2026-03-27, 22:27
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleOwl
Har en Amiga 500 som troligen fungerar (saknar monitor) och ca 200 disketter med spel och diverse.
Är det bara att kasta eller har det något värde?

Köp en RGB till scart kabel så kan du koppla Amigan till en tv med scart ingång. Det behövs alltså ingen monitor.
Citera
2026-03-28, 14:09
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Roligt att höra. Jodå, jag har förvarat det bra. Trots att jag numera bor i södra Europa sedan flera årtionden sedan så ligger det väl packat och förvarat hos några släktingar hemma i Sverige.

Om du minns MINIDISC som togs fram av SONY, så har jag hundratals nya plomberade original SONY-discar. Köpte dom när elektronikkedjan OnOff gick i kk första årtiondet på 2000-talet. Samt både portabla och stationära players och recorders i princip nyskick.
Ännu roligare är att jag köpte mycket professionell studioutrustning när Sveriges största rockfestival Hultsfredsfestivalen avvecklades och såldes ut via auktion (Klaravik eller PS Auction om jag inte minns fel). Då köpte jag Pro-modeller av DAT-bandspelare inkl mängder av DAT-kassetter. Samt massa annan studioutrustning som fortfarande ligger nedpackat hemma i Sverige.

Man kan väl säga som så att DAT höll betydligt högre professionell ljudkvalitet än vad MiniDisc gjorde enl mig.

DAT har väl samma bitrate som CD ca 1408 kbps eller mer beroende på samplingfrekvens mm speltid mm försämrades sökert ..
Minidisc har 292 i högsta inställning sen fanns sömre inställningar för mer speltid
Citera
2026-03-28, 20:26
Medlem
Ilimitados avatar
Spel i originalkartong kan ha ett riktigt bra värde. Vissa upp mot 1000-2000 kronor. De flesta brukar ligga kring 300-500 kr. Jag har en massa välbevarade spel i originalkartong hemma som jag nog skulle kunna få 5 000-10 000 kr för om jag säljer dom på rätt ställen.
Citera
2026-03-28, 20:45
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleOwl
Har en Amiga 500 som troligen fungerar (saknar monitor) och ca 200 disketter med spel och diverse.
Är det bara att kasta eller har det något värde?

Om den funkar skulle jag kunna tänka mig köpa den. Men förmodligen så är det massa kapacitanser och annat som måste bytas. Har sett dem på Ebay för typ 1500 nånting.

Disketterna är förmodligen inte mycket att ha. Jag har en stack gamla 3.5 tums disketter från 90 talet och majoriteten av dem går inte att läsa, eller har korrupt data på sig.

Disketter i allmänhet är typ lika dåliga som gamla kassetband. Det är asdålig kvalitet på dem.
Billigt skit som var designade att fungera några år bara.

Ska man fixa gamla amiga disketter med en vanlig dator så måste man förmodligen skaffa en greaseweazle eller liknande.
Senast redigerad av bithax 2026-03-28 kl. 20:52.
Citera
2026-03-29, 12:37
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om den funkar skulle jag kunna tänka mig köpa den. Men förmodligen så är det massa kapacitanser och annat som måste bytas. Har sett dem på Ebay för typ 1500 nånting.

Disketterna är förmodligen inte mycket att ha. Jag har en stack gamla 3.5 tums disketter från 90 talet och majoriteten av dem går inte att läsa, eller har korrupt data på sig.

Disketter i allmänhet är typ lika dåliga som gamla kassetband. Det är asdålig kvalitet på dem.
Billigt skit som var designade att fungera några år bara.

Ska man fixa gamla amiga disketter med en vanlig dator så måste man förmodligen skaffa en greaseweazle eller liknande.

Njae. Informationen på disketter och kassettband håller i princip för evigt om man förvarar och hanterar dem korrekt. Problemet med gamla disketter idag är de ofta förvarats på kalla vindar eller i fuktiga källarutrymmen. Så tar man det i beaktande så är det högre risk att förlora information på modernare media som t.ex USB-minnen.

Och Amiga 500 har mycket sällan problem med kondensatorerna. På 80-talet när datorn byggdes användes högkvalitativa prylar. De Amiga-datorer som behöver nya kondensatorer är de som byggdes senare på 90-talet, modellerna A600, 1200 och 4000. Då började Commodore spara in och använde billigare komponenter.

En fungerande A500 får man kanske en tusing för på Tradera. Det såldes så otroligt många av modellen på sent 80-tal och då kvalitén var så hög så innebär det att extremt många fortfarande är i funktionellt skick. Det sänker värdet på samlarmarknaden.
Citera
2026-07-06, 23:36
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Om du minns MINIDISC som togs fram av SONY, så har jag hundratals nya plomberade original SONY-discar. Köpte dom när elektronikkedjan OnOff gick i kk första årtiondet på 2000-talet. Samt både portabla och stationära players och recorders i princip nyskick.
Ännu roligare är att jag köpte mycket professionell studioutrustning när Sveriges största rockfestival Hultsfredsfestivalen avvecklades och såldes ut via auktion (Klaravik eller PS Auction om jag inte minns fel). Då köpte jag Pro-modeller av DAT-bandspelare inkl mängder av DAT-kassetter. Samt massa annan studioutrustning som fortfarande ligger nedpackat hemma i Sverige.

Ska du framöver sälja MiniDisc och den andra utrustningen, så tror jag att det finns många intresserade entusiaster, som är villiga att betala för grejerna. Då finns det både forum och grupper i sociala medier, som är HiFi-intresserade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in