2026-02-23, 10:59
Medlem
Jag hörde att regeringen hade gett förslag om bidrag till köpa el/hybridbil för personer som högst tjänar x antal tusen och bor i en stad med max antal x tusen invånare. Vad hände med det förslaget?
Citera
2026-02-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskmaskinen82
Jag hörde att regeringen hade gett förslag om bidrag till köpa el/hybridbil för personer som högst tjänar x antal tusen och bor i en stad med max antal x tusen invånare. Vad hände med det förslaget?
Är det det här du hört om? https://www.elbilspremie.se/
Vem kan få stödet?
Premien riktar sig till hushåll med inkomster upp till 80% av medelinkomsten och som bor i:

Landsbygdskommuner (177 av Sveriges 290 kommuner), eller
Områden med begränsad tillgång till kollektivtrafik (finns i 99 ytterligare kommuner)
Citera
2026-02-23, 12:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vem kan få stödet?
Premien riktar sig till hushåll med inkomster upp till 80% av medelinkomsten och som bor i:

Områden med begränsad tillgång till kollektivtrafik (finns i 99 ytterligare kommuner)

Läste inte länken men om det nu krävs att löpa en ny el/hybridbil så är det nog väldigt få med låg inkomst som riktar in sig på detta även om de kan få den lite billigare.
Citera
2026-02-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Läste inte länken men om det nu krävs att löpa en ny el/hybridbil så är det nog väldigt få med låg inkomst som riktar in sig på detta även om de kan få den lite billigare.
Hade inte sett premien tidigare. Men den verkar vända sig till de som i dag typiskt väljer en fossilbil, och bor på landet.

Premien utgår även för en begagnad elbil. Har för mig att maxpriset var 450k.
Citera
2026-02-23, 12:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hade inte sett premien tidigare. Men den verkar vända sig till de som i dag typiskt väljer en fossilbil, och bor på landet.

Premien utgår även för en begagnad elbil. Har för mig att maxpriset var 450k.

Få på landet har behov av en liten bil så då får man nog räkna med något begagnat för att hitta något vettigt.
Människor med låg inkomst satsar nog heller inte på en bil för 450 000kr och köper de en begagnad fossilbil som en äldre V70 eller liknande.
Citera
2026-02-23, 12:54
Medlem
Citat:
Få på landet har behov av en liten bil så då får man nog räkna med något begagnat för att hitta något vettigt.
Människor med låg inkomst satsar nog heller inte på en bil för 450 000kr och köper de en begagnad fossilbil som en äldre V70 eller liknande.
Totalt premiebelopp: 46 800 kr. Bor man på landet så kan man ofta ladda bilen hemma, och jag känner i alla fall en del som mer eller mindre endast använder bilen till och från arbetet som är 3-4 mil hemifrån.
Citera
2026-02-23, 12:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Totalt premiebelopp: 46 800 kr. Bor man på landet så kan man ofta ladda bilen hemma, och jag känner i alla fall en del som mer eller mindre endast använder bilen till och från arbetet som är 3-4 mil hemifrån.

Absolut men det tar ändå sin tid att spara in kostnaden. Man fick tydligen inte pengarna i en klump utan de betalas ut per månad under 36 månader så det krävs ändå att man ska betala hela summan när man väl köper bilen eller har jag missförstått upplägget?
Citera
2026-02-23, 13:03
Medlem
Citat:
Absolut men det tar ändå sin tid att spara in kostnaden. Man fick tydligen inte pengarna i en klump utan de betalas ut per månad under 36 månader så det krävs ändå att man ska betala hela summan när man väl köper bilen eller har jag missförstått upplägget?
Tyckte mig se att leasing fungerar också. Billån såg jag inget om.
Citera
2026-02-23, 13:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tyckte mig se att leasing fungerar också. Billån såg jag inget om.

Jo, ska funka med leasing också och det är väl rätt väg när det gäller elbilar för hur andrahandsvärdet ser ut efter tre år är det ingen som vet.
Citera
2026-03-03, 14:49
Medlem
Citat:
Vem kan få stödet?

Hade glömt bort detta inlägg visst
Det var iaf rätt, tack för info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in