2026-02-23, 12:45
Medlem
Black.Panthers avatar
Tänkt att kanske gå med min raskatt i koppel på promenader ibland. Funderar på hur man gör med möten med hundar. I området där jag bor så har många även väldigt många wt hundar som american bulldog, amstaff m.m.

Ska jag ha en fin ryggsäck och lägga min söta katt i varje gång jag får ett möte, eller hur ska jag göra?

Alt blir att försöka gå i skogen tillsammans.

Eftersom det är en katt är det inget som jag gör varje dag.
Citera
2026-02-23, 12:50
Medlem
Du har precis köpt en raskatt (21/2) och nu ska du ha den ut på promenader? Alldeles för tidigt.
Citera
2026-02-23, 12:54
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har precis köpt en raskatt (21/2) och nu ska du ha den ut på promenader? Alldeles för tidigt.

Inte en så dum fråga, har du skaffat katt så är det en god ide att låta den vänja sig vid närområdet och lära sig dofter samt att hitta hem lugnt och säkert om du framöver ska ha den som utekatt!

Människor är ofta vanedjur precis som sina hundar, man kan lära sig när de värsta hundarna är ute, men en stor och bylsig jacka som man kan lyfta upp och hålla kissen innanför är inte så dumt!
Citera
2026-02-23, 12:57
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

fel

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Inte en så dum fråga, har du skaffat katt så är det en god ide att låta den vänja sig vid närområdet och lära sig dofter samt att hitta hem lugnt och säkert om du framöver ska ha den som utekatt!

Människor är ofta vanedjur precis som sina hundar, man kan lära sig när de värsta hundarna är ute, men en stor och bylsig jacka som man kan lyfta upp och hålla kissen innanför är inte så dumt!

Tack, det är en innekatt.

Ja kanske det, undra om det är så praktiskt? Tänkte mig en snygg ryggsäck och ha katten där ett tag tills jag kommit ut där det inte är så många hundar.

Finns en risk med löspringande hundar också
Citera
2026-02-23, 13:13
Medlem
fittfrossas avatar
Jag och sambon är ibland ute med katterna i skogen med koppel och om det kommer en hund plockar vi bara upp dom och håller tills hunden är borta, belönar också med godis ibland. Det funkar fint!

Normalt sätt är dom utekatter så dom är vana vid ute, men ibland lägger anticimex ut råttgift i området och dom älskar att äta råttor, så då rastas dom i skogen (när det inte är cp kallt).

Var lite jobbigt i början att få dom att vänja sig vid koppel, men efter typ 3-4 tillfällen gick det fint. Börja gärna med låta katten ha sele på sig hemma så blir det lättare. Och köp en bra sele som katten inte kan åla sig ut ur! O flexikoppel är grymt.
Citera
2026-02-23, 13:55
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Tänkt att kanske gå med min raskatt i koppel på promenader ibland. Funderar på hur man gör med möten med hundar. I området där jag bor så har många även väldigt många wt hundar som american bulldog, amstaff m.m.

Ska jag ha en fin ryggsäck och lägga min söta katt i varje gång jag får ett möte, eller hur ska jag göra?

Håll avstånd, kommer hunden nära/angriper er sparka i huvud ( hårt ) alternativt greppa bollarna om hane.
Citera
2026-02-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Vad är det för ras? Raskatter brukar vara innekatter men du får väl pröva med en ryggsäck eller ta upp den i famnen vid hundmöte!
Citera
2026-02-23, 14:10
Medlem
Min sambo brukar gå ut med två av våra katter och det funkar utmärkt, man får vara snabb på att ta upp katten om man ser en hund, eller som i min sambos fall ha pepparspray redo.
Bara hänt en gång att ett djur gick på dom och det var en annan katt när dom var väldigt små, den fick en spark rakt i huvudet.
Är det sånt koppel som går runt kroppen så börja med att låta katten ha på sig den inomhus, dom får lite downs i början.
Senast redigerad av Yodawgimbad 2026-02-23 kl. 14:13.
Citera
2026-02-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Min sambo brukar gå ut med två av våra katter och det funkar utmärkt, man får vara snabb på att ta upp katten om man ser en hund, eller som i min sambos fall ha pepparspray redo.
Bara hänt en gång att ett djur gick på dom och det var en annan katt när dom var väldigt små, den fick en spark rakt i huvudet.
Är det sånt koppel som går runt kroppen så börja med att låta katten ha på sig den inomhus, dom får lite downs i början.
Lite oklart om självförsvar gäller här?

Du kan inte peppar spreja dom och hålla på sparka dom i huvudet!

Eget ansvar rätt så korkat gå med katt i koppel klorna sätts i din nacke när dom möter hund. Låt dom gå ut i stället själva då minskar man risken också!
Citera
2026-02-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Lite oklart om självförsvar gäller här?

Du kan inte peppar spreja dom och hålla på sparka dom i huvudet!

Eget ansvar rätt så korkat gå med katt i koppel klorna sätts i din nacke när dom möter hund. Låt dom gå ut i stället själva då minskar man risken också!
Om människa eller djur går till attack mot mitt djur kommer jag självklart försvara det, kanske ska låta en mycket större katt kötta på kattungen nästa gång tills den blir skadad, tack för tipset!
Bor i lägenheten så dom kan inte gå ut själva, så koppel är enda valet just nu.
Och vem fan bryr sig om det är självförsvar eller inte, går någon på min familj eller djur så kommer jag alltid försvara dom.
Citera
2026-02-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Om människa eller djur går till attack mot mitt djur kommer jag självklart försvara det, kanske ska låta en mycket större katt kötta på kattungen nästa gång tills den blir skadad, tack för tipset!
Bor i lägenheten så dom kan inte gå ut själva, så koppel är enda valet just nu.
Och vem fan bryr sig om det är självförsvar eller inte, går någon på min familj eller djur så kommer jag alltid försvara dom.
Alla katter kan gå ut dom har ben. Dom hittar hem. Ja men rätten säger väl inte det.
Du har själv satt dig i situationen du kan inte gå runt och sparka katter!

Peppar sprej är olagligt.
Senast redigerad av Spamixer 2026-02-23 kl. 15:01.
Citera
2026-02-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Alla katter kan gå ut dom har ben. Dom hittar hem. Ja men rätten säger väl inte det.
Du har själv satt dig i situationen du kan inte gå runt och sparka katter!
Möjligtvis om den lär sig öppna dörrar och trycka in koder så hade det funkat bra.
Satt mig i den situation haha dummaste jag läst på länge, om någon kommer och attackerar dig när du är påväg hem är det då ditt eget fel med för du satte dig i den situationen att vara ute?
Åh nej det är olagligt, så hemskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in