2026-02-24, 09:55
Medlem
De håller på att göra om något kopplat till vattenledningarna i vårt bostadsområde. Vi bor i hyreslägenhet. De har kopplat på en tillfällig vattenledning som går ute på gatan in till huset liggandes på marken. Dagen efter de gjort detta noterade vi att det är som sand/plastbitar i kranvattnet.

https://pasteboard.co/RSbO4WDlFdih.jpg

Jag har ringt hyresvärden som i stort sett bara säger "De gör tester när de kopplar på det tillfälliga vattnet, det är ingen fara, bara att dricka" men det känns ju sådär.

Någon som vet vad detta kan vara för små korn, och om det eventuellt är skadligt?
Citera
2026-02-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palace-appartments
De håller på att göra om något kopplat till vattenledningarna i vårt bostadsområde. Vi bor i hyreslägenhet. De har kopplat på en tillfällig vattenledning som går ute på gatan in till huset liggandes på marken. Dagen efter de gjort detta noterade vi att det är som sand/plastbitar i kranvattnet.

Bild https://pasteboard.co/RSbO4WDlFdih.jpg

Jag har ringt hyresvärden som i stort sett bara säger "De gör tester när de kopplar på det tillfälliga vattnet, det är ingen fara, bara att dricka" men det känns ju sådär.

Någon som vet vad detta kan vara för små korn, och om det eventuellt är skadligt?

Länken verkade inte fungera: Bild https://pasteboard.co/RSbO4WDlFdih.jpg

Bilden är tagen efter att vi fyllt en kaffekopp, låtit det lägga sig, och sen hällt bort vattnet överst.
Citera
2026-02-24, 09:58
Avslutad
Spola 30 minuter med kallt vatten. Om det inte bli bättre kontaktar du de som har hand om avlopps och vattenförvaltningen i din kommun.

Nej jag har inte öppnat bilden men det är vanligt med partiklar och att vattnet blir missfärgat efter arbeten, därför ska man spola kallt vatten - max 30 minuter.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-02-24 kl. 10:04.
Citera
2026-02-24, 10:32
Medlem
I vilket fall som helst så kommer du att må illa av vattnet, även om det är drickbart
Jag skulle köpa vatten på flaska, fylla en dunk hos någon med bra kranvatten
Du får dricka öl och läsk i ett par dagar helt enkelt
Citera
2026-02-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Spola 30 minuter med kallt vatten. Om det inte bli bättre kontaktar du de som har hand om avlopps och vattenförvaltningen i din kommun.

Nej jag har inte öppnat bilden men det är vanligt med partiklar och att vattnet blir missfärgat efter arbeten, därför ska man spola kallt vatten - max 30 minuter.

Vi spolade ca 45 minuter igår och jag har nog spolat i 30 raka minuter nu, och ändå när jag häller upp i en kaffekopp ser jag tydliga typ sandkorn, förhållandevis stora.

Har förståelse för att det såklart kan vara lite småpartiklar men detta känna som det ligger kvar länge. Ska nämnas att det är ett stort hyreshus med ca 40 lägenheter, kanske krävs ännu mer spolning från allas håll?
Citera
2026-02-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
I vilket fall som helst så kommer du att må illa av vattnet, även om det är drickbart
Jag skulle köpa vatten på flaska, fylla en dunk hos någon med bra kranvatten
Du får dricka öl och läsk i ett par dagar helt enkelt

Vad får mig att må illa av vattnet tror du?
Har lite läsk och mineralvatten så det löser sig, men det är gött att kunna dricka vatten direkt ur kran såklart
Citera
2026-02-24, 11:21
Avslutad
Citat:
Vi spolade ca 45 minuter igår och jag har nog spolat i 30 raka minuter nu, och ändå när jag häller upp i en kaffekopp ser jag tydliga typ sandkorn, förhållandevis stora.

Har förståelse för att det såklart kan vara lite småpartiklar men detta känna som det ligger kvar länge. Ska nämnas att det är ett stort hyreshus med ca 40 lägenheter, kanske krävs ännu mer spolning från allas håll?

Hade hört med grannarna först om de har samma problem annars hade jag kontaktat kommunen. Jag hade samma problem i någon vecka innan jag ringde kommunen som skickade en VA tekniker har ingen aning om vad personen gjorde då jag var bortrest, men åtgärdat blev det, var något filter som var trasigt.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-02-24 kl. 11:23.
Citera
2026-02-24, 12:22
Medlem
Citat:

Har du inget filter direkt på kranen?

https://inf.se/hem-och-hushll/143966-inf-m24-perlator-fr-vattenkran-3-pack-7314280698622.html?gad_source=1&gad_campaignid=174 24217430&gbraid=0AAAAADbk6D_EJCbbAzm_jCgJGoTb0LFnI &gclid=Cj0KCQiAtfXMBhDzARIsAJ0jp3CiqmqY65Mf31ZDZQ_ d4onmso-7X8nx8bRlJfwyosTiP55uTSqOc6AaAuk-EALw_wcB

Den sorten?
Citera
2026-02-24, 12:28
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

https://pasteboard.co/RSbO4WDlFdih.jpg

Lita inte alls på vattnet. Köp en enkel tillbringare med kolfilter för 200:-
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/dukning-och-servering/kannor-och-tillbringare/tillbringare-802392/

Kommuner har sådant uselt underhåll idag så det är bedrövligt.
Citera
2026-02-24, 12:42
Medlem
Update:

Jag fortsatte spola vatten som fan under förmiddagen. Skruvade loss och spolade av filtret som satt längst ut som Cooltrayne länkade tidigare.

Nu ser jag inga spår av små korn i vattnet!
Tack för alla svar
Citera
2026-02-24, 20:44
Medlem
Kanske är de mangan? Fast jag tycker de är lite väl stora partiklar men skönt att de har löst sig för dig.
Citera
2026-02-25, 06:42
Medlem
Fråga de i Östersund eller på Gotland om de litar på att det kommunala vattnet är okej.

"På grund av förhöjda nivåer av planktonorganismer och indikationer på parasiter i dricksvattnet"
Det bästa är "förhöjda värden" vilket tyder på att det alltid förekommer vissa typer av djurliv i det kommunala dricksvattnet

I Örebro så hade man tydligen fel på vattnet vid det lokala vattentornet. Det kom ut e coli bakterier i vattenledningsnätet. Avloppsvatten/bajs på ren svenska.

Det är heller inte så länge sedan man ens började mäta pfas o andra farliga saker i vattnet hos kommunernas dricksvatten. För 5(?) år sedan orkade man inte ens göra det.

Skaffa ett bra vattenfilter, för din egen säkerhets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in