2026-05-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Använder du några andra läkemedel, även receptfria?

Jag medicinerar med så kallade HRT (hormone replacement therapy) i form av östrogentabletter som jag får utskrivet av läkare. Det är allt jag tar förutom Intrarosa.
Citera
2026-05-12, 03:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Jag medicinerar med så kallade HRT (hormone replacement therapy) i form av östrogentabletter som jag får utskrivet av läkare. Det är allt jag tar förutom Intrarosa.

Ibland kan kvinnor må bra av ett väldigt litet tillskott av testosteron, det säljs dock inget testosteronpreparat för kvinnor i Sverige.
Vissa gynekologer har till kvinnor skrivit ut testosteron som är för män, då är det viktigt att patienten bara använder ca 1/10 av dosen som är för män.
Tala med din gynekolog om testosteron.

I vissa länder/på nätet går det att köpa DHEA (dehydroepiandrosterone) som kosttillskott, detta kan ha en positiv effekt på klimakteriebesvär.
DHEA är inte tillåtet att sälja i Sverige.

https://lakartidningen.se/vetenskap/testosteron-vardefullt-for-kvinnor-brndash-brist-kan-behova-substitueras/

https://www.testmottagningen.se/artiklar/kvinnohalsa/testosteron-i-klimakteriet/

Du kan googla *testosteron för kvinnor" och "dhea för kvinnor" och "dhea for women"
Senast redigerad av trottwell 2026-05-12 kl. 04:24.
Citera
2026-05-12, 04:54
Medlem
Citat:
Uppdatering: Jag har tyvärr inte haft någon effekt alls av Intrarosa. Ingenting har hänt med min lust. Jag börjar tro att jag helt tappat sexlusten för gott.
Dessutom har min relation tagit slut, tyvärr pga detta.

Tråkigt att höra. Det lät som en relation som betydde mycket för dig. Förstår att det kan kännas hopplöst just nu, även om det kan vara värt att påminna sig om att klimakterierelaterade besvär inte brukar vara eviga. Inte så mycket hjälp i nuläget såklart, men ändå..

Segt att Intrarosan inte gav effekt. Om det är okej så vill jag skriva att den där grejen med att du gick med på sex som du egentligen inte ville ha/var sugen på inte lät så bra. Min personliga erfarenhet är att när man börjar göra avkall på sig själv på det där sättet, och gör saker man egentligen inte vill för andras skull, så brukar det successivt sätta sig på självkänslan. För många (inkl mig) kan det bli att man tappar bort sig själv, sin egen vilja, börjar tycka att man inte är så värdefull, varpå man börjar fatta beslut utifrån rädslan av att bli lämnad, snarare än utifrån vad man själv vill. När det gäller just sex finns det ju också en risk att själva sexet börjar associeras med känslor av plikt, olust och dåligt samvete, snarare än den där härliga lusten du längtar efter. Det riskerar bli en negativ spiral som gör det ännu svårare att hitta tillbaka till den kravlösa glädjen och sexlusten.

Slutligen, från ett manligt perspektiv, skulle det kännas riktigt tungt att få reda på att min fru låg med mig för "min skull" eftersom hon var rädd för att göra mig besviken eller bli lämnad. Jag skulle känna mig lurad och som en våldtäktsman samtidigt. Vetskapen om att gemensamma stunder jag upplevt som underbara har varit någonting hon har lidit sig igenom, skulle vara svår att förhålla mig till. Jag hade hellre önskat att hon sa nej, oavsett hur sugen jag hade varit. Hur vi skulle göra med missmatchen i sexuell lust hade vi fått ta hand om i samtal med varandra/sexolog/parterapeut/annan.

Så tråkigt med relationen som sagt, man hade ju helst velat att den skulle kunnat få vara en trygghet i det här jobbiga. Men på ett sätt tänker jag att det också är bra att du inte längre behöver förhålla/tvinga dig till sex som du faktiskt inte är sugen på.

Hoppas det blir bättre!
Citera
2026-05-12, 13:05
Medlem
Citat:
Tack för tipset om Tostrex. Jag har tyvärr inte haft någon effekt alls av Intrarosa så när jag ska på återbesök till gynekologen ska jag fråga henne om Tostrex.
Har du själv erfarenhet av det och är du kvinna?
Läste någonstans att Tostrex kunde ha en maskuliniserande effekt på utseendet och det vill jag absolut inte
Är man, har haft tostrex för lågt testosteron som man. Då hade jag 6 pumptryck (max 8 enligt fass). Nu tar jag testosteron injektioner istället, då mitt låga testosteron kräver livslång behandling och injektioner är smidigare.

Det är väldigt låg risk om man som kvinna tar 1 endaste pumptryck dagligen, det som främst kan hända är väl att klitoris ökar från en liten prick i storlek till kanske max 1st ärta, det kommer inte växa sig till en mini-snopp så ingen katastrof i sikte ens som worst case scenario. Nummer två är att det kan komma enstaka svarta hårstrån i ansiktet som man får ta med pincett.

Det är lika giltigt att behöva höja sitt testosteron både som man och kvinna, båda könen drar stark nytta av att ha detta hormon optimerat. Både för välmående och för välfungerande sexliv.

Lycka till!
Citera
Igår, 19:25
Medlem
Uppdatering: har nyss varit på återbesök hos gynekologen och ska nu få prova ett annat preparat istället för de östrogen/progesteron-tsbletter jag hade innan. Ska nu prova TIBOLON som innehåller östrogen ochvtesyosteron. Tydligen mer än i Intrarosa.
Får se hur det utvecklas. Vill inte få manliga drag i ansiktet! Hoppas dock få mer wexlust, även fast relationen tyvärr havererade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in