2026-02-24, 07:56
Medlem
Brukar du tacka nej till datainsamling när du surfar runt på nätet? Från och med den 13 mars går inte det längre på stora nyhetssajter som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni.
Då inför ägaren Schibsted sin nya tjänst annonsval, som innebär att du måste betala för att slippa datainsamling. Enligt schibstedt beror det pp EU?

Jag kommer att sluta läsa dessa tidningar
. Hur gör ni?
https://www.svt.se/kultur/aftonbladets-lasare-maste-betala-for-att-slippa-datainsamling
Citera
2026-02-24, 08:13
Medlem
Connykrims avatar
Gör du det.

Vem bryr sig om de samlar in data från deras sida? Aldrig klickat på en annons på en nyhetssida någonsin. Så vad för data tjänar de på att spara från mig?
Citera
2026-02-24, 08:22
Medlem
halaltarzans avatar
Och vad spelar det för roll då?
Citera
2026-02-24, 08:22
Medlem
kibokos avatar
Inte direkt någon konspiration eller alternativ teori om det står i klartext på deras hemsida vad som gäller.
Citera
2026-02-24, 08:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Brukar du tacka nej till datainsamling när du surfar runt på nätet? Från och med den 13 mars går inte det längre på stora nyhetssajter som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni.
Då inför ägaren Schibsted sin nya tjänst annonsval, som innebär att du måste betala för att slippa datainsamling. Enligt schibstedt beror det pp EU?

. Hur gör ni?
https://www.svt.se/kultur/aftonbladets-lasare-maste-betala-for-att-slippa-datainsamling

Självklart tackar man nej till datainsamling. Initialt med val av av browser.

Blir det krav på att tacka ja eller att man måste betala så kommer jag definitivt inte att besöka sidan.

Vad menar du att det är för konspiration med detta?
Senast redigerad av tempeZZt 2026-02-24 kl. 08:29.
Citera
2026-02-24, 08:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag läser ekonominyheter hos SvD men det lär man väl få hitta en ny sida att göra det på då så inga problem.
Aftonbladet kollade jag igenom varje dag tidigare men då nyheter är 2% av innehållet och resten är skit och skvaller om IDOL-vinnare, Bonde söker fru eller annan dynga så la jag ner den sidan, nu går jag in där sporadiskt men i framtiden inte alls ser det ut som.
Citera
2026-02-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77

. Hur gör ni?

Jag prenumererar. Gör det.
Citera
2026-02-24, 09:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Så modernt och härligt.
Att TV4 kommer att uppdatera användarvillkoren för Playapp om några månader är inget att oroa sig över.

Får alla våra riksdagspartier köpa data för samma pris eller finns det klubb för de med Norges tre färger?
Citera
2026-02-24, 09:07
Medlem
Att slippa datainsamling bör givetvis vara en mänsklig rättighet, inget val man aktivt måste göra och framförallt inte mot betalning! Jävla tjuvsamhälle vi lever i.
Citera
2026-02-24, 09:11
Medlem
Kanske skapas en tjänst likt "illegal IPTV" där man får tillgång till samtliga media?
Citera
2026-02-24, 10:21
Medlem
Borde de då oxå betala ut motsvarande summa när man godkänner att de samlar in min data o säljer vidare till andra?
Citera
2026-02-24, 10:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Borde de då oxå betala ut motsvarande summa när man godkänner att de samlar in min data o säljer vidare till andra?

Det är ju deras sätt att bekosta journalistiken de bedriver även om det bara drar ut på tiden och blir ännu en spik i kistan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in