Tja! Råkade göra ett hål i väggen hemma och måste måla över det. Problemet är att väggen är målad för typ 5 år sen, och jag undrar om det ens går att få samma färg och samma matthet med ny färg? Känns som att det alltid blir lite skillnad.
Måste man måla hela väggen för att det ska se jämnt ut, eller finns det nån smart fix så det inte syns? Alla tips mottages tacksamt!
Vet inte om det finns någon bombsäker metod, men du kan ju alltid göra ditt bästa för att färgmatcha. Blir du inte nöjd så tar du hela väggen. Vill du minska arbetsmängden, måla en fondvägg.
Tja! Råkade göra ett hål i väggen hemma och måste måla över det. Problemet är att väggen är målad för typ 5 år sen, och jag undrar om det ens går att få samma färg och samma matthet med ny färg? Känns som att det alltid blir lite skillnad.
Måste man måla hela väggen för att det ska se jämnt ut, eller finns det nån smart fix så det inte syns? Alla tips mottages tacksamt!
Av egen erfarenhet med samma färgkod så blir det aldrig riktigt bra. Visst är det inget som gemene man ser vid första anblick med det matchar helt enkelt inte helt med den äldre färgen.
Testa och sen om du inte är nöjd så kör du hela väggen.
Det ska gå.
Gå till en färgbutik. De har helt säkert en handhållen färgläsare. Låna denna och scanna färgen på vägen. Lämna in färgkoden.
Framöver är det alltid spara en spann (eller två) med målarfärg som man har använt.
Tyvärr är det nästintill omöjligt att få samma färg!
Ta med dig en bit färg som ett färgprov till Bauhaus så skapar de en färg som är så lik som det bara går.
Det ska gå.
Gå till en färgbutik. De har helt säkert en handhållen färgläsare. Låna denna och scanna färgen på vägen. Lämna in färgkoden.
Framöver är det alltid spara en spann (eller två) med målarfärg som man har använt.
Ett problem med det är att färg ändrar ton med tiden, och då mest i början. En fem år gammal vägg har redan gått igenom majoriteten av ändringen. Så om det ser bra ut dagen efter att du målat kommer det antagligen synas en skillnad något år senare.