Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Det finns inget exakt svar. Här kommer några olika alternativ.
1) Det kanske är kremering efter begravningen. I så fall är det ingen kista som begravs. När kremeringen skett får familjen vara med när det är urnsättningen. Eller så väljer de att inte vara med.
2) Ska askan strös ut i nån form av minneslund brukar huvudregeln vara att familjen inte får vara med.
2) Begravningen avslutas med att alla vandrar till graven och tar ett farväl där.
3) Gravsättningen sker med enbart familjen. Ibland samma dag. Ibland nån annan dag.
4) Gravsättningen sker med enbart kyrkogårdspersonalen.
Kan finnas nån fler variant som jag just nu inte kommer på pga trötthet.
Så vad jag vill säga med det är att du måste kontakta de anhöriga för att få veta vad som gäller.
3 och 4 är nog mindre vanligt i de fall det är kistbegravning. Om inte graven är på en kyrkogård långt bort från kyrkan / kapellet där begravningsakten har genomförts, en del människor vill ju begravas insyn uppväxtort men de efterlevande vill ha begravningen där personen levde sitt liv.
5. En alltmer förekommande variant är begravningsakt med urna. Då har man kremerat kroppen innan och har urnan i kyrkan / kapellet. Personligen tycker jag det är rätt märkligt, men det verkar bli allt vanligare.