2026-02-23, 21:27
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0pGegG/dramatisk-okning-av-fattiga-svenskar
Citat:
Nästan tre gånger så många svenskar känner sig ”allvarligt fattig” i dag än för fyra år sedan.

Timbroekonomen pekar på inflationen. Urholkade bidrag, förklarar sociologiprofessorn.

– Vi har varit ledande internationellt men nu är vi ett medelmåttigt välfärdssamhälle, säger Tapio Salonen
Vad bör politikerna göra åt detta?
Citera
2026-02-23, 21:30
Medlem
Se till att vissa bidragstagare återvänder?
Citera
2026-02-23, 21:33
Medlem
Typiskt postmodernistisk ”forskning”, resultaten blir att någon ”känner sig” si eller så. Värdelöst. Jag känner mig rik med tre vuxna ambitiösa barn och en fantastisk flickvän jag älskade med i morse. Heja Tidöregeringen.
Citera
2026-02-23, 21:45
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Jag känner mig allvarligt fattig, jag har dessvärre inte 500 mill på banken. Ett outhärdligt liv på ruinens brant
Citera
2026-02-23, 21:46
Medlem
Kapitalistkalles avatar
”Känna”.

När vänstern presenterar forskning vet man att man har fler frågor efter man läst än innan.
Citera
2026-02-23, 21:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0pGegG/dramatisk-okning-av-fattiga-svenskar

Vad bör politikerna göra åt detta?
Svenskar? Människor i Sverige, snarare.

Citat:
Betydligt fler av de fattiga har utländsk bakgrund
Utvisning alternativt återvandring?

Att folk som kommer hit, ofta illegalt, har svårt att försörja sig eller är ovilliga att göra det är inte vårt problem.
Citera
2026-02-23, 22:14
Medlem
Onanikrems avatar
När är man fattig och varför?
Har man tagit en massa dumma lån man inte kan betala tillbaka? Gå om högstadiet och gymnasiet!
Orkar man inte arbeta utan sitter hemma i mammas källare och spelar TV-spel? gå om högstadiet och gymnasiet, sök sedan till universitet.
Har man bränt alla pengar på horor och knark? Börja om från början..
Har man skaffat en massa barn innan man har utbildning och arbete som kan försörja familjen? Skyll dig själv.
Gjort en massa dumma affärer och förlorat på det? Man gör inte affärer med pengar man inte har råd att förlora. Annars blir det gröt resten av livet.. om man förlorar vill säga. Något att tänka på.

Folk i dag har inget konsekvenstänk alls? Är man dum i huvudet får man lida för det senare, det är bara så.

Conny som hänger utanför bolaget kl. 09.50 för att köpa en Arboga 10,2 med enkronor har gjort en jävla massa dåliga val i livet.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-23 kl. 22:17.
Citera
2026-02-23, 22:33
Medlem
Onanikrems avatar
Ibland sticker jag åt Conny en öl när jag går ut, ingen Arboga men en öl. Inte ens jag tror han tycker vi är bästisar just då. Men han behöver den bättre än jag just då.

Finns många "Conny" som gjort dåliga val därute..
Citera
2026-02-23, 22:41
Medlem
buddy99s avatar
Privata aktörer i välfärden eller blandekonomi som det så vackert heter gör landet lagom till en otrevlig plats att vara på.
Citera
2026-02-24, 01:23
Medlem
Inte märkligt med tanke på SD-pissregeringen som skurit i A-kassan och ökat arbetslösheten. Vi behöver en ny regering som klarar av att öka sysselsättningen.
Citera
2026-02-24, 01:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Inte märkligt med tanke på SD-pissregeringen som skurit i A-kassan och ökat arbetslösheten. Vi behöver en ny regering som klarar av att öka sysselsättningen.
För att öka sysselsättningen behövs fler företag. Allt aktivitetsstöd, arbetsträning bidrag osv. är konstgjord andning. Det behövs företag för att skapa arbetstillfällen. Dödar man företagen med diverse skatter och avgifter försvinner arbeten. Nej, jag är inte företagare ifall någon undrar.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-24 kl. 02:25.
Citera
2026-02-24, 01:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
A-kassan är en försäkring du betalar till. När den tar slut så tar den slut. Fixa ett arbete innan den tar slut, du har ju ändå ett år på dig typ. Ta de jobb som erbjuds, vi behöver inga fler importerade pizzabagare. Knåda en deg och grädda en pizza klarar även de minst begåvade. Städa eller arbeta inom äldreomsorgen. Men många med utbildning tycker de är för fina för det. Då skall de fan inte äta heller!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in