2026-02-21, 16:22
Medlem
ludexSums avatar
Svaret är: nej.

Än så länge handlar den offentliga debatten fortfarande om arbetsgivarnas krav på handhälsning och aversion till slöjor. Att ramadanfirare kräver rätten till fyra ineffektiva fasteveckor, utöver sina semesterveckor, diskuteras inte. Ej heller verkar det finnas något intresse av att ta reda på vilka skäl (utöver uttjatad rasism) som ligger bakom faktumet att många privata arbetsgivare undviker att anställa religiöst utövande muslimer.

Problemet med ramadan-fastan är vattenfasta och rubbad dygnsrytm. Muslimer varken äter eller dricker under den produktiva delen av dagen. När andra människor börjar göra sig redo för att sova så startar muslimerna sitt frosseri av mat och dryck. Det innebär att muslimer varken intar energi eller vätska under sina arbetspass samtidigt som deras dygnsrytm och sömn påverkas av att de äter och dricker när de egentligen borde sova.

Det är glest med forskning som tydligt pekar på ramadanfirares sänkta produktivitet och förhöjda sjukskrivningstal i arbetslivet. Istället kan vi titta på vad rikligt med forskning säger om hur människans produktivitet/funktion påverkas av bristande intag av energi och vätska, religiös eller inte:

När kroppen inte får tillräckligt med vätska börjar hjärnan ganska snabbt gå på sparläge. Redan mild vätskebrist kan göra det svårare att hålla fokus, komma ihåg detaljer och reagera snabbt. Det är just de förmågorna som behövs i allt från administration och kvalitetskontroller till tekniskt arbete och kundkontakt. I vardagen märks det ofta som fler slarvfel, långsammare handläggning, sämre omdöme i små beslut och en tydlig mental trötthet som smyger sig på ju längre dagen går. Det blir svårare att göra rätt, fel i olika grad blir vanligare.

Om man dessutom får i sig för lite energi, eller äter på tider som rubbar dygnsrytmen, påverkas både blodsocker, sömn och mental ork. Det kan göra att tålamodet tryter snabbare, koncentrationen sviktar och att man inte orkar hålla samma mentala tempo i uppgifter som kräver eftertanke. Många upplever också att de behöver fler pauser eller längre återhämtning under dagen för att orka vidare.

I arbetsmiljöer där arbetet är fysiskt krävande, sker i varma lokaler eller kräver skyddsutrustning förstärks effekterna ytterligare. Vätskebrist och energibrist kan då leda till sämre fysisk ork, ökad trötthet och värmestress, sämre uppmärksamhet på risker och i förlängningen större risk för olyckor och sjukfrånvaro. Det blir inte bara en fråga om prestation utan också om säkerhet och hållbar arbetsmiljö.

Frågor:
Hur fungerar ramadanfastarna på era arbetsplatser (nattarbetarna är mindre intressanta av förklarliga skäl)?

När ska vi på allvar börja diskutera det orimliga i att svenska arbetsgivare ska acceptera religiösa fundamentalisters sänkta kvalitet/produktivitet och höjda sjuktal pga att de väljer att fasta?
Citera
2026-02-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum

Än så länge handlar den offentliga debatten fortfarande om arbetsgivarnas krav på handhälsning och aversion till slöjor. Att ramadanfirare kräver rätten till fyra ineffektiva fasteveckor, utöver sina semesterveckor, diskuteras inte. Ej heller verkar det finnas något intresse av att ta reda på vilka skäl (utöver uttjatad rasism) som ligger bakom faktumet att många privata arbetsgivare undviker att anställa religiöst utövande muslimer.

Problemet med ramadan-fastan är vattenfasta och rubbad dygnsrytm. Muslimer varken äter eller dricker under den produktiva delen av dagen. När andra människor börjar göra sig redo för att sova så startar muslimerna sitt frosseri av mat och dryck. Det innebär att muslimer varken intar energi eller vätska under sina arbetspass samtidigt som deras dygnsrytm och sömn påverkas av att de äter och dricker när de egentligen borde sova.

Det är glest med forskning som tydligt pekar på ramadanfirares sänkta produktivitet och förhöjda sjukskrivningstal i arbetslivet. Istället kan vi titta på vad rikligt med forskning säger om hur människans produktivitet/funktion påverkas av bristande intag av energi och vätska, religiös eller inte:

När kroppen inte får tillräckligt med vätska börjar hjärnan ganska snabbt gå på sparläge. Redan mild vätskebrist kan göra det svårare att hålla fokus, komma ihåg detaljer och reagera snabbt. Det är just de förmågorna som behövs i allt från administration och kvalitetskontroller till tekniskt arbete och kundkontakt. I vardagen märks det ofta som fler slarvfel, långsammare handläggning, sämre omdöme i små beslut och en tydlig mental trötthet som smyger sig på ju längre dagen går. Det blir svårare att göra rätt, fel i olika grad blir vanligare.

Om man dessutom får i sig för lite energi, eller äter på tider som rubbar dygnsrytmen, påverkas både blodsocker, sömn och mental ork. Det kan göra att tålamodet tryter snabbare, koncentrationen sviktar och att man inte orkar hålla samma mentala tempo i uppgifter som kräver eftertanke. Många upplever också att de behöver fler pauser eller längre återhämtning under dagen för att orka vidare.

I arbetsmiljöer där arbetet är fysiskt krävande, sker i varma lokaler eller kräver skyddsutrustning förstärks effekterna ytterligare. Vätskebrist och energibrist kan då leda till sämre fysisk ork, ökad trötthet och värmestress, sämre uppmärksamhet på risker och i förlängningen större risk för olyckor och sjukfrånvaro. Det blir inte bara en fråga om prestation utan också om säkerhet och hållbar arbetsmiljö.

Frågor:
Hur fungerar ramadanfastarna på era arbetsplatser (nattarbetarna är mindre intressanta av förklarliga skäl)?

När ska vi på allvar börja diskutera det orimliga i att svenska arbetsgivare ska acceptera religiösa fundamentalisters sänkta kvalitet/produktivitet och höjda sjuktal pga att de väljer att fasta?

Är inte muslim men du tänker alltså att min chef ska kunna hindra mig från att fasta om jag skulle vilja det? Varför inte låta chefen lägga fram födoschema till alla arbetare istället, så att ingen råkar äta suboptimal kost som i slutändan leder till suboptinal arbetsförmåga?

Kanske ge de rätten att mata arbetarna med proteinrik sperma, iom att du ändå betraktar arbetarklassen som ett gäng undergivna kuksugare som arbetsgivaren ska kunna få göra vad de vill med.
Citera
2026-02-21, 16:36
Medlem
Riksreptilens avatar
Ingen fara för rikspolitiker men kör du bergtruck i dagbrottet i Aitik så får du nog överväga att ta ut semester om det känns slitsamt tidigare är min killgissning.

https://www.boliden.com/sv/verksamhet/gruvor/boliden-aitik/

2026 sammanfaller muslimer och katoliker fasteperiod vilket är rätt ovanligt. 🤓

Vår kardinal Arborelius text inför fastan:
https://www.katolskakyrkan.se/aktuellt/stiftsnyheter/2026/kardinalens-herdabrev-for-fastetiden-2026
Citera
2026-02-21, 16:40
Medlem
Citat:
Frågan är snarare hur man ska förhindra det på ett rimligt sätt. Ska arbetsgivaren ges rätt att kontrollera matintaget hos anställda? Det finns folk som fastar någon dag i veckan utan att det har med religion att göra. Ska arbetsgivaren kunna förhindra det med? Hur?

Och beträffande sömn, du kanske tycker att arbetsgivare ska ges större möjligheter att kontrollera att pöbeln inte suttit och spelat WoW långt in på natten?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-21 kl. 16:50.
Citera
2026-02-21, 16:43
Medlem
Nej, men det är inte så stor andel som faktiskt har ett riktigt jobb där det uträttas något viktigt.
Citera
2026-02-21, 16:45
Medlem
Citat:

Frågor:

Ingen mer än jag ska bestämma vad jag gör med min kropp, jag äter och dricker när jag vill! Sen har du heller inte rätt i att alla måste fasta! https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramadan
Citera
2026-02-21, 16:53
Medlem
Sqrbankens avatar
De jag arbetat med som firat/följt ramadan har fungerat på jobbet. Märkbart mot framförallt slutet, absolut, men ingen biggie.
Citera
2026-02-21, 17:02
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har åkt taxi med en sån, som höll på att svimma.
De borde tvingas ta semester de dagarna!
Citera
2026-02-21, 17:03
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Att avstå från mat och fasta över dagen är väl egentligen inget problem alls, vätska är något knepigare och kan givetvis orsaka uttorkning, huvudvärk, bristande koncentration och annat, detta kan vara mer eller mindre farligt beroende på vad du jobbar med.

Då hela Ramadan tillhör en fientlig och invasiv trostillhörlighet som inte gifter sig med västerländska värderingar borde detta förbjudas!
Citera
2026-02-21, 17:03
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Ingen fara för rikspolitiker men kör du bergtruck i dagbrottet i Aitik så får du nog överväga att ta ut semester om det känns slitsamt tidigare är min killgissning.

https://www.boliden.com/sv/verksamhet/gruvor/boliden-aitik/

2026 sammanfaller muslimer och katoliker fasteperiod vilket är rätt ovanligt. 🤓

Vår kardinal Arborelius text inför fastan:
https://www.katolskakyrkan.se/aktuellt/stiftsnyheter/2026/kardinalens-herdabrev-for-fastetiden-2026

Din killgissning är fullt rimlig men nej, ett sådant krav krockar med diskrimineringslagstiftningen. Den enda smidiga lösningen i dagsläget är att inte anställa.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nej, men det är inte så stor andel som faktiskt har ett riktigt jobb där det uträttas något viktigt.

Anställningssituationen är sämre för öppet troende muslimer av goda skäl, ramadanfastandet är ett av flera.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Frågan är snarare hur man ska förhindra det på ett rimligt sätt. Ska arbetsgivaren ges rätt att kontrollera matintaget hos anställda? Det finns folk som fastar någon dag i veckan utan att det har med religion att göra. Ska arbetsgivaren kunna förhindra det med? Hur? Och beträffande sömn, du kanske tycker att arbetsgivare ska ges större möjligheter att kontrollera att pöbeln inte suttit och spelat WoW långt in på natten?

Eftersom ramadanfastan resulterar i brister som drabbar arbetsgivaren skulle ett alternativ vara att ramadanfastare tvingades ta semester under ramadan. Se fortsatt svar nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ingen mer än jag ska bestämma vad jag gör med min kropp, jag äter och dricker när jag vill! Sen har du heller inte rätt i att alla måste fasta! https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramadan

Det framkommer tydligt i min post att jag diskuterar gruppen som väljer att fasta och inte sköta sin sömn, se fortsatt svar nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Är inte muslim men du tänker alltså att min chef ska kunna hindra mig från att fasta om jag skulle vilja det? Varför inte låta chefen lägga fram födoschema till alla arbetare istället, så att ingen råkar äta suboptimal kost som i slutändan leder till suboptinal arbetsförmåga? Kanske ge de rätten att mata arbetarna med proteinrik sperma, iom att du ändå betraktar arbetarklassen som ett gäng undergivna kuksugare som arbetsgivaren ska kunna få göra vad de vill med.

Hur fick du detta att handla om arbetarklassen, och vilka är arbetarklassen menar du?

Arbetsgivaren har inte rätt att avgöra hur du sköter din kropp, det står dig fritt att inte äta, dricka eller sköta sömnen, men arbetsgivaren har full rätt att agera på din sjukfrånvaro och sänkta prestation/produktion - oavsett skäl. Det finns många skäl till att privata arbetsgivare drar sig för att anställa muslimer, ramadanfastandet är ett av flera exempel.
Citera
2026-02-21, 17:04
Avstängd
Så som Ramadan ligger nu, och de närmaste 10 åren, så är det inget problem. Solen går upp sent & ner tidigt. Ramadan flyttas 11 dagar framåt varje år. Ligger den under sommaren, så kan man välja att följa solen i Mecka, om man har känsligt arbete.

Du kunde sparat trådstarten.
Citera
2026-02-21, 17:15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är det bara religiöst fastande vi ska förbjuda? Själv äter jag nästan aldrig frukost och lunch blir det väl en fem dagar av sju. Kvällsmat intags vid nio/tio på kvällen och läggdags blir väl runt tolv/ett och sedan en sju timmars sömn. Ska även detta beteende förbjudas eller ska jag tvingas ta permanent semester?

De allra flesta arbeten går att genomföra utan problem trots att man avstår någon måltid om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in