2026-02-22, 01:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
De sju dödssynderna är ju som bekant högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja - men vilken kan den åttonde dödssynden vara? Michael Bohlin startade i vart fall 8th Sin tidigt 2000-tal och det tog inte så länge innan han fått med Tony "IT" Särkkä på tåget. Sistnämnda hade då profilerat sig inom extrem metal med band som Abruptum och Ophthalamia och några till. Tanken var dock inte att 8th Sin skulle syssla med death metal eller black metal eller liknande, här är det istället modern hårdrock som har mycket gemensamt med industrial metal. Mycket effekter, samplingar och suspekta vocal lines. Distributören valde etiketten hard rock, heavy metal med beskrivningen "fet synth metal". Ja, kanske det kanske.

Diskografin blev:

• "Sinners Inc" (2004)
• "Angelseed & Demonmilk" (2005)
• "Cosmogenesis" (2012)

Dessvärre slutade det på ett tragiskt sätt år 2017 när Tony Särkkä avled. Hur och varför finns det en tråd om här på forumet där det finns spekulationer. Jag vet inga detaljer eller så. Hans sida på Facebook finns fortfarande kvar och det är hans syster som sköter den och postar lite in memoriam-inlägg eller vad vi ska kalla det. Fint att hålla minnet vid liv på det sättet.

Tillbaka till musiken. Kan väl erkänna direkt att det här inte är musik som är framtagen just för mig och min speciella smak, men visst, det kan väl vara trevligt med lite omväxling ibland. Händer det att ni lyssnar på 8th Sin eller föredrar ni de mer extrema grejorna som Tony "IT" Särkkä gjorde sig känd för?
Citera
2026-02-22, 02:18
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
På musiksajten skruttmagazine.se finns det en review (skönt att läsa korta texter ibland) av bandets debutalbum "Sinners Inc". Tar med allt:

Citat:
8th Sin går ut hårt med sin musik, de är tydligen svenska och det kanske man inte tror först. Påminner mig lite om Pain när jag först hör dem och jag vet inte om det beror på de taggtrådsliknande gitarrerna eller om det är för att det är så att han har jobbat ihop med honom eller för att de bara är två i gruppen. Men detta skall inte ta ifrån Michael hans musik som kanske kan klassas som industrimetal eller något i den stilen. Gary Numan kanske är en förebild för honom för i en del av låtarna låter det faktiskt så. Mycket olika ljud i låtarna och här har de verkligen haft roligt i studion när de fingrat på alla knappar de har kunnat komma till.

Ett hyfsat betyg för debuten - en sexa. 12/10-04.
Citera
2026-02-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
De sju dödssynderna är ju som bekant högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja - men vilken kan den åttonde dödssynden vara? Michael Bohlin startade i vart fall 8th Sin tidigt 2000-tal och det tog inte så länge innan han fått med Tony "IT" Särkkä på tåget. Sistnämnda hade då profilerat sig inom extrem metal med band som Abruptum och Ophthalamia och några till. Tanken var dock inte att 8th Sin skulle syssla med death metal eller black metal eller liknande, här är det istället modern hårdrock som har mycket gemensamt med industrial metal. Mycket effekter, samplingar och suspekta vocal lines. Distributören valde etiketten hard rock, heavy metal med beskrivningen "fet synth metal". Ja, kanske det kanske.

Diskografin blev:

• "Sinners Inc" (2004)
• "Angelseed & Demonmilk" (2005)
• "Cosmogenesis" (2012)

Dessvärre slutade det på ett tragiskt sätt år 2017 när Tony Särkkä avled. Hur och varför finns det en tråd om här på forumet där det finns spekulationer. Jag vet inga detaljer eller så. Hans sida på Facebook finns fortfarande kvar och det är hans syster som sköter den och postar lite in memoriam-inlägg eller vad vi ska kalla det. Fint att hålla minnet vid liv på det sättet.

Tillbaka till musiken. Kan väl erkänna direkt att det här inte är musik som är framtagen just för mig och min speciella smak, men visst, det kan väl vara trevligt med lite omväxling ibland. Händer det att ni lyssnar på 8th Sin eller föredrar ni de mer extrema grejorna som Tony "IT" Särkkä gjorde sig känd för?

Rätt udda musik. Finns vissa okej låtar och partier. Debutskivan var ganska platt och identitetslös.
Uppföljarna gillar jag däremot betydligt mer. Var inte riktigt vad man förväntade sig av IT. Lite som en blandning av Rob Zombie, Pain och Marilyn Manson. Dom gjorde ju även en musikvideo som finns på youtube om du letar lite

Micke och IT hade ju även bandet Brejn Dedd som unga.
Min video om IT åker upp i helgen. Förhoppnings debunkas lite rykten i tråden du hänvisade till.
Senast redigerad av -NATTVAKT- 2026-02-22 kl. 22:33.
Citera
2026-02-23, 16:05
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -NATTVAKT-
Min video om IT åker upp i helgen. Förhoppnings debunkas lite rykten i tråden du hänvisade till.

En ren slump men jag höll på att starta upp tråden och så fick jag upp din post på Insta om att du hade en video om Tony "IT" Särkkä på gång. Kan nog bli intressant.

Fick du tag på den där artikeln från Aftonbladet som du efterlyste?
Citera
2026-02-23, 20:23
Medlem
Citat:
En ren slump men jag höll på att starta upp tråden och så fick jag upp din post på Insta om att du hade en video om Tony "IT" Särkkä på gång. Kan nog bli intressant.

Fick du tag på den där artikeln från Aftonbladet som du efterlyste?

Jag kollade länken i tråden, den fungerade tyvärr inte. Kontaktade några jag hoppades skulle ha den, Men tyvärr utan resultat.
Men däremot fick jag en annan artikel skickad som jag aldrig sett tidigare som var väldigt intressant.
Citera
2026-02-23, 23:48
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Jag kollade länken i tråden, den fungerade tyvärr inte. Kontaktade några jag hoppades skulle ha den, Men tyvärr utan resultat.
Men däremot fick jag en annan artikel skickad som jag aldrig sett tidigare som var väldigt intressant.

Du, nu skrev jag lite fel. Menade din post på YT där du skrev att du var "i slutfasen i videon om Tony IT Särkää".

Hmm, vad är det för tråd du syftar på nu?
Citera
2026-02-24, 03:12
Medlem
Citat:
Du, nu skrev jag lite fel. Menade din post på YT där du skrev att du var "i slutfasen i videon om Tony IT Särkää".

Hmm, vad är det för tråd du syftar på nu?

Menade tråden om IT du länkade till i trådstarten. I den så verkar den artikeln varit länkad. Men den länken verkade inte fungera.
Citera
2026-02-24, 20:38
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Menade tråden om IT du länkade till i trådstarten. I den så verkar den artikeln varit länkad. Men den länken verkade inte fungera.

Ahh, läste i den tråden men slarvigt uppenbarligen eftersom jag missade. Eftersom det var en MySpace-länk måste han väl ha lagt upp artikeln själv. När jag söker på hans namn på Svenska tidningar - KB - Kungliga biblioteket så får jag upp 3 st. tidningssidor.

Det är dessa:

Aftonbladet (1992-11-24) Del 1, sida 20
Aftonbladet (1993-02-02) Del 1, sida 10
Expressen (2011-10-12) Del 1, sida 7

Det går att få fram lite bitar om man trixar med söksträngarna. Men jobbigt värre när fullständig tillgång till denna databas saknas.
Citera
2026-02-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ahh, läste i den tråden men slarvigt uppenbarligen eftersom jag missade. Eftersom det var en MySpace-länk måste han väl ha lagt upp artikeln själv. När jag söker på hans namn på Svenska tidningar - KB - Kungliga biblioteket så får jag upp 3 st. tidningssidor.

Det är dessa:

Aftonbladet (1992-11-24) Del 1, sida 20
Aftonbladet (1993-02-02) Del 1, sida 10
Expressen (2011-10-12) Del 1, sida 7

Det går att få fram lite bitar om man trixar med söksträngarna. Men jobbigt värre när fullständig tillgång till denna databas saknas.

Sökte på datumen på Aftonbladet. Så hittade dom artiklarna då. Valde att betala för Aftonbladet Plus så man även kunde läsa texten ordentligt.
Tack så jättemycket mycket för hjälpen.
Citera
2026-02-27, 21:56
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Den tidigare Setherial-vokalisten Infaustus har ju en blogg som han kallar Hatpastorns likpredikan. Just på den musikbloggen finns det ett inlägg om 8th Sin. Som jag tar med några bitar från:

Citat:
På omslaget finner vi en rakad och lätt skelögd IT som leende masserar tinningarna. I bakgrunden har de placerat en massa streck, två rektangelliknande objekt och en sol. Jag antar att det ska se modernt ut. Texthäftet i övrigt är utformat i samma stil. Däremot kunde det lugnat ner sig på bandbildsfronten. Räknar man med omslaget är det inte mindre än åtta olika bilder på IT och för enkelhetens skull kan vi väl säga att alla inte blev skitbra. All musik är skriven, inspelad och producerad av en gammal räv vid namn Michael Bohlin, känd från bland annat STEEL ATTACK och BREJN DEDD. All lyrik är författad av IT. Just texter var ju alltid lite av ITs grej, därför är det lite märkligt att texterna inte står med i häftet. Om man inte räknar med några korta strofer som är placerade lite här och där förstås. De kunde ha fimpat minst fyra av bilderna och inkluderat lyriken. Att Michael, som de facto gjort i stort sett allt, inte fick vara med på bild är även det gåtfullt.

Han kommenterade alla låtar på debutplattan också och vi tar med ett par därifrån:

Citat:
1. ”Karaoke life”.
Jag hinner inte ens reflektera inför låttiteln innan jag kastas in i ett inferno av tuggande nedstämda gitarrer och pumpande datatrummor. IT sjunger på det där sättet som alla band i den här genren sjunger. Högt, tydligt och lite bajsnödigt. Vi snackar industrimetall typ ROB ZOMBIE och närbesläktade musikaliska kollegor, fast inte lika kompetent. Oj, ja detta är ju inte min genre, men jag hade förväntat mig något betydligt värre, typ DE INFERNALI.

2. ”Hello Japan”.
Nu blev det lite syntigare. IT sjunger om ”a new smell” och ”nukeman”, men jag kan höra helt fel. En trånande kvinnoröst rimmar på ”dust” och ”lust”. Gitarrerna tuggar vidare och databasen stånkar på ett genretroget vis. Ja, gillar man sådan här musik låter det i alla fall ungefär som det ska. Dessvärre rodnar jag så kinderna värker när det kommer till lyriken. Minns ni Tommy Nilssons gamla hit ”Vill du ha sex med mig?”? Tänk er den fast i ett taktfast industridoftande framtidsformat med diaboliska undertoner. Låttiteln då? Ja, det är ju inte ”Turannum bellux eventus alci exeo-sivium vitae carthaginis integra” precis.

3. ”Sometimes & Othertimes”.
Jag tror att jag räknat ut hur resten av den skivan kommer att låta. En stor nackdel är att det är för många stopp i slagdängorna. Drivet försvinner snabbt när det är syntblopp-vers-syntbloppstopp-riff-stopp-refräng och så vidare. Inte ens MARDUK hade så här många stopp i låtarna på ”Dark endless”. Fatta allvaret. Refrängerna hade även kunnat vara tydligare och fläskigare.

En bra musikblogg.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-02-27 kl. 22:01.
Citera
2026-03-01, 02:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Dom gjorde ju även en musikvideo som finns på youtube om du letar lite

Den enda riktiga musikvideon är den till låten "Sometimes & Othertimes" va? Finns ju en plojvideo till "Liars" också. Någon live-video finns också att kolla på via YT.

Michael Bohlin skrev på Facebook för några år sen att 8th Sin nog bara spelade live 5-6 gånger totalt.

En av dessa gigs lär ha varit detta:

8th Sin will support Pain at Klubben in Stockholm on February 4 (2005). Also appearing on the bill will be Crucified Barbara.
Citera
2026-03-01, 20:17
Medlem
Citat:
Den enda riktiga musikvideon är den till låten "Sometimes & Othertimes" va? Finns ju en plojvideo till "Liars" också. Någon live-video finns också att kolla på via YT.

Michael Bohlin skrev på Facebook för några år sen att 8th Sin nog bara spelade live 5-6 gånger totalt.

En av dessa gigs lär ha varit detta:

8th Sin will support Pain at Klubben in Stockholm on February 4 (2005). Also appearing on the bill will be Crucified Barbara.

Jag var på den spelningen. IT var asnervös och packad 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in