Citat:
Ursprungligen postat av
mekong
Uppdatering: Jag har tyvärr inte haft någon effekt alls av Intrarosa. Ingenting har hänt med min lust. Jag börjar tro att jag helt tappat sexlusten för gott.
Dessutom har min relation tagit slut, tyvärr pga detta.
Tråkigt att höra. Det lät som en relation som betydde mycket för dig. Förstår att det kan kännas hopplöst just nu, även om det kan vara värt att påminna sig om att klimakterierelaterade besvär inte brukar vara eviga. Inte så mycket hjälp i nuläget såklart, men ändå..
Segt att Intrarosan inte gav effekt. Om det är okej så vill jag skriva att den där grejen med att du gick med på sex som du egentligen inte ville ha/var sugen på inte lät så bra. Min personliga erfarenhet är att när man börjar göra avkall på sig själv på det där sättet, och gör saker man egentligen inte vill för andras skull, så brukar det successivt sätta sig på självkänslan. För många (inkl mig) kan det bli att man tappar bort sig själv, sin egen vilja, börjar tycka att man inte är så värdefull, varpå man börjar fatta beslut utifrån rädslan av att bli lämnad, snarare än utifrån vad man själv vill. När det gäller just sex finns det ju också en risk att själva sexet börjar associeras med känslor av plikt, olust och dåligt samvete, snarare än den där härliga lusten du längtar efter. Det riskerar bli en negativ spiral som gör det ännu svårare att hitta tillbaka till den kravlösa glädjen och sexlusten.
Slutligen, från ett manligt perspektiv, skulle det kännas riktigt tungt att få reda på att min fru låg med mig för "min skull" eftersom hon var rädd för att göra mig besviken eller bli lämnad. Jag skulle känna mig lurad och som en våldtäktsman samtidigt. Vetskapen om att gemensamma stunder jag upplevt som underbara har varit någonting hon har lidit sig igenom, skulle vara svår att förhålla mig till. Jag hade hellre önskat att hon sa nej, oavsett hur sugen jag hade varit. Hur vi skulle göra med missmatchen i sexuell lust hade vi fått ta hand om i samtal med varandra/sexolog/parterapeut/annan.
Så tråkigt med relationen som sagt, man hade ju helst velat att den skulle kunnat få vara en trygghet i det här jobbiga. Men på ett sätt tänker jag att det också är bra att du inte längre behöver förhålla/tvinga dig till sex som du faktiskt inte är sugen på.
Hoppas det blir bättre!