2026-02-24, 23:33
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Börjat intressera mig för att spela spel jag har på kasett (nintendo 8-bit, SNES osv), men skulle vilja spela dem på datorn, mobilen etc. Hört att man kan göra detta med emulatorer och roms.

Finns det någon tråd om detta här på flashback?
Citera
2026-02-24, 23:40
Medlem
Glostrups avatar
Det finns riktigt bra grupper på Facebook för detta, jag rekommenderar att söka där. Där finns riktiga experter och en uppsjö av relevant information och guider.
Citera
2026-02-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det finns riktigt bra grupper på Facebook för detta, jag rekommenderar att söka där. Där finns riktiga experter och en uppsjö av relevant information och guider.

Men det verkar ju finnas proffs här också? Såg att det fanns flera emulatortrådar.
Citera
2026-02-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Börjat intressera mig för att spela spel jag har på kasett (nintendo 8-bit, SNES osv), men skulle vilja spela dem på datorn, mobilen etc. Hört att man kan göra detta med emulatorer och roms.

Det kanske det gör, men det är bara söka på "Roms", ta nån sida och ladda ner lite Roms och nån emulator och följa instruktionerna. ~Allt finns gratis och bra.

Kanske köpa en kontroll till datorn. Finns massa till mobil också men kan vara svårt att prestera bra i 3snabba spel utan kontroll.

Du får installera en nes-emulator till nes-roms, osv.
Citera
2026-02-25, 00:01
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Men det verkar ju finnas proffs här också? Såg att det fanns flera emulatortrådar.
Visst, det var bara ett tips. Mitt intryck av emulator- och retrospelsgrupperna på Facebook är att de är väldigt aktiva, vilket inte alltid forum på Flashback är.
Citera
2026-02-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Visst, det var bara ett tips. Mitt intryck av emulator- och retrospelsgrupperna på Facebook är att de är väldigt aktiva, vilket inte alltid forum på Flashback är.

Tack
Citera
2026-02-25, 00:13
Medlem
Citat:

Då kan du installera RetroArch på samtliga enheter och sedan får du ha tag i rom-filer till spelen du vill ha tag i. Finns olika sätt. Då kan du ha spelen både på datorn och telefonen utan problem. Är NES och SNES mest intressant så kan jag upplysa att hela biblioteket lätt får plats på en telefon eller dator. De tar inte så mycket per spel. Tror det är runt 8-15mb styck eller något sådant på sin höjd. Men det är RetroArch du ska använda som emulator. Finns youtubevideos om hur du ställer in det osv.
Citera
2026-02-25, 17:09
Medlem
Retroarch rekommenderas varmt.
Citera
2026-02-27, 06:45
Medlem
Ska också nörda ner mig i detta ämne.
Kommer postat lite om framgångar och bakslag.
Min favorit är dock Wonder boy😁
Citera
2026-02-27, 16:52
Medlem
Så Retroarch nedladdat samt några ROM så nu blir det av att köpa handkontroll och en till hdmi, sen jävlar ska det spelas
Citera
2026-02-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Så Retroarch nedladdat samt några ROM så nu blir det av att köpa handkontroll och en till hdmi, sen jävlar ska det spelas
Om du redan äger en nyare (trådlös) playstation eller xbox-kontroll så kan de användas. Kanske även switchkontroller.
Citera
2026-02-28, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Om du redan äger en nyare (trådlös) playstation eller xbox-kontroll så kan de användas. Kanske även switchkontroller.
Jag har inte haft en konsol sedan 2010, ska köpa kontroll idag, blir en 8bitdo pro 2. Ska även köra call of duty 2 via emulator Dolphine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in