2026-05-06, 17:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Nej, en bensinvärmare drivs med bensin från tanken och 12V från batteri ombord, inte med "kontakt".

Man kunnar bruka kunna köra dessa värmare max en 120 minuter för att inte ladda ur batteriet och sen måste bilen rulla minst 100m innan det nollställs men en omgång 120 minuter till gör att bilen kanske inte går att starta.

Det är kupefläkten som tar 10 Ah/t - värmaren o vattenpumpen är ganska snåla - så 15Ah/t

Jag har dubbelbatterisystem i min bil med 200Ah extrabank förutom 100Ah startacc så jag har det okodat för maxdrift
Citera
2026-05-06, 20:28
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man kunnar bruka kunna köra dessa värmare max en 120 minuter för att inte ladda ur batteriet och sen måste bilen rulla minst 100m innan det nollställs men en omgång 120 minuter till gör att bilen kanske inte går att starta.

Det är kupefläkten som tar 10 Ah/t - värmaren o vattenpumpen är ganska snåla - så 15Ah/t

Jag har dubbelbatterisystem i min bil med 200Ah extrabank förutom 100Ah startacc så jag har det okodat för maxdrift
Jag har 400Ah litiumbatteri som värmaren är kopplad på och ett relä till kupéfläkten så att den går på litiumbatteri när tändningen är av.

Så jag sover gott.
Citera
2026-05-06, 20:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag har 400Ah litiumbatteri som värmaren är kopplad på och ett relä till kupéfläkten så att den går på litiumbatteri när tändningen är av.

Så jag sover gott.

Dubbelsystem är king annars blir det inte mycket , kör frånskiljare men har 200Ah till annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in