2026-02-21, 21:29
Medlem
Jag kommer att tänka på Dave Mustaine som fick sparken från Metallica innan de slog igenom. Jag vet han grundade Megadeth efteråt och fick framgång med det, men ändå så fick han lämna ett av största banden genom tiderna.

Vilka vet ni?
Citera
2026-02-21, 21:38
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Det mest berömda exemplet torde vara Pete Best, som fick sparken från Beatles precis innan Beatlemania startade.
Citera
2026-02-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Det mest berömda exemplet torde vara Pete Best, som fick sparken från Beatles precis innan Beatlemania startade.

Trummisen i Beatles som senare blev trummis i Sven-Ingvars och en tid jobbade som golf-pro på Karlstad Golfklubb. Han var nöjd med det med kommentaren "Inte säker jag varit vid liv idag om jag varit med och slagit igenom"
Citera
2026-02-21, 22:00
Medlem
Secunduss avatar
Paul Di'Anno från Iron Maiden och Pete Willis från Def Leppard. Båda banden blev megastora ganska omgående efter att de lämnat.
Citera
2026-02-21, 22:17
Medlem
pn222jws avatar
Brian Jones blev ju utesluten från sitt eget band "Rolling Stones" - men dom var redan stora då.
Citera
2026-02-21, 22:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag kommer att tänka på Dave Mustaine som fick sparken från Metallica innan de slog igenom. Jag vet han grundade Megadeth efteråt och fick framgång med det, men ändå så fick han lämna ett av största banden genom tiderna.

Vilka vet ni?

Nirvanas trummis Chad Channing lämnade bandet ett år före inspelningarna av Nevermind.

Det är mycket rockhistoria i det beslutet.
Citera
2026-02-21, 22:31
Medlem
C.B.G.s avatar
Om vi ska lägga tonvikten på lämnade i motsats till att ha fått sparken blir ett av de klassiska exemplen Rush första trummis John Rutsey, som hoppade av bandet efter debutalbumet.
Citera
2026-02-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Paul Di'Anno från Iron Maiden och Pete Willis från Def Leppard. Båda banden blev megastora ganska omgående efter att de lämnat.

Paul och Pete gjorde en EP tillsammans 85 eller 86 tror med Clive och Janick med. Maiden var rätt stora med Paul med i alla fall I Storbritannien och de var på väg att slå igenom nnu större med Number Of The Beast
Citera
2026-02-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Om vi ska lägga tonvikten på lämnade i motsats till att ha fått sparken blir ett av de klassiska exemplen Rush första trummis John Rutsey, som hoppade av bandet efter debutalbumet.

Jag förstår vad du menar, men de var inte kvar innan de slog igenom
Citera
2026-02-21, 22:40
Medlem
Eric Clapton lämnade Yardbirds.
Citera
2026-02-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Eric Clapton lämnade Yardbirds.

Tänk om även Clapton hade hamnat i Led Zeppelin. Den är svår att se framför sig.
Citera
2026-02-21, 23:01
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Paul och Pete gjorde en EP tillsammans 85 eller 86 tror med Clive och Janick med. Maiden var rätt stora med Paul med i alla fall I Storbritannien och de var på väg att slå igenom nnu större med Number Of The Beast

Vad menar du med att "de var på väg att slå igenom ännu större med Number of the Beast"? Det är ju precis det som hände - de blev apstora med den plattan. Kommersiellt sett går det inte ens att jämföra med Di'Anno-tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in