Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Om vi utgår från att folket vill ha kunniga politiker. Desto mer kunniga dom är, desto bättre och smartare styrs Sverige. Enklare att få igenom beslut och smarta beslut tas utan att tid eller pengar slösas i onödan.
Vad är orsaken varför vi inte har teknokrati? Alltså att samhället ska styras av folk som är teknologisk kunniga? Nu pratar jag inte om att alla måste ingenjörer. Jag talar om att ledarskapet ska ha spetskompetens inom naturvetenskapliga ämnen.
Jag talar inte om så kallade självutnämnda experter. Som bland annat får 20-30 sekunders medieutrymme per år.
Så om duktighet är så bra, vart är teknokrati?
Det närmaste teknokrati vi har är domstolsväsendet där domarkåren hämtas bland landets bästa jurister. De får sedan förtroendet att tolka lagen utifrån sina expertkunskaper.
Problemet är bara att även jurister är politiskt färgade och att vi därigenom får en tillämpning av lagen som på ytan är objektiv och professionellt utförd och därför inte får klandras (av oss amatörer), men där den under ytan styrs av politiska politiska värderingar som inte kan ifrågasättas. Att ens påpeka att sådana värderingar finns blir till en styggelse.
Samma sak återfinns inom varje område där professionen får styra. Kemikalieinspektionen styrs av miljöpartistiska kemister som vill förbjuda alla kemikalier som fungerar, för kemister som inte har sådana ambitioner söker inte jobb på Kemikalieinspektionen osv.
Och hur skulle egentligen kriminalpolitiken se ut om experterna på BRÅ fick bestämma? Invandringspolitiken om handläggarna på Migrationsverket fick bestämma? Listan kan göras lång och vad man kommer fram till beror nog mest på om man tycker som dem eller inte.
Tror vi alla önskar att landet skulle styras av mer kompetenta politiker, men att teknokrati skulle fungera bättre ställer jag mig tveksam till.