2026-02-24, 12:47
Medlem
Har en Amiga 500 som troligen fungerar (saknar monitor) och ca 200 disketter med spel och diverse.
Är det bara att kasta eller har det något värde?
Citera
2026-02-24, 12:49
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Någon samlare kan säkert ge dig 1000 kr för den.
Citera
2026-02-24, 12:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Klart det har ett värde, finns mängder med människor som vill köpa gamla datorer.

Har den legat länge så är det inte säkert att den funkar då kondensatorerna brukar ge upp och svälla. Behövs en lödstation och lite pill och givetvis att köpa nya kondensatorer för kanske en hundralapp så är det fixat. I äldre elektronik är det fortfarande rätt stort och enkelt att fixa.

Ett exempel på värdet.
https://gameshop.se/product/spel/amiga/496754/commodore-amiga-500a-endast-basenhet/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=sho pping&gad_source=1&gad_campaignid=22247512692&gbra id=0AAAAAD0zMK8SqNH6UUYlJpmNFAUV6xjtV&gclid=EAIaIQ obChMI3u2isIjykgMVlReiAx1a4S-MEAQYAiABEgIGM_D_BwE
Citera
2026-02-24, 12:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat från AI.

Priserna på Tradera visar att enkla, otestade eller trasiga enheter ofta startar lågt, medan kompletta och testade system når upp mot 1500-2500 SEK.
Citera
2026-02-24, 13:35
Medlem
Glostrups avatar
Det finns facebookgrupper dedikerade till Amiga. Fråga i en av dem så får du garanterat ett detaljerat svar.
Citera
2026-02-24, 16:14
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleOwl
Har en Amiga 500 som troligen fungerar (saknar monitor) och ca 200 disketter med spel och diverse.
Är det bara att kasta eller har det något värde?

Du behöver nog ingen monitor, dessa var det väl bara gammal antennsladd till å sen in i en tv?
Citera
2026-02-24, 19:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Du behöver nog ingen monitor, dessa var det väl bara gammal antennsladd till å sen in i en tv?

Precis:
https://www.youtube.com/watch?v=Rp_KGzNCCbw

Sedan TS. Nix inget att slänga! Det är inga fantasisummor men det kommer finnas många där ute som gärna skulle vilja ha en Amiga 500 fungerande med en mass spel. Lägg ut på Tradera tex.
Citera
2026-03-26, 14:48
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Om det gäller crackade disketter på hög, så brukar dessa vara intressanta för hemdatorsamlarna. Borde inte vara något problem att sälja. Kan du testa datorn och den fungerar så är det ett plus men renoveringsobjekt är också av intresse för de samlare som renoverar själva.

Klart att du ska sälja grejerna.
Citera
2026-03-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Om det gäller crackade disketter på hög, så brukar dessa vara intressanta för hemdatorsamlarna. Borde inte vara något problem att sälja. Kan du testa datorn och den fungerar så är det ett plus men renoveringsobjekt är också av intresse för de samlare som renoverar själva.

Klart att du ska sälja grejerna.
Vet du om det finns något värde i sprillans nya (plomberade) 1,44MB (3,5")? Har åtskilliga hundratalet 10-pack förpackningar liggandes när en datorbutik i Sthlm gick i kk i början av 90-talet.
Citera
2026-03-26, 18:23
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Vet du om det finns något värde i sprillans nya (plomberade) 1,44MB (3,5")? Har åtskilliga hundratalet 10-pack förpackningar liggandes när en datorbutik i Sthlm gick i kk i början av 90-talet.

Har disketterna förvarats rätt så borde dom vara intressanta för programmerare av olika slag. Somliga gör egen musik, egna spel och kopierar gärna crackade disketter. Kan säkerligen vara värda för dessa samlare. Vad dom är villiga att betala för disketterna vet jag dock inte.
Citera
2026-03-26, 18:27
Medlem
Klart det finns nåt värde i en sådan raritet
Citera
2026-03-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Har disketterna förvarats rätt så borde dom vara intressanta för programmerare av olika slag. Somliga gör egen musik, egna spel och kopierar gärna crackade disketter. Kan säkerligen vara värda för dessa samlare. Vad dom är villiga att betala för disketterna vet jag dock inte.
Roligt att höra. Jodå, jag har förvarat det bra. Trots att jag numera bor i södra Europa sedan flera årtionden sedan så ligger det väl packat och förvarat hos några släktingar hemma i Sverige.

Om du minns MINIDISC som togs fram av SONY, så har jag hundratals nya plomberade original SONY-discar. Köpte dom när elektronikkedjan OnOff gick i kk första årtiondet på 2000-talet. Samt både portabla och stationära players och recorders i princip nyskick.
Ännu roligare är att jag köpte mycket professionell studioutrustning när Sveriges största rockfestival Hultsfredsfestivalen avvecklades och såldes ut via auktion (Klaravik eller PS Auction om jag inte minns fel). Då köpte jag Pro-modeller av DAT-bandspelare inkl mängder av DAT-kassetter. Samt massa annan studioutrustning som fortfarande ligger nedpackat hemma i Sverige.

Man kan väl säga som så att DAT höll betydligt högre professionell ljudkvalitet än vad MiniDisc gjorde enl mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in