Citat:
Ursprungligen postat av
fetgroda
Hallå där!
För drygt en vecka sen så intog jag en normaldos svamp, drygt 2,5g kanske, på tom mage. Trippen i sig var helt okej, i vissa stunder kände man säg väl lite konstig, men jag antar att det hör till. Iallafall, det jag vill komma till är ämnet 'egodöd', och nu var det inte en riktigt egodöd jag upplevde, men någonstans runt peaken så la jag märke till att rösten i huvudet blev betydligt lägre, samt att tanken av att dö dök upp och gav en lugn och befriande känsla.
Det är visat att den delen av hjärnan som ansvarar för ens jag (egot), är den enda delen av hjärnan som blir mindre aktiv, så det kanske var en riktig egodöd, men definitivt något på spektrummet.
Så, nu till frågan. Var på 'egodöd-spektrummet' har ni hamnat, på vilken psykadelika, och vilken dos? Samt, vad är effekter från upplevelsen ni observerat hos er själva i efterhand (kan även räkna med effekter från upplevelser utan egodöd)?
Ja. Jag var en helt annan personlighet innan. Bokstavligt talat. Oskyldig, väldigt pirrig och förtjust i precis allt, alla och alla delar av livet. Världens snällaste varelse som aldrig skulle sätta ner foten eller säga ifrån.
Jag minns också en ganska intensiv lycka och kärlek som jag kände konstant - precis allt var det bästa som hänt mig.
Idag finns inga av de här delarna av mig kvar. Inte ens lite.
Familj och vänner har väldigt svårt att tackla hela ”grejen”, de vet inte längre vem jag är, hur jag är eller hur jag fungerar.
Det har resulterat i att många vänskaper och familjeband har splittrats.
Jag var för snäll, liten och levde för mycket i en glittrande rosa bubbla för att kunna tackla världen.
Egodöden räddade egentligen mitt liv, eftersom jag idag kan tackla världen på ett annat sätt och är en hårdare personlighet.
Jag var mycket mer osjälvisk innan.
Men egodöden var nog så extrem en egodöd kan bli.
Jag tror att det behövde hända mig för att jag skulle klara av livet och den riktiga världen utanför min rosa bubbla.
Jag ville ofta dö så fort jag fick se den riktiga världen.
Jag minns hur jag grät hysteriskt och upprepade ”jag kommer aldrig klara det här själv. Jag kommer aldrig överleva världen”
Det var på svamp.
Och idag kan jag överleva den verkliga världen.
Det tog ifrån mig det bästa med mig men gjorde mig även kapabel att överleva.
Idag är jag istället oförmögen att känna något alls.