De sju
dödssynderna är ju som bekant högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja - men vilken kan den åttonde dödssynden vara?
Michael Bohlin startade i vart fall
8th Sin tidigt 2000-tal och det tog inte så länge innan han fått med Tony "IT" Särkkä på tåget. Sistnämnda hade då profilerat sig inom extrem metal med band som
Abruptum och
Ophthalamia och några till. Tanken var dock inte att
8th Sin skulle syssla med death metal eller black metal eller liknande, här är det istället modern hårdrock som har mycket gemensamt med industrial metal. Mycket effekter, samplingar och suspekta vocal lines. Distributören valde etiketten
hard rock, heavy metal med beskrivningen "fet synth metal". Ja, kanske det kanske.
Diskografin blev:
• "Sinners Inc" (2004)
• "Angelseed & Demonmilk" (2005)
• "Cosmogenesis" (2012)
Dessvärre slutade det på ett tragiskt sätt år 2017 när Tony Särkkä avled. Hur och varför finns det en tråd om här på
forumet där det finns spekulationer. Jag vet inga detaljer eller så. Hans sida på
Facebook finns fortfarande kvar och det är hans syster som sköter den och postar lite in memoriam-inlägg eller vad vi ska kalla det. Fint att hålla minnet vid liv på det sättet.
Tillbaka till musiken. Kan väl erkänna direkt att det här inte är musik som är framtagen just för mig och min speciella smak, men visst, det kan väl vara trevligt med lite omväxling ibland. Händer det att ni lyssnar på
8th Sin eller föredrar ni de mer extrema grejorna som Tony "IT" Särkkä gjorde sig känd för?