2026-02-21, 21:45
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Kanske enkel fråga för er experter. Varför bubblar det som tusan när man häller Coca Cola på Hennessey, rent kemiskt? Man behöver inte ens hälla fort och effekten blir inte som när man bara häller upp Coca Cola utan det blir lite som när man häller svavelsyra på socker när reaktionen väl drar igång
Citera
2026-02-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Kanske enkel fråga för er experter. Varför bubblar det som tusan när man häller Coca Cola på Hennessey, rent kemiskt? Man behöver inte ens hälla fort och effekten blir inte som när man bara häller upp Coca Cola utan det blir lite som när man häller svavelsyra på socker när reaktionen väl drar igång

Kolsyran i colan bubblar.
Citera
2026-02-21, 21:57
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Kolsyran i colan bubblar.

Det gör den såklart, men detta bubblar ju mer än när du häller den på andra drycker eller bart. Som att colan reagerar på något vis
Citera
2026-02-21, 22:07
Medlem
Riksreptilens avatar
Är det sockerfri eller "äkta" Coke?

Jag kan rekommendera att testa Dr Pepper som har mer variation som groggvirke i romdrink enligt min sommarsmak.
Citera
2026-02-22, 00:07
Medlem
Scholzs avatar
Du är en kulturbanause, den gode Hennessey.
Citera
2026-02-22, 01:12
Medlem
Jag förmodar att "Hennessey" är en typ av whiskey. Och jag vet inte varför man skulle vilja fördärva en god sprit genom att dränka den i Coca-Cola, men lyckligtvis är det ju inte vad frågan handlar om.

Generellt kan sägas att kolsyrade drycker bubblar mer då de hälls ned i något medium som innehåller potentiella "groddar" för kolsyran att fästa sig vid och utveckla bubblor. Nästan alla finfördelade organiska material duger härvidlag, liksom en del oorganiska. (Särskilt ryktbar är kombinationen minttabletter i sockerfri Pepsicola, dock kanske mest genom virala videor. Finns säkert andra som ger lika dramatisk effekt!)

Så, troligen innehåller din Hennessey några små korn av malt eller humle, eller mer sannolikt cellulosa från träet, om den lagrats på fat!

Med vänlig hälsning, och skål!
Senast redigerad av Nakkvarr 2026-02-22 kl. 01:21.
Citera
2026-02-22, 07:24
Medlem
Det är ekfatet (lagring), som spelar spratt.
Citera
2026-02-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag förmodar att "Hennessey" är en typ av whiskey. Och jag vet inte varför man skulle vilja fördärva en god sprit genom att dränka den i Coca-Cola, men lyckligtvis är det ju inte vad frågan handlar om.

Generellt kan sägas att kolsyrade drycker bubblar mer då de hälls ned i något medium som innehåller potentiella "groddar" för kolsyran att fästa sig vid och utveckla bubblor. Nästan alla finfördelade organiska material duger härvidlag, liksom en del oorganiska. (Särskilt ryktbar är kombinationen minttabletter i sockerfri Pepsicola, dock kanske mest genom virala videor. Finns säkert andra som ger lika dramatisk effekt!)

Så, troligen innehåller din Hennessey några små korn av malt eller humle, eller mer sannolikt cellulosa från träet, om den lagrats på fat!

Varför skulle goda vedertagna drinkar och cocktails med cola som ingrediens vara att fördärva sprit?
Citera
2026-02-22, 08:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Hennesey är väl cognac iallafall när den står i mitt barskåp och varför i helvete någon vill hälla cola i den är för mig en gåta.
Citera
2026-02-24, 18:47
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Colan är kall och kan hålla en hel del kolsyra. Men spriten är rumstempererad och höjer temperaturen, överskott av kolsyra bubblar bort. Gissar jag på.

Trodde först Hennessey var en mint-tablett av något slag när jag såg rubriken.
Citera
2026-02-25, 12:27
Medlem
Jag misstänker två saker. Dels att ytspänningen är lägre i den alkoholhaltiga dryck som blandningen blir, och att kylsyran får lättare att "ge sig av". Dels att alkoholblandningar i sig inte löser kolsyra lika bra som det i princip vatten+socker som colan är.

Tusan också. Nu blev jag sugen på att utforska det här på fredag kväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in