2026-02-23, 20:03
Medlem
Anställd åkte till företaget på helgen och stal för 40 000 – fick sparken direkt

22 februari 2026 18:00

30-åringen åkte till sin arbetsplats på helgen, loggade in med sin personliga kod – och stal 400 kilo koppar.

Han fick sparken direkt och nu döms han i Växjö tingsrätt för den fräcka stölden.

Stölden som nu har fått sitt rättsliga efterspel inträffade på ett stort företag i Tingsryds kommun i maj förra året.

https://www.smp.se/tingsryd/anstalld-akte-till-foretaget-pa-helgen-och-stal-for-40-000-fick-sparken-direkt/
Citera
2026-02-23, 20:10
Moderator
OYs avatar
Utgången rubrik "Tingsryd: Anställd stal koppar för 40 000 kr – fick sparken (2026-02-23"

/Mod
Citera
2026-02-23, 20:28
Medlem
Jag hann tänka vad fan han skulle med alla dessa koppar till, vilket fikarum som har så många och varför de omnämns i kilo.
Citera
2026-02-23, 20:30
Medlem
Negerordets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag hann tänka vad fan han skulle med alla dessa koppar till, vilket fikarum som har så många och varför de omnämns i kilo.

Induktiva tespolar.
Citera
2026-02-23, 20:43
Medlem
Olduvais avatar
Fattar inte kopparstölder. Man ska stjäla så jävla mycket innan det är värt det
Citera
2026-02-23, 20:49
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
En gammal tjackis som inte kunde motstå frestelsen?
Citera
2026-02-23, 21:36
Medlem
Umarells avatar
Går facket med på detta, den anställde är ju sjuk i alkoholism.
Citera
2026-02-23, 22:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Går facket med på detta, den anställde är ju sjuk i alkoholism.
Stjäl man på arbetsplatsen och i det här fallet för betydande belopp är det sparken som gäller. Går inte ha tjuvar på en arbetsplats det säger sig självt. Har själv suttit med i sådana förhandlingar som facklig.
Citera
2026-02-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Stjäl man på arbetsplatsen och i det här fallet för betydande belopp är det sparken som gäller.

Betydande belopp, 40.000 Kroner (inte dollar pund?), alltså jag vet inte vad du har jobbat med men betydande belopp?.

Vi har fall där en människa blivit "lurade" av mick jagger som varit i behov av pengar skickade 18 miljoner, detta skulle jag kalla betydande belopp (påföljd 3 års fängelse, ute efter 2/3 av straffet?).

Ingen attack mot dig men "betydande" belopp, well beror väl på vad man jämför med.
Citera
2026-02-23, 23:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Betydande belopp, 40.000 Kroner (inte dollar pund?), alltså jag vet inte vad du har jobbat med men betydande belopp?.

Vi har fall där en människa blivit "lurade" av mick jagger som varit i behov av pengar skickade 18 miljoner, detta skulle jag kalla betydande belopp (påföljd 3 års fängelse, ute efter 2/3 av straffet?).

Ingen attack mot dig men "betydande" belopp, well beror väl på vad man jämför med.
I sammanhang gällande stöld på arbetsplatsen är det betydande belopp och i princip ovillkorligen sparken. Finns fall där tjuven fått arbeta kvar men de härrör till 80talet när samhället var lite "mjukare" på gott och ont. Stjäl du för 40k på din arbetsplats i dag är det tack och hej!

Bli blåst på nätet, Facebook/Tinder what? av en Mick Jaggerkopia är det kanske småsummor.
Citera
2026-02-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I sammanhang gällande stöld på arbetsplatsen är det betydande belopp och i princip ovillkorligen sparken. Finns fall där tjuven fått arbeta kvar men de härrör till 80talet när samhället var lite "mjukare" på gott och ont. Stjäl du för 40k på din arbetsplats i dag är det tack och hej!

Bli blåst på nätet, Facebook/Tinder what? av en Mick Jaggerkopia är det kanske småsummor.

Ha det gott, jag reagerade på summan 40.000 Kroner och betydande belopp, 40.000 är inte livsavgörande (för dom flesta), ska man ha stjälande anställda? nej, vi avslutar.
Citera
2026-02-24, 05:18
Medlem
kyrkstockens avatar
Det var hårt.

Borde man inte tagit en fika med saft och bullar och köpa ut människan istället? Gärna via utomstående konsulter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in