2026-02-24, 23:57
Medlem
Läste att man ska lägga det i en postlåda så skickas den till ägaren. Låter fan sketchy, den kmr ju trilla ut? Någon som gjort det innan?

Jag vill ha hittelön.
Citera
2026-02-25, 00:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacklaren
Läste att man ska lägga det i en postlåda så skickas den till ägaren. Låter fan sketchy, den kmr ju trilla ut? Någon som gjort det innan?

Jag vill ha hittelön.
Googla upp snubben och ring din snåle fan.
Citera
2026-02-25, 00:04
Medlem
JustTrollings avatar
Fan ska du ha hittelön för?

Kostar 150 kr att ersätta ett borttappat körkort.
Citera
2026-02-25, 00:18
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Nä, dryga 300 kostar det. 375 vill jag minnas.
Citera
2026-02-25, 01:28
Medlem
Hirdmans avatar
Helst skall du lämna detta direkt till en polisstation, men ja, det går att lägga det i en gul postlåda, PostNord kommer sedan ta hand om det och se till att det hamnar hos lämplig myndighet, oftast Polismyndigheten. Överlämningar av lösa värdeföremål lämnas givetvis inte över dagligen, du kan nog räkna med vecka eller månad i många fall, men jag kan garantera att de är i säkert förvar under tiden.

Men det är klart, lämnar du det i en gul postlåda, så finns väl risken att den hamnar utanför säcken, åker igenom en springa i antingen postlådan eller hamnar inuti sorteringsmaskinen i något hålrum. Sorteringsmaskinen går ingenstans, säkert inte på några år innan någon plockar isär den och hittar ditt körkort.
Senast redigerad av Hirdman 2026-02-25 kl. 01:34.
Citera
2026-02-25, 01:34
Medlem
Googla namnet, finns det 100? med samma i stan, lämna in det. Finns det 2-3 fyra så ta dig tid att ringa upp och säg att du hittat körkortet. Snabbt, enkelt och du gör nån en tjänst.
Citera
2026-02-25, 04:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Det kan ställa till problem när man ansöker om kredit också om man tappat körkortet och det inte kommit tillbaka.
Jag blev av med mitt körkort och något år senare så ansökte jag om ett kreditkort men fick då nej pga att jag blivit av med körkortet och det inte hittats och makulerats.
Plånboken fick jag faktiskt tillbaka men då utan körkort och kort.
Hade bra jobb och bra lön när jag ansökte så var endast pga förlorat körkort.

Detta skedde för över tio år sen så kan ha förändrats.
Citera
2026-02-25, 05:03
Medlem
Galejans avatar
Jag hade låtit körkortet ligga kvar där jag hittade det. Varför ska jag ta av min tid för att krångla med något som någon annan tappat och som kostar ett par hundra att ersätta för hen? Samma med husnycklar och annat skräp.

Ibland ser man folk som utlyser upphittade vantar och mössor i lokala grupper på Facebook. ”Vem har tappat sin mössa på gångstigen vid sjön?”

Vem har ens ork att hålla på med sånt? Folk får hålla reda på sina prylar själva.
Citera
2026-02-25, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacklaren

Jag vill ha hittelön.

Enkelt! Sök körkorts-innehavaren på Ratsit eller mrkoll. Du har ju både namn och nummer på snubben. Har du tur så hittar du ett Tel nr och ringer upp. Vem vet, du kanske får en vän för livet?

Annars lämna in till Polisen.
Citera
2026-02-25, 06:09
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Vill jag också minnas

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Du kan nog ta det gånger 4 om du dessutom behöver skaffa nytt foto

Edit: Transportstyrelsen: ”Om kortet är stulet bör du även göra en polisanmälan. Ett nytt körkort kostar 150 kr, plus eventuell avgift för foto.”

Märkligt. Jag fick betala betydligt mer sist jag gjorde det. 300 nånting + foto
Senast redigerad av Mailmans 2026-02-25 kl. 06:17.
Citera
2026-02-25, 07:49
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag hade låtit körkortet ligga kvar där jag hittade det. Varför ska jag ta av min tid för att krångla med något som någon annan tappat och som kostar ett par hundra att ersätta för hen? Samma med husnycklar och annat skräp.

Ibland ser man folk som utlyser upphittade vantar och mössor i lokala grupper på Facebook. ”Vem har tappat sin mössa på gångstigen vid sjön?”

Vem har ens ork att hålla på med sånt? Folk får hålla reda på sina prylar själva.

Nä, precis, varför göra en god gärning när man istället kan lägga sin dyrbara tid på att hylla Ryssland en onsdag morgon klockan 05:03….
Citera
2026-02-25, 07:59
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Hittelön 😆 Nä, lämna in det hos polisen så ordnar de saken. Eller så tar du reda på ägarens adress och skickar det i ett kuvert med en trevlig text och dina uppgifter så kanske personen blir otroligt tacksam... Alternativt om personen inte bor långt bort åker du dit och lägger det i brevlådan eller lämnar över det personligen och har ett trevligt bemötande om du vill få ut något av det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in