2026-02-21, 23:45
Medlem
Har en bekant som dött men vet inte om jag ska på själva begravningen i kyrkan.

Men hade gärna velat se när han åker ner i marken, men när brukar man göra det?

När min farfar dog så minns jag det som att vi först var i kyrkan och nån dag senare besökte vi graven, minns aldrig att vi fick se när dom la kistan i graven.
Citera
2026-02-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

När min farfar dog så minns jag det som att vi först var i kyrkan och nån dag senare besökte vi graven, minns aldrig att vi fick se när dom la kistan i graven.

Är du säker på att det är en kistbegravning kan ju lika gärna vara en urnsättning om en månad eller så!
Citera
2026-02-22, 00:09
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
När jag var på begravning så sänktes kistan ned direkt efter att vi kom ut från kyrkan. Men det där kanske är olika, har inte jättebra koll.
Citera
2026-02-22, 00:19
Medlem
Onanikrems avatar
Lite olika, någon halvtimma efter ceremonin till dagen eller två dagar efter är det vanligaste. Snaste jag var på var gravsättningen strax efter. Begravningsentreprenören brukar fråga hur man vill ha det om man skall vara med vid kistsättningen när man har planeringssamtalet.

Edit. Det gäller kistsättning, gäller det urna kan man få vänta tills tjälen gått ur marken.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-22 kl. 00:23.
Citera
2026-02-22, 00:24
Avslutad
Citat:

Judendomen inom 24 timmar, islam 36 timmar sedan finns det andra faktorer som påverkar detta. Utgångspunkten i Sverige enligt lag är inom en månad. Fråga din bekantas anhöriga eller håll utkik i dödsannonser/lokala tidningar. Normalt sker gravsättningen i anslutning till ceremonin.
Citera
2026-02-22, 01:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lite olika, någon halvtimma efter ceremonin till dagen eller två dagar efter är det vanligaste. Snaste jag var på var gravsättningen strax efter. Begravningsentreprenören brukar fråga hur man vill ha det om man skall vara med vid kistsättningen när man har planeringssamtalet.

Edit. Det gäller kistsättning, gäller det urna kan man få vänta tills tjälen gått ur marken.
Lite olika begrepp här.

Kistsättning innebär att den avlidne läggs i sin kista, antingen inför kremering eller gravsättning.

Vid begravning på vintern kan även kistgravsättningen dröja till dess att tjälen släppt i marken.
Citera
2026-02-22, 02:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det finns inget exakt svar. Här kommer några olika alternativ.

1) Det kanske är kremering efter begravningen. I så fall är det ingen kista som begravs. När kremeringen skett får familjen vara med när det är urnsättningen. Eller så väljer de att inte vara med.

2) Ska askan strös ut i nån form av minneslund brukar huvudregeln vara att familjen inte får vara med.

2) Begravningen avslutas med att alla vandrar till graven och tar ett farväl där.

3) Gravsättningen sker med enbart familjen. Ibland samma dag. Ibland nån annan dag.

4) Gravsättningen sker med enbart kyrkogårdspersonalen.

Kan finnas nån fler variant som jag just nu inte kommer på pga trötthet.

Så vad jag vill säga med det är att du måste kontakta de anhöriga för att få veta vad som gäller.
Citera
2026-02-22, 02:35
Medlem
auto-fellatios avatar
Är det kremering så finns det även möjlighet att vara med när pizzan åker in i ugnen. Dock får det nog lösas via närmsta anhöriga.

Har själv varit med en gång. Andra gången hade grillmästaren missuppfattat så det var redan gjort innan jag trodde det var dags.
Citera
2026-02-22, 07:40
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det finns inget exakt svar. Här kommer några olika alternativ.

1) Det kanske är kremering efter begravningen. I så fall är det ingen kista som begravs. När kremeringen skett får familjen vara med när det är urnsättningen. Eller så väljer de att inte vara med.

2) Ska askan strös ut i nån form av minneslund brukar huvudregeln vara att familjen inte får vara med.

2) Begravningen avslutas med att alla vandrar till graven och tar ett farväl där.

3) Gravsättningen sker med enbart familjen. Ibland samma dag. Ibland nån annan dag.

4) Gravsättningen sker med enbart kyrkogårdspersonalen.

Kan finnas nån fler variant som jag just nu inte kommer på pga trötthet.

Så vad jag vill säga med det är att du måste kontakta de anhöriga för att få veta vad som gäller.
3 och 4 är nog mindre vanligt i de fall det är kistbegravning. Om inte graven är på en kyrkogård långt bort från kyrkan / kapellet där begravningsakten har genomförts, en del människor vill ju begravas insyn uppväxtort men de efterlevande vill ha begravningen där personen levde sitt liv.

5. En alltmer förekommande variant är begravningsakt med urna. Då har man kremerat kroppen innan och har urnan i kyrkan / kapellet. Personligen tycker jag det är rätt märkligt, men det verkar bli allt vanligare.
Citera
2026-02-22, 08:06
Medlem
Gubbens avatar
Visst det står en kista i kyrkan men kroppen kremeras ändå. Gravsättningen ( urnan ner i marken) sker ju några dagar efter begravningen.
Jag har varit på många begravningar...
Citera
2026-02-22, 08:18
Medlem
MissCopperheads avatar
Det beror ju på om det är jordfästning eller kremation. Tjäle eller inte tjäle spelar ingen roll. Graven grävs oavsett så att kista kan sänkas. Det skall ske senast en månad efter dödsfallet och vad jag vet alltid efter begravningsgudstjänsten. Man kan följa kistan från lokalen till graven och anhöriga bestämmer vilka som följer med i så fall.
Är det en kremation slutar begravningsgudstjänsten i lokalen och kistan transporteras till krematoriet. Sen skall urnan skall gravsättas inom ett år från dödsfallet.
Citera
2026-02-22, 08:53
Medlem
Citat:

Det normala är att man frågar närmaste anhöriga eller begravningsbyrån. Med mindre än så kan du ju inte veta var och när det kommer ske.

Det kan vara olika beroende på vad man väljer att göra. Det kan vara alltifrån som en del i begravningsgudstjänsten och en längre tid efteråt. Du kan alltså inte ta för givet att det kommer ske x dagar efteråt och om du inte vet nogrannare så skulle det betyda att du behöver sitta och häcka vid kyrkogården i y dagar i hopp att de dyker upp (och det räcker inte för du vet ju inte ens vilken kyrkogård du skall sitta och häcka vid eller ens om det är en kyrkogård).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in