2026-02-23, 00:41
Medlem
Måste gnälla lite på detta. Man blir lite bedrövad när man kollar fanart och screenshots av egengjorda karaktärer i spel. Ofta totalt utan personlighet eller utmärkande drag. Skulle inte kunna skilja dem åt om det så gällde livet. Någon anime-aktig frissa med lila färg tydligen så långt man sträcka sig. Annars är det samma lobotomerade uppsyn med stora ögon och plutmun. Varför har folk så dålig fantasi? Karaktärens utseende bör spegla något inre. Dessa menlösa dockor speglar absolut ingenting, ändå blir de uppröstade hela tiden. Är det uttryck för någon slags kulturell fattigdom eller hur ska man tolka det? Som jämförelse kan man ta huvudkaraktärerna i Baldur's Gate 3. Alla är omedelbart igenkännbara och känns som genuina, levande karaktärer.

Gäller inte bara spel utan som sagt fanart och annat som skapas online så därför tycker jag direkt det är spelrelaterat utan har mer med fantasy som sådan att göra. Blandness är ett sånt där engelskt ord som är svårt att översätta men jag tycker det är det mest träffande i sammanhanget. Mycket få lyckas skapa något minnesvärt. Många har tydlig talang för bildskapande, men fantasin, som väl borde vara det viktigaste i en genre som fantasy, lyser som sagt med sin frånvaro.

Varför är det så här?
Citera
2026-02-23, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Måste gnälla lite på detta. Man blir lite bedrövad när man kollar fanart och screenshots av egengjorda karaktärer i spel. Ofta totalt utan personlighet eller utmärkande drag. Skulle inte kunna skilja dem åt om det så gällde livet. Någon anime-aktig frissa med lila färg tydligen så långt man sträcka sig. Annars är det samma lobotomerade uppsyn med stora ögon och plutmun. Varför har folk så dålig fantasi? Karaktärens utseende bör spegla något inre. Dessa menlösa dockor speglar absolut ingenting, ändå blir de uppröstade hela tiden. Är det uttryck för någon slags kulturell fattigdom eller hur ska man tolka det? Som jämförelse kan man ta huvudkaraktärerna i Baldur's Gate 3. Alla är omedelbart igenkännbara och känns som genuina, levande karaktärer.

Gäller inte bara spel utan som sagt fanart och annat som skapas online så därför tycker jag direkt det är spelrelaterat utan har mer med fantasy som sådan att göra. Blandness är ett sånt där engelskt ord som är svårt att översätta men jag tycker det är det mest träffande i sammanhanget. Mycket få lyckas skapa något minnesvärt. Många har tydlig talang för bildskapande, men fantasin, som väl borde vara det viktigaste i en genre som fantasy, lyser som sagt med sin frånvaro.

Varför är det så här?
Vet inte vad du syftar på, lägg upp bild bevis.
Citera
2026-02-23, 06:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det inte så att många som har fantasy som hobby kopierar t ex manga mm. De lär sig designa genom att härma.
Men det är väl som med allt skapande: det är bara någon procent som är originell och resten är kopior…
Citera
2026-02-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12

Varför är det så här?

Jag känner mig inte det minsta dragen till 'fantasy' - förstår mig inte på't.
Det känns snarare som BRIST på fantasi, att ta till medeltiden som plattform.
Att klä ut sig, typ som på maskerad, eller karneval.

Men det du tar upp gäller ju all skrift. Tyvärr finns det ett slappt språk som brer ut sig. Översättarna har ju inte samma skarpa språksinne som originalförfattarna. Ofta blir det ett slätstruket standardsrpåk, som inte gör verket rättvisa.
Citera
2026-02-23, 10:52
Moderator
Nospheratus avatar
Tja, det är väl lite som att fråga sig varför punkare har (hade?) så dålig smak. Varför håller de på och harvar med sina tre ackord och vrålar utan varken takt eller ton som ett gäng fotbollshuliganer? Därför att det är hela grejen. Det är så genren ser ut. Eller låter då. Annars är det inte punk. Det är klart de kan börja lira symfonirock istället. Men ja, då är det ju liksom inte punk längre. Det ska vara genomuselt. Folk som lyssnar på det vill att det ska vara uselt.

Så är det väl med all estetik inom vilken genre som helst. Rapparna ser ju likadana ut också hela bunten. Eller varför inte den jävla mellon. Där är liksom hela idén att skiten ska låta som meningslös hissmusik. Helst samma ackordföljd som precis alla andra jävla låtar i mello. Och lika utvecklingsstörda texter med vacker utan spackel.

Det är inte brist på fantasi. De följer bara trenden. Som folk tydligen gillar. Det finns inte en chans att man vinner mellon på att låta som nästa Led Zeppelin. Och det finns inte en chans att man slår igenom som rappare genom att klä sig som en reklampelare för Dressman och rappa om rosa paraplydrinkar på stranden.

Framförallt manga och anime är ju en stor jävla miljonindustri i Asien. Folk som sitter heltidsanställda med att bara pumpa ut serier, filmer och magasin så mycket och så fort det går. En del av estetiken är ju liksom att det ska se ut på ett visst sätt. Helst som att precis allt skulle kunna ha ritats av en och samma snubbe. Det är det konsumenterna vill ha.

Som med alla genres går det väl ibland att sticka ut också. Själv har jag inte en susning om vad Baldur's Gate är. Låter som någon film eller spel, får jag anta. Sålunda kan jag inte avgöra verkshöjden på deras karaktärer. Men tydligen har de väl lyckats med att sticka ut med sin design av karaktärer. Men jag tror det där är en risk man tar som illustratör och design. Det kan landa lite hur som helst.

Det är väl lite som att just rappa om rosa paraplydrinkar och att man ska krama varandra. Det kan funka om man har tur med tid och plats. En kul idé som skulle kunna landa förvånansvärt rätt med viss publik. Men låter lite väl riskabelt karriärsmässigt för att särskilt många skulle våga prova.
Citera
2026-02-23, 12:55
Medlem
Anybodykillers avatar
Är det anime/manga trenden eller vad syftar du på TS?

Baldurs Gate ser klassiskt high fantasy ut (likt Skyrim och dragons Dogma) med vissa moderna-samtida inslag i frisyrer och former på kläder.

Jag har själv fallit i gropen med att hålla nästan all min fantasy konst i europa och medeltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in