2026-02-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nu försöker du mest rädda ett slarvigt beteende i efterhand. Säg att du hade fel istället
Herregud, vet du något ö.h.t.
Citera
2026-02-22, 12:31
Medlem
HomoDeuss avatar
En styrelse bör ägna sig åt att styra. Inte fastighetsförvalta, eftersom man oftast inte har kompetens eller intresse för detta.

Lägger man däremot ut fastighetsförvaltning externt, så drabbas man garanterat av högre kostnader och får höja avgifterna. Och riskerar fortfarande att blåsas.

Oavsett hur man gör så kostar det. Om man däremot skulle ha en kompetent och välvillig styrelse som tar på sig en massa extrajobb utan eraättning, så får man vara jävligt glad och se det som en vinstlott.
Citera
2026-02-23, 14:52
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Som jag vill minnas det brukar HSB m.m. ha löjligt höga avgifter för saker dom gör eller när dom agerar mellanhand.

Det är dock en tjänst man betalar för som jag ser det. Finns många som inte har den blekaste aning om vad de pysslar med och dessutom paralyseras av att behöva bestämma och välja, de skulle hemskt gärna ha någon som bara lägger fram något bestämt åt dem och löser biffen.

Min erfarenhet är att tekniker och förvaltare gärna vill sälja på en energioptimeringsåtgärder som aldrig når break even även med dagens el- och fjärrvärmepriser. Det är saker som är ganska svåra att räkna på särskilt för lekmän som vägrar försöka sätta sig in i saker och ting.

Tror det kommer komma mycket ruffel och båg nu när Stockholm inför obligatorisk sopsortering i alla BRF även om Stockholm Vatten varit ganska förutseende och gått ut med information.
Citera
2026-02-23, 16:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Det är dock en tjänst man betalar för som jag ser det. Finns många som inte har den blekaste aning om vad de pysslar med och dessutom paralyseras av att behöva bestämma och välja, de skulle hemskt gärna ha någon som bara lägger fram något bestämt åt dem och löser biffen.

Min erfarenhet är att tekniker och förvaltare gärna vill sälja på en energioptimeringsåtgärder som aldrig når break even även med dagens el- och fjärrvärmepriser. Det är saker som är ganska svåra att räkna på särskilt för lekmän som vägrar försöka sätta sig in i saker och ting.

Tror det kommer komma mycket ruffel och båg nu när Stockholm inför obligatorisk sopsortering i alla BRF även om Stockholm Vatten varit ganska förutseende och gått ut med information.
Aa, så är det så klart, men man har genrellt sett en ganska saftig markup på den tjänsten. Ibland med flera hundra procent.

Var en hel del företag som tjänade ganska fina pengar på att installera laddboxar med 2/3G teknik och sen försöka få dubbelt betalt nu när näten stängdes ner. Sånt där borde fan resultera i ordentligt med spö. Folk har blivit så jävla bekväma med att blåsa andra.
Citera
2026-02-23, 17:36
Medlem
godboys avatar
Problemet med många BRF är att de sitter "fel folk" i styrelserna. Det är inte alltid de som är bäst lämpade för det kan man väl lugnt säga. Är det en riktigt stor förening så är ju sannolikheten högre att man kan få in lite vettigt folk i styrelsen .
Citera
2026-02-23, 18:12
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det mest klassiska är väl mer att det är två som fuskar. Dvs det är en styrelsen som godkänner och sedan ett företag som anlitas som sedan överdebiterar för att blåsa föreningen på pengar men sedan med avdrag och momsfusk, falska fakturor även blåser staten på pengar. Det krävs en insider alltså.

Just detta. Så jävla klassiskt och vanligt oavsett om det är BRF, samfällighet eller vilken förening som helst. Sett flera exempel på detta i min egen närhet. Korruptionen är mycket större än vad folk vill tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in