2026-02-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Därför att plattformen inte kan styras eller blockeras av Bryssel.
Bryssel har på gång krav på digital identifiering av användare på sociala medier inom EU och på censur av vad de anser vara "desinformation". Allt i bästa sovjetisk totalitär anda.
https://www.youtube.com/watch?v=ATULbUxrxSM
De har redan börjat att sanktionera europeiska medborgare pga deras politiska åsikter.
Sanktioner som inte har sin grund i rättsprocesser utan är helt godtyckliga och går i praktiken inte att överpröva.
https://www.youtube.com/watch?v=g-feCMFSpRw

Tack för länkar. Jag delar din analys och kritik av Bryssel och vart EU är på väg. Men jag har svårt att se hur denna satsning skulle kunna bidra med något positivt.

Om man kollar på två aspekter:
1) Den tekniska. På vilket sätt skulle det vara möjligt för EU att blockera alla andra tjänster och plattformar men inte just denna? Vad skulle göra denna plattform unik i att kunna undvika nedstängning/blockning?

2) Vilken den faktiska avsikten är. Varför ska vi anta att Trump-administrationen gör detta av intresse för EU's medborgare och inte som jag spontant tänker, utifrån egna intressen?
Om de via en VPN tjänst får tillgång till en stor mängd data om europeiska invånare. Är det då troligt att de inte skulle lagra den datan? Jag ser det som osannolikt. Om de via denna tjänst skulle ha möjlighet att påverka folks flöden - är det då troligt att de väljer att avstå? Jag ser även det som osannolikt.

Trump-administrationen har ju dessutom tydligt deklarerat att de inte ser Europa som framtida partners och allierade. Vill man Sveriges bästa har jag svårt att se varför man skulle se USA's nya riktning som något positivt för oss.
Citera
2026-02-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Är det någon som vet om Russia Today fortfarande finns?

Jag har försökt att få upp deras sida, www.rt.com, ganska länge men den verkar inte finnas. Kört med VPN, men det lyckas inte.
Den får jag upp utan VPN.
Citera
2026-02-21, 10:49
Medlem
Fantens avatar
En statlig VPN? Det låter ju som en bra idé.
Citera
2026-02-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du verkligen inte kan se den skillnaden känns det här rätt meningslöst.

Om Bryssel hade betett sig på samma sätt som Kreml hade det inte funnits tidningar som Fria Tider och Flamman. Ej heller något Flashback. Inte Facebook heller för den delen. Instagram har de också blockat. Snapchat, X och Youtube är också kraftigt begränsat. Vidare har de också helt eller delvis blockat Whatsapp, Telegram, Facetime och Google meet.

Men visst låtsas du som att det är lika illa att köra i 83 på 80-väg som att köra i 200 på 30-väg. "Båda två är ju fortkörning!!!! Det är samma saaaaaak!!!"

Det här är det vanligaste... EU sätter press på Google och Bing via Digital Services Act. Istället för att ta bort Frihetsnytt helt som det har svårare att göra kör de andra verktyg, som ett exempel kanske sajten hamnar på sidan 50 i sökresultaten, eller inte dyker upp alls när du söker på specifika nyhetsord…

Du tror att du har sökt brett, men algoritmen har redan sorterat bort det som klassas som "alternativa narrativ”… för en person som känner till sidan är det lättare att söka sig fram för just den informationen men för Jalmar 78 år kanske de inte är lika enkelt… för EU eller Sverige gömmer sidorna och informationen om de inte lyckas stänga de helt med hjälp av hittepålagar som ”skadlig desinformation”. Det är just detta filter som försvinner med sidan Trump skapat.
Citera
2026-02-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3xinator
Jag kan inte så mycket om det här men blev lite intresserad så jag ändrade utgångsland i min VPN (proton) från Sverige till USA via Schweiz och helt plötsligt kunde jag inte nå Flashback. Kan ju vara Proton som krånglar men det har aldrig krånglat tidigare så det måste ju vara USA som blockar Flashback…. nu surfar jag via proton med utgång i Sverige och det funkar fint….
Jag har en känsla av att flashback av och till medvetet blockar all trafik från utlandet. Kanske det är då de misstänker DOS-attacker eller dylikt. Jag är i Schweiz (utan VPN), och upplever det regelbundet.
Citera
2026-02-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Jag har en känsla av att flashback av och till medvetet blockar all trafik från utlandet. Kanske det är då de misstänker DOS-attacker eller dylikt. Jag är i Schweiz (utan VPN), och upplever det regelbundet.
Aaa tack för info då tar jag av mig foliehatten en stund….
Citera
2026-02-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Vilken fascinerande tråd. Uppenbarligen är många svenskar helt inkapabla att ta till sig information om EU på ett någorlunda balanserat sätt. Minsta antydan om att det kanske inte står helt rätt till i unionens ledargarnityr möts av närmast rabiat motstånd.

Tänkte exakt samma sak! Det är intressant dock… hur det fungerar rent psykologiskt. För många i Sverige är EU förknippat med stabilitet, demokrati och ordning.

Antingen är du "för EU och mot desinformation", eller så är du "en foliehatt som går Trumps ärenden". Det rabiata motståndet som du nämner handlar ofta om en rädsla för det okontrollerade… Folk är så vana vid att informationen är förpackad och godkänd av stora mediehus eller myndigheter att blotta tanken på en "frihetstunnel" utan filter känns som ett hot mot själva samhällsbygget och sin världsbild! Trodde verkligen inte att denna info skulle skapa sådant hat! Men de säger ju ett och annat.. mycket intressant!
Citera
2026-02-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Är det någon som vet om Russia Today fortfarande finns?

Jag har försökt att få upp deras sida, www.rt.com, ganska länge men den verkar inte finnas. Kört med VPN, men det lyckas inte.

Funkar utan problem här, både via trådat internet (Bahnhof) och mobilt (hallon).. utan vpn då
Citera
2026-02-21, 11:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
För de som tycker att USA står upp för friheten och är en kämpe, kan det vara bra att ha i åtanke att de nu börjat kräva in information från användare som skriver negativa saker om ICE till exempel. De tvingar även företagen att lämna information om användare som skrivit detta anonymt.

Skulle ni vara så sugna på om detta gällde här på Flashback till exempel? Skatteverket, polisen eller socialtjänsten får full tillgång till vad ni skrivit och kopplar ihop det med er person.
Citera
2026-02-21, 11:20
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Funkar utan problem här, både via trådat internet (Bahnhof) och mobilt (hallon).. utan vpn då

Trodde också att den siten var blockerad men har inga problem heller att läsa den.
Men vad är för någon sida? Påminner starkt om swebbtv eller andra liknande sidor, kraftigt vinklade nyheter i Rysslands favör.
Citera
2026-02-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Nej man kommer inte närmare sanningen om man blint litar på det som skrivs i väst. Det kallas för att svälja propaganda.
Enda anledningen till EUs blockad av rysk media är för att folk inte ska bilda en egen uppfattning, utan precis som du, lita blint på det som skrivs i väst.
Eller ser du någon annan anledning till att EU blockerar rysk media?
Sluta knarka. Om du litar mer på rysk media än väst har du knarkat sönder hjärnan. Till exempel så rapporterade SVT om ryska framgångar på krigsfältet. Tror du att rysk tv skulle göra motsvarande om ukrainska framgångar?
Citera
2026-02-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Sluta knarka. Om du litar mer på rysk media än väst har du knarkat sönder hjärnan. Till exempel så rapporterade SVT om ryska framgångar på krigsfältet. Tror du att rysk tv skulle göra motsvarande om ukrainska framgångar?

Ryssland rapporterar vad jag sett rätt mycket från båda hållen.. jag följer Gazeta.ru dagligen.

Tanken med den här USA-drivna sidan är väl inte att agera domare över vad som är rätt eller fel. Syftet är att tillhandahålla råmaterialet och låta informationen vara tillgänglig. På så sätt får läsaren själv använda sitt källkritiska tänkande och avgöra vad som är sant eller inte, istället för att låta politiker i förväg bestämma vad vi klarar av att hantera.. jag förstår verkligen inte hur folk i demokratiska länder blir så provocerade av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in