2026-02-25, 00:11
Medlem
Hej,
Äger en liten sommarstuga/torp. Funderar på att sälja men vet inte riktigt vad som skulle vara det smartaste draget, när man skall sälja eller om det är mer lönt att avvakta och ha kvar den. Jag funderar också på om det finns enkalare grejer jag kan ordna med för att få upp priset ytterligare. Vad kollar man på som köpare liksom?

Det är en väldigt gammal stuga. Ca 200 år. Välbevarad. Hur skulle ni göra?
Citera
2026-02-25, 00:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Hej,
Äger en liten sommarstuga/torp. Funderar på att sälja men vet inte riktigt vad som skulle vara det smartaste draget, när man skall sälja eller om det är mer lönt att avvakta och ha kvar den. Jag funderar också på om det finns enkalare grejer jag kan ordna med för att få upp priset ytterligare. Vad kollar man på som köpare liksom?

200 år gammal?!!
Ta kontakt med en mäklare. Svårare än så är det inte.
Citera
2026-02-25, 00:16
Medlem
Glostrups avatar
Nu är en bra tidpunkt, folk med stugdrömmar vill ofta ha något till sommaren så att de kan påbörja sitt liv som ”hemmansägare”.

Jag skulle inte piffa huset så mycket, utan sälja det som det är. De nya ägarna kommer garanterat ändå att ha en massa planer och idéer.

Sen säljer du om du får vad du vill ha för den, och behåller om du inte för det. Om du inte behöver pengarna så kan du vänta in rätt köpare.
Citera
2026-02-25, 00:50
Medlem
Det känns som att du har stora förhoppningar på ett 200 år gammalt torp. Skulle nog säga att intresset för det kommer vara svalt, oavsett tid på året.
Citera
2026-02-25, 01:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Hej,

Behåll den för allt i världen! Du kommer att uppskatta den mer och mer för varje år som går.

Stugan kan också komma att bli din framtida pensionsförsäkring eftersom du kan bo där billigt när du slutar jobba.
Citera
2026-02-25, 01:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det känns som att du har stora förhoppningar på ett 200 år gammalt torp. Skulle nog säga att intresset för det kommer vara svalt, oavsett tid på året.

Tvärsom! Folk är som tokiga i gamla torp nu. Kolla in alla konton på Instagram.
Citera
2026-02-25, 01:24
Medlem
Citat:
Hej,

Det är nu framåt våren du ska sälja, alla är sugna på en sommar i en vacker 200 årig stuga! Får du inte vad du vill ha så behåll den till en bättre marknad!
Citera
2026-02-25, 01:37
Medlem
Kanastras avatar
Nu är det rätt tid. Du skulle fotat av det förra sommaren bara, när det är som vackrast, stugor i snöskrud har inte riktigt samma charm som ett sommartorp.
Men nu börjar folk leta lantställe och planera inför sommaren, så ut med den.
Vad är det för uppvärmning, vattenlösning, hur stor är tomten? Närhet till sjö?
Citera
2026-02-25, 01:53
Medlem
Vad ska du avvakta till menar du? Skulle du sålt och tjänat mest var det väl i pandemin, nu håller det sig säkert hyfsat konstant framöver. Men läget avgör ju som vanligt, skillnad på om det är i småländska skogen eller på gotland..
Citera
2026-02-25, 05:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hej,

Det är när de första vårdagarna kommer som de flesta får suget om en sommarstuga.

Skulle säga att de finns fler köpare om det finns wc, inte alla som känner sig bekväma med utedass eller mulltoa.
Citera
2026-02-25, 06:17
Medlem
Baalzamons avatar
Problemet med wc är att man måste ha ett modernt avlopp då, vilket troligtvis inte finns vid ett gammalt torp. Men folk är för okunniga för att kolla efter sånt när de köper fritidshus så det behöver inte vara något problem vid försäljningen
Citera
2026-02-25, 06:39
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Hej,

Jag hade väntat tills det nya reglerna för lån och amorteringskrav kommer i april. Då kommer fler ha råd att vara med och buda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in