Citat:
Ursprungligen postat av
Tillfkonto12
Måste gnälla lite på detta. Man blir lite bedrövad när man kollar fanart och screenshots av egengjorda karaktärer i spel. Ofta totalt utan personlighet eller utmärkande drag. Skulle inte kunna skilja dem åt om det så gällde livet. Någon anime-aktig frissa med lila färg tydligen så långt man sträcka sig. Annars är det samma lobotomerade uppsyn med stora ögon och plutmun. Varför har folk så dålig fantasi? Karaktärens utseende bör spegla något inre. Dessa menlösa dockor speglar absolut ingenting, ändå blir de uppröstade hela tiden. Är det uttryck för någon slags kulturell fattigdom eller hur ska man tolka det? Som jämförelse kan man ta huvudkaraktärerna i Baldur's Gate 3. Alla är omedelbart igenkännbara och känns som genuina, levande karaktärer.
Gäller inte bara spel utan som sagt fanart och annat som skapas online så därför tycker jag direkt det är spelrelaterat utan har mer med fantasy som sådan att göra. Blandness är ett sånt där engelskt ord som är svårt att översätta men jag tycker det är det mest träffande i sammanhanget. Mycket få lyckas skapa något minnesvärt. Många har tydlig talang för bildskapande, men fantasin, som väl borde vara det viktigaste i en genre som fantasy, lyser som sagt med sin frånvaro.
Varför är det så här?
Jag känner mig inte det minsta dragen till 'fantasy' - förstår mig inte på't.
Det känns snarare som BRIST på fantasi, att ta till medeltiden som plattform.
Att klä ut sig, typ som på maskerad, eller karneval.
Men det du tar upp gäller ju all skrift. Tyvärr finns det ett slappt språk som brer ut sig. Översättarna har ju inte samma skarpa språksinne som originalförfattarna. Ofta blir det ett slätstruket standardsrpåk, som inte gör verket rättvisa.