2026-02-23, 20:10
Medlem
Kalliss avatar
Två medlemsländer i EU irriterar – Ungern och Slovakien.

De är proryska och i praktiken antieuropeiska i centrala frågor, inte minst genom hållningar som gynnar Putin i kriget mot Ukraina.

I samband med reaktionerna på Trump och Grönland skapades den anti-amerikanska bojkottappen NonUSA, som hjälper konsumenter att undvika att köpa amerikanska produkter i vardagen.

Finns det någon motsvarande app som på liknande sätt kan användas för att identifiera och varna för köp som riskerar att gynna just Ungern eller Slovakien?
Senast redigerad av Kallis 2026-02-23 kl. 20:16.
Citera
2026-02-23, 20:16
Medlem
Eurodiscos avatar
Nej det finns det inte. Du får skapa en själv
Citera
2026-02-23, 20:22
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Nej det finns det inte. Du får skapa en själv
Vocata Studio har ju kunskapen, skaparna av appen NonUSA, de kan nog snickra ihop något, är beredd att betala för appen, om det går oavkortat till Ukraina.
Citera
2026-02-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis

De är proryska och i praktiken antieuropeiska i centrala frågor, inte minst genom hållningar som gynnar Putin i kriget mot Ukraina.

I samband med reaktionerna på Trump och Grönland skapades den anti-amerikanska bojkottappen NonUSA, som hjälper konsumenter att undvika att köpa amerikanska produkter i vardagen.

Finns det någon motsvarande app som på liknande sätt kan användas för att identifiera och varna för köp som riskerar att gynna just Ungern eller Slovakien?
Kika på EAN-koden på varan, de första siffrorna. Det är visserligen inte perfekt, koden visar var företaget har registrerat sig men borde normalt sett stämma överens med landet varan kommer ifrån.
Ungern har kod 599, Slovakien 858.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GS1_country_codes
Citera
2026-02-23, 20:26
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Kika på EAN-koden på varan, de första siffrorna. Det är visserligen inte perfekt, koden visar var företaget har registrerat sig men borde normalt sett stämma överens med landet varan kommer ifrån.
Ungern har kod 599, Slovakien 858.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GS1_country_codes
Tack för tipset, kände inte till det!
Citera
2026-02-23, 20:29
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Eehhh... sprit och paprika?
Har dom nåt annat?
Det finns nog tyska bilfabriker i Ungern.

Men jag håller med, sluta köp grejer av dom.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-02-23 kl. 20:31.
Citera
2026-02-23, 21:11
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Eehhh... sprit och paprika?
Har dom nåt annat?
Det finns nog tyska bilfabriker i Ungern.

Men jag håller med, sluta köp grejer av dom.
Instämmer, sluta köpa ungerska och slovakiska produkter!

De två länderna ska uteslutas EU, för det är ju egentligen vad länderna själva vill, genom att stå utanför gemenskapen, men på öststats manér slicka åt sig godsakerna, medans man kan.

Snart är kriget slut, Ukraina ska återuppbyggas, jag utgår från att Ungern och Slovakien får stå där med lång näsa... https://www.youtube.com/shorts/-nAngh5BYDQ https://www.youtube.com/shorts/E7bNzUWEBJg
Senast redigerad av Kallis 2026-02-23 kl. 21:34.
Citera
2026-02-23, 22:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Det behövs knappt. Slovakien säljer inget av värde till Sverige vad jag kan komma på.
Ungern säljer lite stark korv, typ. Ungern kommer ändå att byta regering inom kort, eftersom Orban gjort sig impopulär.
Citera
2026-02-23, 22:13
Medlem
Anklagarens avatar
Ungern gör fin honung som jag köper mycket av. Grejen med såna där appar är att de kan användas i båda riktningarna. Vill man som jag istället stötta Ungerska och Slovakiska produkter funkar de lika bra. Så skapa en.
Citera
2026-02-23, 23:21
Medlem
Man ska ändå komma lhåg att Ungern och Slovakien är helt beroende av rysk energi. Om vi också varit det hade vi förmodligen betett oss likadant. Vad gäller Ungern har de vid tidigare tillfällen varit positiva till bojkott men i gengäld då krävt ersättning av EU för att köpa energi från andra håll. Det fick de inte. Hur det är med Slovakien har jag ingen aning om.
Citera
2026-02-23, 23:27
Medlem
Zhanlangs avatar
Ah, sommaren med Ildiko minns man ju. Turistar gärna i Ungern. Bra mat, vackra miljöer, centraleuropeisk kultur.
Citera
2026-02-23, 23:33
Medlem
Galejans avatar
Ungern och Slovakien är fina länder. Trevliga att besöka, fina kvinnor och god mat. Bra mycket trevligare än slummen i Paris och Berlin. Och det är väl där skon klämmer. Det europeiska hatet mot det som är fint och rent och äkta. Det blir så när man väljer den onda sidan. Då skyr man skönhet. Då ser ens egna huvudstäder ut som Johannesburg.

Men skapa gärna en sådan app. Jag skulle gärna vilja kunna scanna en vara i matbutiken och kunna se att tillverkaren är registrerad i Bratislava. Då hade jag köpt två, för att supporta bra produkter från bra länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in