2026-02-25, 01:19
Medlem
Jag var hos gynekolog idag fick utskrivet preparatet "intrarosa". Vagitorier. Innehåller både östrogen och en del testosteron, men det verkar enbart lokalt eftersom det är i form av vagitorier.
Jag hoppas mycket på detta, pga att jag sedan klimakteriet kombis 42 års ålder jarxjag INTE ALLS haft någon sexlust ochvdetvär mkt trist, förstör relationen.
Citera
2026-02-25, 01:33
Medlem
Det är rätt läskiga biverkningar med det medlet så du måste gå på kontroller vad 6 månad!
Citera
2026-02-25, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Jag var hos gynekolog idag fick utskrivet preparatet "intrarosa". Vagitorier. Innehåller både östrogen och en del testosteron, men det verkar enbart lokalt eftersom det är i form av vagitorier.
Kan inte tänka mig att östrogenet enbart hamnar mellan benen. Det kommer att spridas i hela din kropp.
Citera
2026-02-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Frågan är om du missade den lilla delen "förstör förhållandet"?

Vilket i ditt huvud betyder att enbart sex förekommer?

Sex är en del av ett förhållande där man tillfredsställer varandras behov. Om den ena parten slutar blir det såklart svårt eftersom de flesta, TS inkluderat misstänker jag, är monogama och vill inte att någon annan gör den biten åt de.
Citera
2026-02-25, 12:18
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Läser man på Flashback just om den här frågan så är det 9/10 som mer eller mindre skriker att förhållandet är över. Jag drar direkt om sexet minskar! Va fan ska jag göra!? jag måste ligga hela tiden!

Om sexet är vågskålen i förhållandet så bör man mer vara i ett KK-förhållande.
Man kan dra en runk och sen är allt frid och fröjd.

Är ju individuellt men personligen så finns det andra aspekter i förhållandet som väger så mkt tyngre att uteblivet sex för mig aldrig skulle äventyra mitt förhållande. Det är lika bra ändå.
Speciellt när man har varit tillsammans i många många år.
Men du, kan du inte dra dina teorier i ”relationer”, eller vad det heter, så kan det medicinska avhandlas här?
Citera
2026-02-25, 20:41
Medlem
Tack för era svar. Jag ska förtydliga vad jag skrev, eftersom jag dessvärre skrev inlägget när jag var på väg till sängs och hade tagit en halv sömntablett, vilket gjorde att stavningen blev lite konstig..
Det är inte alls så att relationen jag befinner mig i bygger på enbart sex. Men sex är ju en av delarna i en relation och jag har tidigare haft en "normal" sexlust och kunnat njuta av det, så det är tråkigt att inte längre uppleva den saken. Relationen innehåller många olika ingredienser och vi har mycket utbyte av varandra så det hänger verkligen inte på sexet, och jag tror inte att han skulle lämna mig pga det, men det är ju ändå en ingrediens man gärna vill ha med i det hela.
Jag kom i klimakteriet, eller rättare sagt i menopausen, redan vid 42 års ålder. Det verkar ligga i släkten för min mamma samt mormor kom också i klimakteriet tidigt. Jag började då med östrogen-preparat via läkare på VC. Det tog bort de jobbiga symtomen såsom vallningar och svettningar, men i samma veva (om det beror på östrogenet eller klimakteriet i sig vet jag inte) så försvann även sexlusten totalt. Det var inget problem under några års tid, pga jag var då inte i någon relation så jag kände mig snarare befriad från sexlusten eftersom jag ju inte alls kände någon längtan efter samvaro med någon. Men så för ca ett år sedan träffade jag en man som jag nu är ihop med och jag tycker väldigt mycket om honom, och i "vanliga" fall hade jag troligtvis blivit upphetsad och kåt osv, men dessvärre lyckas jag inte bli det. Det krävs väldigt mycket och väldigt specifik stimulans för att någonting ska hända med mig alls. Jag vill inte såra honom med att berätta hur totalt o-kåt jag är, så jag försöker frammana lust så mycket jag kan men det är svårt, så man kan väl säga som så att jag har sex med honom fast jag egentligen inte vill. Jag tar inte initiativ till sex, men samtidigt märker jag ju att han har lust på ett helt annat sätt än vad jag har och jag vill inte vara "tråkig", uppfattas som trist osv. Jag önskar även att jag kunde "ge" honom sex och visst det kan jag ju men det är till ett för mig rätt högt pris eftersom jag måste "låtsas". Därav att jag tog kontakt med en sexolog och sedan en gynekolog för att diskutera det här med lusten och klimakteriet. Intrarosa verkar dock vara ett tämligen nytt preparat så det verkar inte vara många som skrivit något om det. Jag är inne på dag 2 nu iaf, ska bli intressant att se ifall något händer. Hade varit trevligt att få uppleva sexlust igen iaf.
Citera
2026-02-25, 22:41
Medlem
systems avatar
Citat:
Tack för era svar. …
Jag hoppas att det löser sig till det bättre.
Uppdatera gärna med hur det fungerar för dig.
Citera
2026-02-26, 03:23
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för stavningen. Jag skrev inlägget när jag var på väg att lägga mig och hade då tagit en liten sömntablett och det var den som såg till att stavningen blev sådär tyvärr.

Ok, jo jag förstod nog det, men ville ändå fråga. Äter inte insomningstabletter eller benso själv, men har hängt länge på fb och känner igen effekten på stavning

Lycka till och uppdatera gärna hur det går.

EDIT: Förresten hur är din hälsa i övrigt, och hur länge har du ätit insomningstabletter? Äter du några andra mediciner? Det kan ju vara så att din sviktande lust är ett symptom på att det är nåt annat som är i obalans. Även många mediciner sänker lusten och fakkar med våra hormoner.

Nu är jag visserligen man så det kanske inte går att jämföra, men jag tappar sexlusten när jag är deprimerad eller när jag inte kan prata med min partner. Även när jag missköter mig och stressar/sover/äter dåligt.
Senast redigerad av busy-signal 2026-02-26 kl. 03:43.
Citera
2026-02-26, 11:51
Medlem
Be om tostrex, 1 pumptryck dagligen.

Det innehåller testosteron, smörjs på som gel t.ex. på magen 1x dagligen.

Obs, gelen skall torka helt, så det känns helt torrt när man rör med fingret på smort område, innan man klär på sig kläder igen. Det tar nog cirka 40 min att torka.

Testosteron omvandlas till viss del till östrogen vid upptaget, så du kommer få en boost på båda.

Som jämförelse ligger ofta män på 6 till 8 pumptryck tostrex dagligen, så 1 pumptryck ska vara precis lagom till en kvinna.

Det bör hjälpa både, sexlust, förmåga att bli våt och till viss del förbättrat välmående.
Senast redigerad av Landstrasse 2026-02-26 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in