2026-03-13, 19:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Och du tycks anse att andra ska flytta sig för dig eftersom du kör ett tungt fordon och har sååå många mil i ryggen. Det är liksom inte relevant juridiskt. Jag har kört bil i +35 år och även yrkestrafik så anser mig har bra koll också att den erfarenheten inte betyder att jag har mer rätt än en epatraktor att köra på en väg. Det är synd förståss, men så är det.

Och att ligga 20 under maxhastigheten på en 110 väg gör ju samtliga långtradare, men där du tycker du troligen att det är ok?

man är själv ansvarig för sin omkörning, bara att gasa på och ut i mötande och köra om.
Nej jag tycker inte alls att "andra ska flytta sig för mig eftersom jag kör ett tungt fordon", det har jag inte påstått. Däremot tycker jag att det är lämpligt att man frivilligt hjälper varandra i trafiken t ex genom att försöka underlätta för dom som vill/behöver köra fortare.

ALLA typer av traktorer och andra långsamtgående fordon har skyldighet att släppa förbi andra trafikanter vid köbildning bakom dom. Så ja en EPA-traktor har rätt att köra på många vägar, men dom har inte rätt att skapa köer p g a att dom kör sakta.

Om du kört så mycket, borde du veta att en stor del av våra Europavägar och andra större vägar är begränsade till 80 eller 90 km/tim. Dessutom är dom flesta avsnitten där 110 km/tim är tillåtet tvåfiliga, så det argumentet är överhuvudtaget inte relevant.
Citera
2026-03-26, 15:13
Medlem
De tror det äger världen bara för att de kör x antal mil per år.

Att blockera omkörningsfiler är poppis.
"här kommer du inte om"
Citera
2026-04-02, 05:11
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Om jag kör till tex Sundsvall till Örnsköldsvik och det är halkigt på vägen och jag kör 70 km på en 90 km väg. Tamigfan det ligger en lastbil bakom mig och blinkar så inåt helvete och ibland tutar och i 10/10 är det en norsk eller litauisk chaufför såväl svenskar. Hur fan tänker dessa lastbilschaufföret!? Jag vet att de har en tid att passa och får bara köra 5-8 timmar åt gången pga vila men det går ju ut över oss som vill köra sakta.

Varför? Förklara!

Ökat fenomen senare åren med extremt aggressiva långtradarchaffisar. Ofta med diverse europeiska emblem på lastbilarna. Jag har t.om. haft blinkande idioter i tradare bakom mig fast jag kört i den angivna hastigheten genom villaområde, då chauffören uppenbart velat hålla 80 km/h även bland villorna där det är ett parti med 40...då slog jag av på farten till 30.
Senast redigerad av MrMario 2026-04-02 kl. 05:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in