https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/lakare-slet-sonder-hotellfonster-doms-for-skadegorelse
Klippt från artikel: "Läkare slet sönder hotellfönster – döms för skadegörelse
Uppdaterad 5 januari 2026Publicerad 5 januari 2026
En läkare som jobbar på ett sjukhus i Västernorrland döms att betala 130 000 kronor i böter efter att ha förstört ett hotellfönster vid ett bråk.
– Ilskan i mig kokade och det kan komma plötsligt, sa mannen i polisförhör.
Den manlige läkaren från Västernorrland uppger i polisförhör att han tappade kontrollen vid ett bråk med sin flickvän.
– Under helgen har jag gapat och gormat men inte velat skada henne utan i så fall saker som mina personliga ägodelar. Jag har hotat att kasta ut hennes hörlurar men det gjorde jag inte heller, sade mannen i förhör.
Väldigt rädd
Under en lördagskväll 2024 larmades polis till hotellrummet i Umeå efter att flickvännen ringt 112 när mannen brutit sönder fönstret på tionde våningen.
Enligt polispatrullen på plats var kvinnan väldigt rädd och chockad över vad som hänt. Mannen döms till villkorlig dom och ska betala 36 439 kronor i skadestånd till hotellet samt dagsböter på totalt 130 000 kronor.
Klippte sönder flickvännens kläder
Tidigare har mannen begått brott mot flickvännen, då ska han klippt sönder hennes kläder, samt hotat och försökt att elda upp hennes saker i en braskamin.
Mannen erkände brotten och accepterade ett strafföreläggande där påföljden blev villkorlig dom och böter på totalt 50 000 kronor.