2026-02-21, 10:26
Avslutad
Jag använde länge Ikeas tvättsäckar men för ca 10 år sedan började jag använda tvättsäckar av märket Eva Solo. Det har dock varit svårt att bibehålla min initiala entusiasm för märket då annat kommit emellan. Istället har det på senare år blivit tvättsäckar från Jysk och Jula men har även provat Ikea återigen.

Något som slagit mig är att de börjar fransa sig oerhört fort och det verkar inte stå i proportion till hur ofta jag använder tvättsäcken. Det är som att den bara försöker ramla i bitar. Även Ikeas tvättsäckar som jag tidigare tyckte var pålitliga.

Vad beror det här på? Är det misskötsel av tvättsäckarna från mitt håll eller en generell försämring av kvalité i material och tillverkning? Någon som kan tipsa om en klockren tvättsäck som inte fransar?
Citera
2026-02-21, 10:29
Medlem
Connykrims avatar
Vad är en tvättsäck?
Ikeas tvättsäck? Menar du blåa kassarna?
Citera
2026-02-21, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vad är en tvättsäck?
Ikeas tvättsäck? Menar du blåa kassarna?
Nej en sorts optimalt designad (trodde jag, i alla fall förr) produkt till för att förvara tvätt
Citera
2026-02-21, 10:34
Medlem
Timoteuss avatar
Hur i hela friden sliter du ut tvättsäckar?
En tvättsäck är i vävt tyg, rymmer kanske 50 liter eller mer och används till att förvara och transportera tvätt i.

Menar du tvättpåsar, dem man lägger enstaka plagg i och som läggs i tvättmaskinen? Dessa är små, gjorda i glest material, ofta i syntet och brukar ha en dragkedja.
Citera
2026-02-21, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hur i hela friden sliter du ut tvättsäckar?
En tvättsäck är i vävt tyg, rymmer kanske 50 liter eller mer och används till att förvara och transportera tvätt i.

Menar du tvättpåsar, dem man lägger enstaka plagg i och som läggs i tvättmaskinen? Dessa är små, gjorda i glest material, ofta i syntet och brukar ha en dragkedja.
Det kände jag inte till, den nomenklaturen, men har alltid frågat efter tvättsäckar hos handlare och de har visat mig rätt

Det som avses är en mindre behållare av tyg med handtag som man förvarar tvätt i
Citera
2026-02-21, 14:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
TS menar en sån här:

https://jysk.se/inredning/kladvard/tvattkorgar/tvattkorg-asgeir-o36xh50cm?
Citera
2026-02-21, 14:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Var börjar de fransa sig? Uppe eller nere?
Citera
2026-02-21, 15:18
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
TS menar en sån här:

https://jysk.se/inredning/kladvard/tvattkorgar/tvattkorg-asgeir-o36xh50cm?
Det förklarar saken.

Jag använder en sån här.
https://rodastjarnan.com/bara-och-forvara/bags-bar-och-sjosackar/kanvassack-svensk-44057

Har inte observerat någon minskad kvalitet på mina säckar.
Citera
2026-02-21, 17:15
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Varför säckar och inte korg? Borde ju hålla bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in