2026-02-22, 16:20
Medlem
Är det bara jag som tycker att det är märkligt att Fuplex AB hänger ut förskolebarn i sin rättsdatabas Krimfup? Vad för brott har en 2-åring begått och varför tycker de att de ska vara sökbara i deras databas? De har utgivningstillstånd, men de borde väl ha nån moral och skydda småbarn.

På Krimfups förstasida står det att de samlar domar och förundersökningsprotokoll från brottsmål. Det står inte uttryckligen att barnen har begått brott, men det är intrycket man får.

På respektive barns profilsida står exempelvis följande formuleringar: ”Utforska hans/hennes profil på Krimfup, där domar och förundersökningsprotokoll (FUP) finns tillgängliga. Handlingarna innehåller händelseförlopp, domstolens bedömning och fullständiga domslut.” Det anges även att barnet förekommer i en eller flera domar.

När man söker på barnens namn via Google hamnar länkar till krimfup.se högt i sökresultaten, vilket innebär att barnets namn, ålder, ort och uppgift om förekomst i domar eller förundersökningar blir lättillgängliga. Detta förstärks av att Fuplex AB arbetar aktivt med sökordsoptimering.

Jag vill inte skriva ut några namn här, men där i Krimfup finns bland annat domar från en 2-åring i Klågerup, en 5-åring i Gärsnäs och en 5-åring i Norrköping.

Integritetsskyddsmyndigheten inledde en utredning av Krimfup i somras och känner naturligtvis till detta, liksom Mediemyndigheten som gett Fuplex utgivningstillstånd. Det pratas mycket om att skydda barn, men tydligen inte här.
Citera
2026-02-22, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeifLundstrom
Är det bara jag som tycker att det är märkligt att Fuplex AB hänger ut förskolebarn i sin rättsdatabas Krimfup? Vad för brott har en 2-åring begått och varför tycker de att de ska vara sökbara i deras databas? De har utgivningstillstånd, men de borde väl ha nån moral och skydda småbarn.

På Krimfups förstasida står det att de samlar domar och förundersökningsprotokoll från brottsmål. Det står inte uttryckligen att barnen har begått brott, men det är intrycket man får.

På respektive barns profilsida står exempelvis följande formuleringar: ”Utforska hans/hennes profil på Krimfup, där domar och förundersökningsprotokoll (FUP) finns tillgängliga. Handlingarna innehåller händelseförlopp, domstolens bedömning och fullständiga domslut.” Det anges även att barnet förekommer i en eller flera domar.

När man söker på barnens namn via Google hamnar länkar till krimfup.se högt i sökresultaten, vilket innebär att barnets namn, ålder, ort och uppgift om förekomst i domar eller förundersökningar blir lättillgängliga. Detta förstärks av att Fuplex AB arbetar aktivt med sökordsoptimering.

Jag vill inte skriva ut några namn här, men där i Krimfup finns bland annat domar från en 2-åring i Klågerup, en 5-åring i Gärsnäs och en 5-åring i Norrköping.

Integritetsskyddsmyndigheten inledde en utredning av Krimfup i somras och känner naturligtvis till detta, liksom Mediemyndigheten som gett Fuplex utgivningstillstånd. Det pratas mycket om att skydda barn, men tydligen inte här.

Varför inte?
Vi borde hänga ut alla för allt.
Det är så ett rättvist samhälle fungerar.
Citera
2026-02-22, 16:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Barn kan inte dömas för nåt (inklusive mord) innan de är straffmyndiga. Och det är man när man är 15 år.

Så jag förstår inte vad det där kan handla om.
Citera
2026-02-22, 17:09
Medlem
Jag skulle tro att Krimfup även för register på vårdnadstvister. Själv tycker jag inte att man bör skapa något offentligt register där man samlar uppgifter på svenska förskolebarn, men andra verkar tänka olika. De flesta databaser har bara namn på dem som är äldre än 16 år.
Citera
2026-02-22, 17:42
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifLundstrom

De här sidorna borde åläggas att åtminstone införa en rad som förklarar om man förekommer i ett protokoll eller om man är fälld för ett brott. Många kikar ju bara i deras register och plockar bort tex jobbsökande som får en träff, oavsett om man tex är med som vittne eller brottsoffer.

Det finns politiker som gärna stoppar de här företagen, jag kan till viss del hålla med. De kostar domstolarna arbete och de tillför egentligen inget mervärde. Bättre vore att göra alla domar sökbara via domstolarna direkt och sedan ta 300 kr för en utlämnad dom för att få in pengar för att drifta systemet. Överskott kan gå till brottsofferfonden eller liknande.
Citera
2026-02-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Barn kan inte dömas för nåt (inklusive mord) innan de är straffmyndiga. Och det är man när man är 15 år.

Dessa söksidor listar alla slags domar och beslut. De listar även legitimationer och körkort.
Hamnar ett barn under 15 år i ett civil- eller förvaltningsmål så står barnet som "dömd i domstol" på dessa sidor.
Vi har exempel på fall där personer som aktivt jobbar med förvaltningsmål blir sökta och inte får några mer jobb då HR-idioterna inte kan se skillnad på en fällande brottsmålsdom och ett förvaltningsmål.
Citera
2026-02-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför inte?
Vi borde hänga ut alla för allt.
Det är så ett rättvist samhälle fungerar.

Jag tänker att det borde finnas ett syfte. Varför vill någon veta namn, ålder, personnummer och adress på 5-åriga pojkar och flickor? Samt ifall de har varit med i någon rättstvist/vårdnadstvist.
Citera
2026-02-22, 19:33
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:

Jag blev dömd för urkundsförfalskning när jag var 2 år.
Citera
2026-02-22, 20:03
Medlem
Citat:

De kan vara målsägande eller så kan det handla om att de är inblandade i en vårdnadstvist.
Citera
2026-02-23, 11:20
Medlem
ImStillCutes avatar
Det där var en viktig fråga du reste!

Den församlade pressen kommer förmodligen inte att göra ett dyft å detta
ingår i deras verktygslåda när mer eller mindre kända skall släpas i smutsen.

Det finns självklart inget intresse av att ställa barn vid den offentliga skampålen
annat än för pengar. Äckligt att detta får fortsätta.
Ungdomar som skall ta sina första stapplande steg på arbetsmarknaden är redan
bortsorterade då något random skitföretag som sköter personkontroll tar det säkra före det osäkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in