2026-02-21, 21:22
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Den tidigare jägarledaren Eriksson blir valbar för SD i höst (Riks). Tydligen ska man försöka göra inbrytingar hos S- och C-väljare i norra Sverige med värvningen.
Citat:
Åkesson framhöll att rekryteringen av Peter Eriksson stärker Sverigedemokraternas profil i jakt- och vapenfrågor, liksom i bredare landsbygdspolitik.
Eriksson berättar att han blev övertalad av Åkesson (Sveriges radio). Enligt en intervju så har Eriksson inte tidigare varit politiskt aktiv (Svensk jakt).
Citat:
Men jag har blivit erbjuden att arbeta med landsbygdspolitik. Och dessa frågor ligger mig så varmt om hjärtat att jag inte kunde säga nej [...]

Frågan är dock om SD kan ses som trovärdiga här? Henrik Vinge var ju en av de som var ute och ville förbjuda AR-15 för en seriemördare som hade använt ett helt annat vapen.

Nu när flera högerpartier mobiliserar inför höstens val är det många jägare och vapenfantaster som kritiserar dem på sociala medier för att de har svikit vapenägarna. Polismyndigheten beskrivs fortfarande som en myndighet driven av vapenhatande aktivister (Marie Nicholson).
Citat:
Kommentar av Björn Ramqvist:
Lägg istället krutet på att verkligen införliva ert löfte om att flytta ansvaret för vapenlicensfrågor från Polismyndigheten och låt istället den föreslagna jakt- och viltvårdsmyndigheten hantera dessa. En registersamkörning med Polisen kan utan problem hanteras genom detta, utan att fortsätta belasta Polismyndigheten med tillståndshanteringar.
[...]
Sverige har en av de hårdast kontrollerade vapenlagarna i EU och ändå ska vi fortsätta mikrojustera varenda liten del i detta? Lägg därtill att man i stora delar av EU inte ens reglerar exempelvis hagelvapen som anses vara av mindre betydelse.
Varför ska jägaren i Sverige behöva söka om sin enskotts revolver i ”salongskaliber” 22lr för grytvilt var femte år?
Detta är långt bortom all rimlighet.
Citat:
Kommentar av Daniel Fredlundh:
[...] polismyndigheten avslår redan nu halvautomater som uppfyller kraven..
Citat:
Kommentar av Pelle Jansson:
[...] så jävla roligt. Varenda moderat skriver samma meddelande; "lättnader", varenda kommentarsfältet ser likadant ut, vapenägare som skrattar åt dem och läxar upp dem. Känns dom ordentligt bakslag i deras propagandakampanj. De har till och med börjat behöva blockera kommentarer. Snacka om att skjuta sig själva i fötterna.

Innebär den här rekryteringen någon verklig förändring?
Är det bara en naiv gubbe som blir lurad att låna ut sitt personliga varumärke?
Anser ni som är jägare/sportskyttar att man kan lita på högerpartierna inför valet?
Citera
2026-02-21, 21:29
Avstängd
Rekryterar? Som alla andra måste han väl först bli vald, för att kunna erhålla en plats i riksdagen..
Citera
2026-02-21, 21:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Rekryterar? Som alla andra måste han väl först bli vald, för att kunna erhålla en plats i riksdagen..

Han är rekryterad av Jimmie Åkesson själv och därmed också invald på landsdagarna du tror väl inte de har en demokratisk valprocess i Sd?
Citera
2026-02-21, 23:09
Medlem
Att ena jägarkåren, sportskyttar osv är nog en omöjlighet då alla har olika viljor i detta när
det kommer till lagstiftning.

Själv tycker jag att frågan om AR-vapen är delad då jag inte anser att de är mer farliga än någon annan typ av vapen,,,men iaf i min mening är ett värdelöst jaktvapen då de saknar detaljer som jag behöver i skogen såsom kindstöd o att de skramlar i hanteringen vilket inte är en fördel när det måste vara riktigt tyst.

Fler vapen i garderoben är endast en fördel för oss jägare då man önskar ha vapen med speciella egenskaper beroende på vad jag vill jaga.

Finns ingen lösning i detta så samtliga kommer bli nöjda,,,,men jag tror absolut inte att detta skulle vara något som kommer avgöra något val, det kommer istället andra frågor att göra i höst vi valet.
Citera
2026-02-21, 23:15
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Politiker

Strix/Mod
Citera
2026-02-22, 00:26
Medlem
senhackarens avatar
SD:are och jägare. Vem är förvånad? Han har säkert detta som en hobby. Jakt ska vara till för överlevnad.
Citera
2026-02-24, 22:38
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Finns ingen lösning i detta så samtliga kommer bli nöjda,,,,men jag tror absolut inte att detta skulle vara något som kommer avgöra något val, det kommer istället andra frågor att göra i höst vi valet.
Om det nu inte avgör valet kan man ju undra varför högerpolitiker är så aktiva på sociala medier med att debattera vapenfrågor.
Citera
2026-02-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Om det nu inte avgör valet kan man ju undra varför högerpolitiker är så aktiva på sociala medier med att debattera vapenfrågor.
varje röst räknas. jag skulle dock gissa att det är viktigare på kommun och regionalnivå än riksdagsnivå.
Citera
2026-02-25, 11:52
Medlem
Inte helt överraskande.
Enligt Novus undersökning från 2022 domineras SDs väljare av lågutbildade män (singlar?) boende på landsbygden. Den har inkomster avsevärt under rikssnittet (arbetslösa?) och lågt intresse för kultur och samhälle. Föreställer mig att dessa sysslolösa män i glesbygden tillbringar en stor del av sin rika fritid med jakt.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Den tidigare jägarledaren Eriksson blir valbar för SD i höst (Riks). Tydligen ska man försöka göra inbrytingar hos S- och C-väljare i norra Sverige med värvningen.

Eriksson berättar att han blev övertalad av Åkesson (Sveriges radio). Enligt en intervju så har Eriksson inte tidigare varit politiskt aktiv (Svensk jakt).

Frågan är dock om SD kan ses som trovärdiga här? Henrik Vinge var ju en av de som var ute och ville förbjuda AR-15 för en seriemördare som hade använt ett helt annat vapen.

Nu när flera högerpartier mobiliserar inför höstens val är det många jägare och vapenfantaster som kritiserar dem på sociala medier för att de har svikit vapenägarna. Polismyndigheten beskrivs fortfarande som en myndighet driven av vapenhatande aktivister (Marie Nicholson).

Innebär den här rekryteringen någon verklig förändring?
Är det bara en naiv gubbe som blir lurad att låna ut sitt personliga varumärke?
Anser ni som är jägare/sportskyttar att man kan lita på högerpartierna inför valet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in