2026-02-24, 13:16
Medlem
För er som inte orkar läsa - frågeställning finns i fet stil längre ner i inlägget.
MOD får flytta om tråden snarare bör läggas i t.ex. juridik-forumet eller liknande - men tråden rör inte det legala, utan valet som ev. ges mig vid dom.

Jag köpte en Audi A6 3.0 TDI V6:a från 2012 här i höstas / vintras (2025). Bilen hade gått 26 000 mil och det fanns en del skavanker (dock endast exteriört + några mindre tekniska, t.ex. glappande GPS-antenn). Bilen gick dock bra i motor och låda (vad jag kunde urskilja / se / märka vid körning), det fanns servicebok och regelbundna servicar däri (jag kan dock inte detaljerna kring när t.ex. växellåda ska servas just på denna motor) och bilhandlaren sa att dem alltid kollar igenom bilarna innan försäljning. Men...
  • 3 dagar efter köp rasar bilen och går inte att köra. Det var en spridare som gått sönder.
  • Bilhandlaren vägrar ta kostnad för byte av spridare + 1 st glödstift (ca 10 000 kr, till slut förhandlar jag dock till mig att vi ska dela på kostnaden).
  • När jag, efter 17 dagar får bilen åter, läcker den olja så förbannat (vilket den kanske gjorde även innan, vilket jag dock inte hann märka på de 3 dagarna jag ägt bilen).
  • Bilhandlaren kollar motorn och säger att man "glömt sätta dit bricka och packning på den bytta spridaren" och påstår att detta var orsaken till läckaget.
  • 3 veckor senare rasar bilen igen. Nu har ytterligare 2 st spridare gått. 18 000 kr för reparation (genomförd av tredje part då bilen rasade ca 50 mil hemifrån och då bilfirman återigen vägrat ta kostnaden och vägrat hjälpa till med transport).
  • Under ovan reparation säger denna verkstad att "växellådan slirar en del... inte extremt, men man märker det på lägre växlar, den ska inte växla sådär - vi rekommenderar spolning av växellåda + byte av olja, annars kan det bli illa över tid". Den senaste tiden har växellådans beteende försämrats rejält.
  • Härefter har jag märkt att oljeläckaget fortsatt och jag har även här bett ytterligare en tredje part kika på det. Det finns ingen möjlighet till att detta kommit från den spridare man bytt och det är istället ventilkåpspackning som är slut, varvid stora mängder olja (hela den 1 L man fyller på när bilen larmar tar slut på 2 - 300 mil ca) läckt ut i motorn, hela generatorn är svart av olja o.s.v.

Jag har hittills lagt 20 - 25 000 kr på bilen, bara de två första månaderna efter köp. Nu har jag fått offert på ytterligare 20 000 kr för att åtgärda problem med oljeläckage och slirande växellåda (och därutöver ca 10 000 kr för att återställa luftfilter + kanal till original, något som tidigare ägare monterat bort... detta var jag dock medveten om vid köp och återställande av luftfilter är således inte del av nedanstående anmälan mot bilfirman).
Över 43 000 kr på en bil som jag köpte för 100 000 kr för bara några enstaka månader sedan.

Jag har en pågående anmälan mot bilfirman i fråga. OM man skulle ge mig rätt i fallet och jag ges möjlighet att välja mellan två alternativ som figurerat i ärendet som potentiella utfall - vad hade ni valt?

1. Bilfirman ersätter mig med de ca 43 000 kr som jag hittills lagt och framåt kommer behöva lägga för att bilen ska hålla. Jag behåller bilen med alla eventuella risker för framtida fel, följdfel och annat som nu potentiellt sjunger på sista versen.

2. Bilfirman återköper bilen för samma pris som jag köpte den för, ersätter mig för det jag hittills betalat (ca 25 000 kr) för reparationer. Bilfirman får sedan göra avdrag för de mil jag kört sedan köp. Beloppet för återköp landar på ca 107 000 kr (avräknat 12 kr / mil enl. rättslig praxis). Därefter slipper jag oroa mig för det här skräpet och kan köpa bil från någon som inte är en "sol- och vårar-Ahmed".

Är det kanske mest värt att bara få slippa den här skiten?
Citera
2026-02-24, 13:27
Medlem
Connykrims avatar
2.

De ska ta tillbaka bilen för summan du köpte den samt betala tilllbaka varenda krona du lagt på den.

Tror det är 2 år från firma även begagnat som firman ska stå för dolda fel enligt LAG.

Tryck upp lagtexten i nyllet på idioterna, du ska fan inte lägga en krona själv! Häng ut idioterna här nu tack
Citera
2026-02-24, 13:50
Medlem
Finns väl några problem med din historia. Bilfirman ska ha rätt att få laga/åtgärda felen.

Sen kan man undra vem som köper en 14år gammal högmilad VW och är förvånad över att det blir problem. Oavsett så skulle jag häva köpet om du får möjlighet, den kommer inte sluta kosta pengar.

Edit: Har det läckt olja på generatorn så kan du räkna med att den kommer ge upp snart också. Så det är nog nästa problem, om inte resterande 3 spridare ger upp innan.
Senast redigerad av Dhfjs2930sj 2026-02-24 kl. 13:54.
Citera
2026-02-24, 16:25
Medlem
Tomtekukars avatar
Det här är inte en känslomässig fråga. Det är en risk- och kapitalallokeringsfråga. Du har köpt en Audi A6 3.0 TDI med 26 000 mil. Det är en tekniskt komplex bil med kända kostnadsdrivare enligt experter: spridare, EGR, turbo, partikelfilter och – inte minst – automatlådan (S-tronic/Multitronic/Tiptronic beroende på spec). Vid den här körsträckan är varje större komponent statistiskt i riskzonen. Det är inte spekulation – det är livscykelrealism.

Nu till kärnan:
Du har redan:
Flera spridarhaverier.
Dokumenterat oljeläckage av sådan omfattning att följdskador (generator, remdrift, elektronik) är reell risk.
Indikation på begynnande växellådsproblem (dyraste posten av alla).

Detta är inte isolerade incidenter. Det är ett mönster.
Affärsmässigt ska du ställa tre frågor:
Är risken nu eliminerad eller bara identifierad?
Svaret är uppenbart: bara identifierad. Du har bytt tre spridare – det finns fler. Du har konstaterad oljeförlust under längre tid. Du har en låda som redan beter sig fel. Det här är början på kostnadskurvan, inte slutet.

Vad är din downside?
Växellådsrenovering: 35–70 tkr.
Turbo/DPF/EGR: 15–30 tkr.
Generator efter oljebad: 8–15 tkr.
Det räcker med ett av dessa så är du över bilens marknadsvärde.

Vad är din alternativa kapitalkostnad?
Om du får 107 000 kr tillbaka och kan allokera om kapitalet till ett mer förutsägbart objekt minskar du volatiliteten i ditt ägande drastiskt.

Att välja alternativ 1 innebär att du:
Behåller en tekniskt komprometterad högmilare.
Tar all framtida risk själv.
Förlitar dig på att just de dyraste komponenterna “klarar sig”.
Det är inte rationellt.

Alternativ 2 innebär:
Full risktransfer tillbaka till säljaren.
Likviditet återställd.
Noll fortsatt exponering mot ett redan problemtyngt exemplar.

En skicklig gammaldags jurist hade formulerat det så här:
När förtroendet för varans grundläggande funktionalitet är strukturellt skadat ska avtalet upplösas, inte lappas.
Du har redan indikation på systemisk brist, inte en enstaka avvikelse.
Det affärsmässiga beslutet är därför tydligt:
Häv köpet om du får möjlighet.
Allt annat är sunk cost fallacy maskerad som optimism.
Citera
2026-02-26, 11:25
Medlem
Är bilfirman MRF-ansluten?
Om inte är det ingen mening att anmäla till ARN.
Häv köpet och undvik i fortsättningen VAG- och andra tyska bilar.
Köp bara Toyota, Honda eller Suzuki - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel.
Citera
2026-02-26, 12:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Försök häva köpet och köp Toyota i framtiden.
Citera
2026-02-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
[*]Under ovan reparation säger denna verkstad att "växellådan slirar en del... inte extremt, men man märker det på lägre växlar, den ska inte växla sådär - vi rekommenderar spolning av växellåda + byte av olja, annars kan det bli illa över tid". Den senaste tiden har växellådans beteende försämrats rejält.

En växellåda skall inte spolas under tryck. Trycket kommer att få gammal gegga att lossna som hamnar på ställen där geggan absolut inte får hamna.
Den där verkstaden kan man inte lita på.
Citera
2026-02-26, 21:30
Medlem
Vem över 25 som älskar att "Skruva bil" är ens intresserad av en gammal lågmilare som dessutom är en Audi med "rolig motor"?
Ett telefonsamtal till föregående ägare hade kanske gett dig de upplysningar du nu upptäcker.
Bilen är skrot.

Att sedan köpa den på firma och för 100K blir ju bara så del det kan bli.
Ingen seriös firma har något sådant tillsalu,utan det blir vimpelhandlare eller Kemtvätt Kebab&Bil.
Att du har rätt i sak är något helt annat än att du kommer få ersättning. Glöm det.

Kan du mot alla odds få pengarna tillbaka ska du gå till kyrkan på Söndag och lägga en femma i kollekten.
Citera
2026-02-26, 22:54
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Försök häva köpet och köp Toyota i framtiden.

Toyota är hyfsad när det gäller lite äldre bilar enligt TÛV:s ”Long-Term Quality Winner” 2026

Top 3 faktiskt

[i][Första plats: Mercedes med en felfrekvens på 18,5 %

Andra plats: Audi med en felfrekvens på 19,2 %

Tredje plats: Toyota med en felfrekvens på 22,0 %/I]

https://www.automotorsport.se/nyheter/besiktning-var-femte-tesla-underkand-for-allvarliga-brister/
Citera
2026-02-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
En växellåda skall inte spolas under tryck. Trycket kommer att få gammal gegga att lossna som hamnar på ställen där geggan absolut inte får hamna.
Den där verkstaden kan man inte lita på.
Hur man byter ATF-olja i en automatlåda - det vet jag, för det har jag gjort själv.

Men vad menas med att spola under tryck?
Var ansluter man "trycket"?
Till oljekylarens ledning(vid oljekylaren)?
Eller menar du att man ska demontera locket/tråget och högtrycksspola upp där?
Citera
2026-03-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
2.

De ska ta tillbaka bilen för summan du köpte den samt betala tilllbaka varenda krona du lagt på den.

Tror det är 2 år från firma även begagnat som firman ska stå för dolda fel enligt LAG.

Tryck upp lagtexten i nyllet på idioterna, du ska fan inte lägga en krona själv! Häng ut idioterna här nu tack

Stämmer. Dock "måste bilfirman få upp till 3 försök på sig att åtgärda felet". Nu är det försök 3... och de har vägrat. Så kanske ska trycka mer på att de bara ska ta tillbaka skiten?
Citera
2026-03-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Finns väl några problem med din historia. Bilfirman ska ha rätt att få laga/åtgärda felen.

Sen kan man undra vem som köper en 14år gammal högmilad VW och är förvånad över att det blir problem. Oavsett så skulle jag häva köpet om du får möjlighet, den kommer inte sluta kosta pengar.

Edit: Har det läckt olja på generatorn så kan du räkna med att den kommer ge upp snart också. Så det är nog nästa problem, om inte resterande 3 spridare ger upp innan.

Det har dem. De har dock också vägrat att göra det. Det gjorde det första gången, men vägrade ta kostnaden för det. Alla efterkommande fel har de vägrat lösa överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in