2026-02-25, 00:53
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det kan vara så att bandnamnet Emotional Fire kommer från den sjunde låten på Chers (bästa?) album "Heart Of Stone". Eller så kan bandnamnet härstamma från Sunstorms tredje album "Emotional Fire"? Ett hyggligt bandnamn i en värld översvämmad av musik. Till en början samlade man ihop ett antal musiker och släppte år 2023 en EP ("Will You Be There") med bara en egenskriven låt och tre covers:

1. "Will You Be There"
2. "Breaking Me Up" (Bucks Fizz cover)
3. "Your Time Is Gonna Come" (Russ Ballard cover)
4. "Emotional Fire" (Cher cover)

När denna EP var aktuell bestod Emotional Fire av: Therés Enström (Lead vocals), Mia Moilanen (Guitar, backing vocals), Ellinor Asp (Bass, backing vocals), Linnea Waljestål (Drums, backing vocals) och Annika Argerich (Keyboards). Alltså endast kvinnor. Undra hur det gick i praktiken? Kvinnor brukar i princip aldrig kunna hålla sams. Nåja, efter ett tag lämnade man den feministiska inriktningen och stuvade om i bandet. Den nya uppställningen blev då: Therés Enström (Lead vocals), Pär Eriksson (Guitars), Oliver Lee (Bass), Linnea Waljestål (Drums) och Daniel Myhr (Keyboards). Och i januari släpptes debutalbumet.

Låtlistan:

1. "Like A Phoenix"
2. "Turn Around (And Walk Away)"
3. "Neon Glow" (ft. Robin McAuley)
4. "Fire In Your Eyes"
5. "I Want You Here With Me"
6. "The Beast In Me" (Bonnie Pointer cover)
7. "Don't Lose Yourself"
8. "What's This Life?"
9. "Be With You"
10. "Somebody"
11. "Will You Be There"

Bolaget som släpper albumet är RN Records vilket verkar vara styrt av samma människor som ligger bakom Rocknytt.net. För övrigt är det ju fruktansvärt fantasilöst att år 2026 döpa ett album till "Rising" - vi kan väl bara hoppas på att musiken är lite mer fyndig. Är personligen inte helt övertygad, ännu. Therés Enström fortsätter dock att vara vokalissa och hon gjorde ett tappert försök att ta sig till Idol år 2010.

Hur tror ni det kommer gå för Emotional Fire nu när man försöker slå sig in på AOR-marknaden?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-02-25 kl. 00:56.
Citera
2026-02-28, 10:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Emotional Fire fick bra exponering och goda recensioner i senaste numret av Sweden Rock Magazine (SRM #2/2026). Blev en tredjeplacering i Juryn och i albumrecensionen av Ola Heiwe Gränshagen blev betyget en sjua.

Tar med lite av recensionen:

Citat:
Ännu ett nytt svenskt band inom AOR och melodiös hårdrock! Emotional Fire har den tidigare "Idol"-bekanta Therés Enström vid mikrofonen och en kvartett med bas, trummor, gitarr och keyboards omkring sig. Och den som gillar hårdrocks-AOR lär bli nöjd.

Man anar ett extra stort 80-talsintresse hos medlemmarna, för det osar av åminnelser från sagda årtionde - både vad gäller fläskiga syntljud och låtidéer. Ingen mindre än Robin McAuley sjunger dessutom duett med Therés på ett av de bättre spåren, "Neon Glow".

Och så en bit av intervjun med vokalissan Therés Enström:

Citat:
Av bandet som 2023 släppte EP:n "Will You Be There" återstår i dag du och trummisen Linnea Waljestål. Det låter som om "Like A Phoenix" beskriver de senaste åren väl?

- Det är Linnea som har gjort låten och nu är jag tråkig och säger att den inte handlar om det. Jag brukar inte berätta vad texterna betyder för det ska vara upp till var och en att göra sin egen tolkning. Sedan att det är nya medlemmar med i bandet, ja, det är som det brukar vara när det är många personer inblandade: livet och andra åtaganden kan komma emellan.

2023 hoppade du in och täckte upp som sångerska i Civil War. Nu spelar Civil Wars Daniel Myhr (ex-Sabaton) synt i Emotional Fire, jag gissar att du är länken?

- Visst är jag länken. Efter att inte ha hittat några nya medlemmar frågade Ron mig om jag visste några. Jag föreslog mina vänner Daniel och gitarristen Pär Eriksson (Red Nova). Jag och Daniel har känt varandra i över 20 år så det var inte just Civil War som var anledningen.

Civil War har ännu inte gått ut med någon ersättare för sångaren Kelly Sundown Carpenter som slutade 2024. Är det du?

- Nej, det är inte jag. Men tänk vilken häftig grej det hade varit om det hade varit det och jag avslöjat det nu.

Intervjun gjordes av Janne Mattsson.
Citera
2026-03-09, 20:16
Medlem
Rebali179s avatar
Debut EP:n gick varm när de släppte Musikvideon till "Will You Be There" & jag blev tagen direkt av bandet.

Den har sin charm & sedan så låg bandet i träda känns det som, Eller så blev det olika viljor med bandet.

Nya skivan "Rising" ska bli intressant att beta av med tiden
Den ska vara släppt både på CD & digitalt. Skulle inte förvåna mig om det blir en LP med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in