Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Givetvis fanns det motiv för USA; minska Rysslands hävstång över Europa, försämra integrationen mellan Ryssland/Tyskland och öka det egna inflytandet jämte intäkter från ökad export. Men vi behöver inte uppehålla oss vid det här, kanske får vi svaren någon gång i framtiden.
I september 2022 fanns det absolut ingen integration mellan Tyskland och Ryssland, ingen rysk hävstång över Europa och definitivt ingen gas som flödade genom Nordstream. Vilket innebar att det hade varit hårresande dumt av någon västmakt att spränga den. Det var förstås hårresande dumt gjort av Ukraina också, men om man ska tro ryktena om att beslutet fattades under ett fylleslag i maj så blir det åtminstone begripligt, om än inte mindre jubelidiotiskt.
Citat:
Invasionen 2022, för att försvaga Ukraina?
Invasionen 2022 var ju bara ämnad att göra en
regime change och förvandla Ukraina till ett nytt Vitryssland. Putin hade väl sett USA göra det en massa gånger och tyckte inte det såg så svårt ut. Problemet var ju bara att Ryssland inte är USA och inte har i närheten av amerikanernas militära förmågor.
Varför tror du själv att Ryssland invaderade? Och varför tror du att Putin aldrig har berättat varför han invaderade? Det är ju nästan ännu märkligare.
Citat:
Att omstörta med våld kan sluta hur som helst. Jag tycker nog att argumentet för att undvika konfrontation med massmördande ultranationalister är tämligen självbärande. Det tycker även du, men just nu är du fast i en bubbla och det behöver vi förhålla oss till.
Du tror att en hårdför president flyr landet och sitt presidentämbete för att en bunt med huliganer sagt dumma saker till honom? Och det är jag som är fast i en bubbla för att jag inte tror på detta? Jadu.
Men om vi vänder på det. Varför sa Janukovitj ingenting om att han var rädd för huliganer? Varför gjorde han överhuvudtaget inga som helst uttalanden från det att han försvann från Kiev natten mellan den 21 och 22. Han stannade i Kharkov, han stannade i Donetsk, han stannade på Krim och ingenstans sa han något eller kommunicerade med omvärlden på något sätt. Den 24 blev han evakuerad till Ryssland men inte heller där sa han någonting. Det var inte förrän den 28 februari, på en rysk presskonferens, som han uttalade sig offentligt igen. Varför var han knäpptyst i en vecka? Om det hade varit du som var Janukovitj skulle du inte ha varit väldigt intresserad av att bevisa din oskuld? Att säga något för din sak? Jag tror faktiskt att du skulle det.
Citat:
Nynazister då. Enligt vittnesmål från Maidan drog Yarosh och hans banditer omkring i gamla uniformer från Galicia SS divisionen med emblem som påminner om svastikan, och reste nynazistiska flaggor på olika ställen som de erövrade.
Du får kalla dem vad du vill. Själv är jag inte så intresserad av etiketter, man kan väl säga att jag bryr mig mer om handlingar än ord. Östeuropas historia är betydligt mer komplicerad än den ryska historieskrivningen vill få den till.
Citat:
Nu har du slutat att argumentera och övergått i någon form av vinna-till-varje-pris gyttjelek.
Så inte ens under det värsta tumultet, med mord, hot, kaos och intensiv propaganda fanns tillräckligt med stöd för att fälla Janukovitj i en eventuell framtida riksrätt.
Ja, jag lutar mot att George Friedman hade rätt; "it truly was the most blatant coup in history".
Vem är det som vill vinna till varje pris? Du gnabbar om detaljer men har varken någon övergripande förståelse för händelserna eller ens, vilket på sätt och vis är värre, någon vilja att förstå händelserna.
Du pratar om en statskupp. Men vad är en statskupp? Och, framförallt, hur skiljer den sig mot en revolution?
Jag kan villigt erkänna att flera delar av de politiska förändringarna i Kiev i februari 2014 var juridiskt tveksamma. Men vad spelar det för roll i det större perspektivet? Janukovitj hade förlorat allt folkligt stöd och nästan allt stöd i parlamentet. Opinionsundersökningar vid den tiden visade att mindre än 10% av befolkningen stödde honom och stora delar av hans eget parti hade övergivit honom. Han var en lam anka, som amerikanerna skulle ha sagt. Och statskuppen följdes omedelbart av nyval (ja, i riktiga demokratier tar det tre månader att organisera nyval). Kan du nämna någon annan statskupp i världshistorien där kuppledarna direkt utlyser demokratiska val? Det känns inte statskuppsmässigt på något vis.
Citat:
Gärna levande och utan ett politiskt fingeravtryck gjutet i sten. Framförallt någon som tar de olika beståndsdelarna som vi känner till och bildar ett koherent narrativ utifrån det. T.ex. Mearsheimer som varnade för krig under lång tid och vars förståelse av konflikten bekräftas av olika händelser och vittnesmål.
Jag trodde du skulle gilla Kissinger. Han är ju en realist inom internationella relationer och uttryckte sig dessutom (förhållandevis) Rysslandsvänligt efter händelserna 2014. Det var först 2022 han helt och fullt fördömde Ryssland, antagligen lika mycket för den häpnadsväckande idiotin i Putins agerande som det faktiska folkrättsbrottet. Såsom varande realist brydde sig ju Kissinger inte så väldigt mycket om regler och konventioner.
Mearsheimer har bara varnat för krig efter 2014, det vill säga efter att kriget redan börjat. Det är lite goddag yxskaft över det och ger inga särskilda poäng i min bok. Men du är bevisligen mycket imponerad så då har han ju lyckats lura någon att han är en häftig snubbe i alla fall.
Citat:
I princip alla, från båda sidor, har fördömt Rysslands invasion. Jag pratar om dem som beskriver ett mer komplicerat narrativ än att Putin är dum och att attacken var oprovocerad.
Jaså. Har Mearsheimer fördömt Rysslands invasion av Ukraina? Det har jag missat. Kan du länka till något uttalandet eller annan information om detta?
Citat:
Mearsheimer har i många år argumenterat för att ett ukrainskt närmande till Nato skulle uppfattas som en rysk “röd linje” och att det kraftigt ökade risken för krig.
Det här med röda linjer är ju något av ett skämt även i Ryssland nuförtiden (se vad man lär sig av att läsa ryska tidningar). Kriget började i februari 2014, långt innan Ukraina hade börjat närma sig Nato. Och Ryssland hade bevisligen inga problem med att baltstaterna gick med i Nato, eller för den delen att Sverige och Finland gjorde det. Du tycker inte att det är en smula märkligt att det är just i Ukraina alla röda linjer går?
Citat:
Han har också argumenterat för att Ryssland inte hade för avsikt att annektera eller erövra stora delar av Ukraina. Av allt att döma stämde det tills de saboterade fredsförhandlingarna i Istanbul helt ändrade karaktären på konflikten, varpå han uppdaterade analysen efter det.
De turkiska förhandlingarna tog slut i april 2022. Det var i juni 2022 som Mearsheimer hävdade att Ryssland inte hade några som helst intressen av att annektera ukrainskt territorium. Han var bevisligen helt fel ute och russofoberna i väst som hävdade att Ryssland hade startat ett imperialistiskt erövringskrig hade rätt. Pinsamt för Mearsheimer kan tyckas. Men med tanke på att han har haft fel om betydligt fler saker än den så är han antagligen ganska van.
[/quote]Ingen kan förutspå hur lång tid en konflikt tar. Vem kunde tro att USA skulle härja i Irak under 8 år, och i Afghanistan under 20 år.[/quote]
Läste du inte tidningar för 25 år sedan? De flesta sansade bedömare, åtminstone i Europa, varnade för att USA skulle gå ner sig i ett Vietnam-liknande evighetskrig om de invaderade Irak. Jag kan inte rakt av hävda att det var majoritetsuppfattningen men det var definitivt en vanlig kritik mot krigsplanerna.
Citat:
Vet inte vad du menar. Konflikten föregicks ju av mängder av förhandlingar och avtal, men inget som höll. Det är svårt att förhandla om neutralitet med en nation som har skrivit in i konstitutionen att de ska gå med i Nato och som explicit framför att de kommer att vinna ett framtida krig mot Ryssland med hjälp av väst.
I slutändan valde Ryssland att ställa kraven mot den relevanta parten, Nato/USA. Även om de kraven aldrig skulle mötas, fanns det inte heller någon ambition att börja förhandla kring Ukraina.
Nej. Konflikten föregicks verkligen inte av mängder av förhandlingar och avtal. Ryssland har överhuvudtaget aldrig förhandlat med Ukraina sedan 2014. De förhandlingar som varit har varit organiserade av Tyskland och Frankrike och har varit av rundabordsmodell. Några direkta förhandlingar mellan Ryssland och Ukraina har inte förekommit, trots att Ukraina (åtminstone Zelensky) enträget har bett om det.
Så frågan kvarstår: Varför var Ryssland helt plötsligt berett att förhandla direkt med Ukraina
efter invasionen den 24 februari 2022 när de inte var beredda att göra det
före invasionen. Tycker inte du att det är konstigt?
Citat:
De flesta vill nog lösa konflikter så fort som möjligt. Ryssland under Putin hade stark ekonomisk tillväxt till 2014 och ville givetvis återgå till en mer normal situation. Mig veterligen finns det bara en stormakt vars ekonomi och politiska landskap är beroende av ständiga konflikter världen över.
Om du tänker på USA så har jag missat att de underblåser permanenta konflikter i sitt närområde. Men upplys mig gärna.
Grejen med Ryssland är ju att konflikt är deras normaltillstånd. Det är fullständigt normalt för Ryssland att det är konflikter i Transnistrien, Sydossetien, Abkhazien med flera ställen. Ryssland förlorar ekonomiska möjligheter av att vara omgivet av konflikthärdar, men de vinner i politiskt inflytande, och ryssarna (åtminstone deras nuvarande regim) tycker att det är en bra deal.