2026-02-23, 14:01
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Kikade på en film dreadfull, utspelar sig på medeltid då var det en äldre kvinna som dödade förbipasserande för sin och sin svärdotters egen överlevnad. Självklart försökte dom leva på jorden dom hade men det gick inte, det var svår växt. Dom hade definitivt dött om den äldre kvinnan inte hade dödat dom.

Får mig också tänka på gettot där judarna var fast i Polen man gjorde helt enkelt vad man kunde för överleva, även om andra dog av ens beslut.

Jag tänker om man gör allt vad man kan för att inte döda och man är ingen mördare i vanliga fall man gör det helt enkelt för att man inte har något val.
Det borde ju vara skillnad mot dom som dödar på samma sätt men inte väljer några andra utvägar utan går direkt på mördande och sen skyller på att dom inte hade något val?

För mig är det helt 2 olika personer även om båda är fattiga och hade kanske dött av svält.

Jag tycker man ska göra vad man kan för att undvika dödande in i det sista vid sådana här svåra lägen.

Hur tror ni gud dömer en? Man står där vid porten och ska dömas för sina gärningar man har gjort under sitt liv.

Blir jag angripen med dödligt våld, så kommer jag försvara mig med minst lika mycket våld. Fullt lagligt.
Citera
2026-02-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Blir jag angripen med dödligt våld, så kommer jag försvara mig med minst lika mycket våld. Fullt lagligt.

Det där är något helt annat än vad tråden handlar 0m.
Citera
2026-02-23, 18:50
Medlem
UrminnesHavds avatar
Tror inte det är okej med Gud. OP. Det är en annan oskyldig de dödar, offret har samma värde som de själva.

Inte exakt on topic men denna tycker jag är spot on vad gäller krig/kamp mot ondska:
SHOULD CHRISTIANS GO TO WAR? - Father Spyridon
https://www.youtube.com/watch?v=OE48zfqFm1k
Citera
2026-02-24, 21:34
Medlem
Hört talas om uppståndelse från de döda? Då behöver ingen vara rädd för döden.

Matteus 10
[28] Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet.
Citera
2026-02-26, 11:40
Medlem
Matteus 16
Lärjungeskapets krav
[24] Sedan sade Jesus till sina lärjungar: »Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. [25] Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. [26] Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? [27] Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar. [28] Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.«
Citera
2026-02-26, 11:57
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Matteus 16
Lärjungeskapets krav
[24] Sedan sade Jesus till sina lärjungar: »Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. [25] Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. [26] Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? [27] Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar. [28] Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike.«

Om det var mellan dig och några sataniska bestialiska människor, skulle du försvara ditt eget liv med dödligt våld eller låta dom döda dig för nöjeskull och deras njutning?
Citera
2026-02-26, 18:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Man kan enkelt avgöra att det är moraliskt bättre att inte döda någon annan för sin egen överlevnad än att göra det, därför måste det logiskt sett vara moraliskt imperfekt att göra det. Inget annat än moralisk perfektion är acceptabelt för gud, men han är villig att förlåta om du älskar honom och tar avstånd från din moraliska imperfektion.
Citera
2026-02-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Om det var mellan dig och några sataniska bestialiska människor, skulle du försvara ditt eget liv med dödligt våld eller låta dom döda dig för nöjeskull och deras njutning?
Malaki 4
[1] Ja, dagen kommer, och den skall brinna som en ugn. Då skall alla fräcka och alla som handlar orätt bli till halm, och dagen som kommer skall förbränna dem, säger Herren Sebaot. Varken rot eller gren blir kvar. [2] Men för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp, och dess vingar skall ge läkedom. Då skall ni slippa ut, som kesande kalvar ur kätten. [3] Ni skall trampa ner de onda, de skall bli till stoft under era fötter den dag jag griper in, säger Herren Sebaot.
Citera
2026-02-26, 22:14
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Malaki 4
[1] Ja, dagen kommer, och den skall brinna som en ugn. Då skall alla fräcka och alla som handlar orätt bli till halm, och dagen som kommer skall förbränna dem, säger Herren Sebaot. Varken rot eller gren blir kvar. [2] Men för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp, och dess vingar skall ge läkedom. Då skall ni slippa ut, som kesande kalvar ur kätten. [3] Ni skall trampa ner de onda, de skall bli till stoft under era fötter den dag jag griper in, säger Herren Sebaot.

Var inte rädd säger Guds ängel till människan, många gånger.

Fruktar att du skulle förgås ifall inte gjorde det som krävdes.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in