2026-02-21, 19:19
Medlem
Sunisgods avatar
Hej, en fråga.
När vi kommer till den nya lägenheten upptäcker vi en vattenpöl på golvet. Det visar sig att en trasig ledning har läckt vatten i veckor. Vi kallar direkt på förvaltaren som konstaterar och dokumenterar skadan som visar sig vara allvarlig. Hela trossbotten är blöt och möglet frodas. Hyresvärden anlitar ett företag som river ut alla golv.
Hyresvärden skickar ut hyresavier och vill ändå att vi skall betala hyra från första dagen trots att vi inte ens kunnat flytta in. Löftet är att återbetala allt när inflyttningen väl blir av.
Till min fråga,
är det rimligt att behöva betala hyra för en obeboelig lägenhet i förhoppning om att få återbetalning i framtiden?
Citera
2026-02-21, 19:35
Medlem
Nej det är inte rimligt. Regleras i Hyreslagen. Paragraf 12.
Citera
2026-02-21, 19:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Hej, en fråga.
När vi kommer till den nya lägenheten upptäcker vi en vattenpöl på golvet. Det visar sig att en trasig ledning har läckt vatten i veckor. Vi kallar direkt på förvaltaren som konstaterar och dokumenterar skadan som visar sig vara allvarlig. Hela trossbotten är blöt och möglet frodas. Hyresvärden anlitar ett företag som river ut alla golv.
Hyresvärden skickar ut hyresavier och vill ändå att vi skall betala hyra från första dagen trots att vi inte ens kunnat flytta in. Löftet är att återbetala allt när inflyttningen väl blir av.
Till min fråga,
är det rimligt att behöva betala hyra för en obeboelig lägenhet i förhoppning om att få återbetalning i framtiden?

Bestrid hyran och deponera hyran hos länsstyrelsen.

Att få tillbaka pengarna senare från hyresvärden kan blir en jobbig och lång historia.
Citera
2026-02-21, 20:11
Medlem
Betala för helvete inte.
Citera
2026-02-21, 20:23
Medlem
Nej, ni ska verkligen inte betala. Men som andra säger så ska ni deponera pengarna hos länsstyrelsen. Jag vet inte om det är ett strikt krav att göra det, men det är en bra idé.

Såvitt jag har förstått det så kan du råka i trubbel om du vägrar betala hyran och det senare visar sig att du inte hade någon giltig anledning att göra så. Men deponerar du hos länsstyrelsen slipper du de problemen.
Citera
2026-02-21, 20:30
Medlem
Mailmanss avatar
Är detta nån privat babbe som hyr ut en del av en villa eller? 😂

Låt mig gissa, hyran var lite för billig för att ni ville gå miste om denna?
Citera
2026-02-21, 23:28
Medlem
Deponera hyran hos länsstyrelsen annars kan det gå riktigt illa!
Citera
2026-02-22, 08:40
Medlem
Betalar man till hyresvärden så riskerar TS att pengarna inte återbetalas.
Frågan är varför skall ni betala om pengarna ändå skall betalas tillbaka? Låter suspekt.

Går företaget i KK så är pengarna borta.
Gör som andra redan har skrivit, deponera hyressumman hos länsstyrelsen. Då kan ni inte bli vräkta eftersom hyran räknas som betald.

Antar att det är hyresnämnden som slutligen avgör frågan och mest troligt till er favör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in