2026-02-21, 22:47
Medlem
Med honung som deo i några veckor blev resultatet att jag helt glömde bort att jag tidigare hade illaluktande svett, och svettlukten det var ett ordentligt problem vilket jag märkte nu idag när jag inte hade tillräckligt med honung att använda om morgonen...

jag fick inga utslag, illamående eller missfärgade kläder av honungen mot hyn som av giftet "absolut torr" eller andra "deon", samt att honungens naturliga bakteriedödande funktion, inklusive att vara väldoftande, verkar effektivt ett bra antal timmar!!

lite kletigt vid större mängder honung men man ska inte använda mer än tillräckligt för bästa resultat.

vad jag hittade på nätet om detta var främst "deo med (kemisk) honungsarom" att köpa som om att kemiindustrins giftiga kemikalier plötsligt blivit ofrånkomliga för personlig hygien...

Vad säger flashback, har ni egen erfarenhet av detta? Är honung egentligen det självklara alternativet till kemi-deos och också något kemiindustrin håller hemligt för att göra oss beroende på gifter att köpa istället?
Citera
2026-02-21, 22:51
Medlem
Den vanligaste kemikalien man använder för honungsarom är fenylacetaldehyd. Den finns för övrigt naturligt i vanlig honung.
Citera
2026-02-21, 22:51
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veffor
Med honung som deo i några veckor blev resultatet att jag helt glömde bort att jag tidigare hade illaluktande svett, och svettlukten det var ett ordentligt problem vilket jag märkte nu idag när jag inte hade tillräckligt med honung att använda om morgonen...

jag fick inga utslag, illamående eller missfärgade kläder av honungen mot hyn som av giftet "absolut torr" eller andra "deon", samt att honungens naturliga bakteriedödande funktion, inklusive att vara väldoftande, verkar effektivt ett bra antal timmar!!

lite kletigt vid större mängder honung men man ska inte använda mer än tillräckligt för bästa resultat.

vad jag hittade på nätet om detta var främst "deo med (kemisk) honungsarom" att köpa som om att kemiindustrins giftiga kemikalier plötsligt blivit ofrånkomliga för personlig hygien...

Vad säger flashback, har ni egen erfarenhet av detta? Är honung egentligen det självklara alternativet till kemi-deos och också något kemiindustrin håller hemligt för att göra oss beroende på gifter att köpa istället?

Höga sockerhalt förhindrar bakterietillväxt, så är det. Helt vetenskapligt, det är ju restprodukter av bakterier som luktar, inte svetten i sig. Låter klibbigt, men fungerar förmodligen, i alla fall till vattnet i svettet får honungen att rinna bort.
Citera
2026-02-21, 23:01
Medlem
Aldrig hört talas om. Min deo är svindyr så jag kommer testa att klibba ihop mig under armarna redan imorgon!
Citera
2026-02-21, 23:05
Medlem
Intressant!
Citera
2026-02-21, 23:08
Medlem
Citat:

Intressant bli det först till våren när humlor, getingar och bin kommer att älska dig, hoppas du återkommer med en rapport om hur det går!
Citera
2026-02-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Intressant bli det först till våren när humlor, getingar och bin kommer att älska dig, hoppas du återkommer med en rapport om hur det går!
Jag började fundera på det vid nästa steg i tanken men landade i äsch, den dagen den sorgen-tillståndet.
Citera
2026-02-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag började fundera på det vid nästa steg i tanken men landade i äsch, den dagen den sorgen-tillståndet.

Rätt tänkt!
Citera
2026-02-21, 23:20
Medlem
pn222jws avatar
Oregano är odördödande (fotsvett). Om man blandade lite oregano och honung kanske det gav ännu bättre resultat?
Citera
2026-02-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Oregano är odördödande (fotsvett). Om man blandade lite oregano och honung kanske det gav ännu bättre resultat?
Bra tips! Då blir man nästan som en grekisk restaurang på två ben. Kanske kan man tillsätta lite fetaost någon annanstans i/på kroppen med.
Citera
2026-02-22, 01:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Lite klibbigt? Det räcker ju man nuddar utsidan på en burk som är lite klibbig, så blir man ju själv klibbig direkt, och det går inte bort annat än med varmt vatten typ.

Så förutom att det är klibbigt, tror du inte även att honungen riskerar att rinna iväg, ur armhåla ner på magen och på ryggen, när du väl blir blir varm och blöt?
Citera
2026-02-22, 02:12
Medlem
Låter jobbigt och har man hår så borde det klibba fast.
Fast jag är för naturliga produkter, borde det inte vara bättre och spä ut honungen med lite varmt vatten och sedan ha det som duschgel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in