De fyra skådespelare vi ser mest av är Kjell Bergqvist som f d statsminister som flyttar in herrgård med fin utsikt.
Han upptäcker att Robert Gustavssons karaktär som alla i byn känner men ingen vill umgås med, har långtidskontrakt att bo kvar ca 100 m från Kjells gård
(han är sosse så det är absolut inte en herrgård).
De två andra är Tuva Novotny och Ida Hallquist som spelar två systrar där den ena bott kvar och den andra återvänder från Stockholm efter att influenser-karriären gått på snedden.
De fyra skådespelare vi ser mest av är Kjell Bergqvist som f d statsminister som flyttar in herrgård med fin utsikt.
Han upptäcker att Robert Gustavssons karaktär som alla i byn känner men ingen vill umgås med, har långtidskontrakt att bo kvar ca 100 m från Kjells gård
(han är sosse så det är absolut inte en herrgård).
De två andra är Tuva Novotny och Ida Hallquist som spelar två systrar där den ena bott kvar och den andra återvänder från Stockholm efter att influenser-karriären gått på snedden.
" Grannfejden” hade varit klichéartad om den fick premiär 2006. Att den faktiskt går upp på bio 20 år senare borde klassas som brottsligt."
Jag tycker det var småputtrig feelgood men förvänta er inga större utbrott av Kjell Bergqvist som har sin bästa scen med
kommunal korruption, där han lovar ordna Systembolag till orten mot en tjänst medan skumbananerna går åt fort.
Denna komedi kommer inte rädda svensk film genom att dra 350 000 besökare till biograferna.
Betyg: 3 av 5 Volvo 240 med tveksamma svetsningar.
Fast att just den recensenten på SVT dissar den är inget otippat.
Han är en bajsenödig söderhipster som sprutar i byxan av att få ryggdunkar på facebook från feminister.
Kan han ens något om film?
Halva priset på Filmstaden om man skaffat Filmpasset.
Flertal "fria" biografer lär även ha den närmsta två veckorna.
Då är nästan säker jag såg att SVT verkar ha slantat in lite, så lär den dyka upp på SVTplay ev före jul.
Angående mitt betyg så kan jag uppskatta en sävlig komedi då jag hann sitta och filosofera om bilar, cykel och andra fortskaffningsmedel de olika karaktärerna använde ingick i rekvisita eller bara handlade om variation.
Att Malmros tog en paus är nog fel ordval. Han tvingades till det. Han blev ett offer för häxprocessen MeToo. En inte särskilt tillräknelig kvinna smutsade ner honom. Har jag förstått saken rätt så var det väl till viss del falska anklagelser, (eller fullt ut) vilket inte har framkommit i media så klart. Och han har ju även själv berättat om hur hårt dessa anklagelser tog på honom. Och under många år ville ju ingen ta i honom med tång. Synd på en så grym regissör. En av få som verkligen kunde göra film och tv-serier i det här landet, ett unikum.
Man törs inte ens tänka på vilka stordåd han hade kunnat skapa de tio åren han var borta. När han nu återvänder är det lite på rangliga ben dessvärre. Det är ju inte den klassiska Malmros-filmen tyvärr, inte med samma karaktäristiska karaktärer, färger, vinklar, skarpa humor, och skådespelarna är ju heller inte lika vassa som de var i hans tidigare verk, plus att de är äldre och mer avtrubbade. Och misstaget att släpa in Robert Gustafsson gjorde inte saken bättre. Gustafsson är ju sedan länge synonymt med låg och billig kvalité tyvärr.
Tråkigt, men Malmros är nog tyvärr körd. Vi får njuta hans tidigare verk en runda till istället.
Det dampiga wt-ludret med kamphund, tre barn med tre olika män som är hang around till Bandidos då?
Fast nu talade vi väl om kvinnorna som lämnade hembyn för storstaden och göra karriär och sen kom tillbaka.
Klart det finns vissa kvinnor som stannar kvar i byn som du beskriver.