Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Detta är egentligen en språkfråga mer än en fråga för psykologiforumet.
Det vi ser exempel på är väl en slags betydelseglidning. Ordet diagnos har i allmänspråket (dvs utanför det professionella läkarspråket) fått en utvidgad betydelse. Man kan tycka att det är fel, men det är väldigt svårt att göra någonting åt saken.
Ja.
Diagnos har ju betytt namnet på det tillstånd eller sjukdom man har, satt av någon inom vården. Säg att man har TBC och går och hostar i ett år. Man fattar att man är sjuk men inte vad det är. Går till läkaren och de sätter ett namn på sjukdomen, du har TBC! Det är ju själva diagnosen.
Att gissa på vad det är, ensam eller kanske med nätets hjälp, är en självdiagnos.
Jag tror att vi säger diagnos om NPF för att vi inte vill säga rakt ut att den personen har en störning. Att det ligger lite vänlighet bakom. Sedan kan man ju alltid använda det elakt, som någon som inte är diagnosbar men har vissa NPF-drag, då kan någon argt säga "Har du en diagnooos eller?"
Jag vet inte varför just ordet diagnos nu likställs med NPF. Men allt språkligt har en förklaring. Man får nog tänka att, jaja, nu betyder diagnos NPF i folkmun. Jag har själv använt det, det har gått så långt, men försöker undvika.
Har även sagt till mina närmaste att de bör använda ordet diagnos korrekt, vilket de inte gör, inte ens de som jobbar med psykvård...
Som du säger, det finns inget att göra. Och ju mer man hör det, ju mer normalt låter det även i kritiska öron.