men har man ngt sunt förnuft inser man att det lätt kan leda till problem.

Det är också jävligt gulligt att du tror att du är helt anonym.

"Vill" är inte synonymt med "Är".
Förövrigt lite gulligt att man tolkar det man läser som bokstavligen och sant...

Förövrigt är väl det du skriver, den största anledningen till att jag också har 2 sorters ID på mig. Plus "id" som BankID & Freja tillhandahåller.
Why not: att inte ha kan ge mer/fler bekymmer.
Lite därför jag även har minst 1 betalkort också...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in