2026-02-21, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Är det någon som vet om Russia Today fortfarande finns?

Jag har försökt att få upp deras sida, www.rt.com, ganska länge men den verkar inte finnas. Kört med VPN, men det lyckas inte.

Den funkar fint.
Det lustiga är att RT finns i det amerikanska tv utbudet. Helt fritt och ocensurerad.
Citera
2026-02-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men det är ju det som är grejen, om EU blockerar denna information så är vi minst lika dåliga som Ryssarna som blockerar vår information.
Hela saken med information är att man måste själv bilda sin egen uppfattning. Desinformation eller ej.
Vi hade varit lika dåliga som ryssarna om det vore så att det fanns massor av fri rysk media som inte var totalstyrd från Kreml.

I Europa finns det massor av olika medier med olika infallsvinklar. Där har du den stora skillnaden.
Citera
2026-02-21, 09:35
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Exakt min tanke. Om en produkt är gratis så är man själv produkten, det känns som väldigt självklart.

Men vad skulle egentligen vara poängen med detta? Om poängen är en VPN-tjänst - vad är det då för avancerad teknik som USA's regering skulle ha tillgång till som inte vanliga VPN-tjänster kan erbjuda?

Om det bara handlar om att lägga ut avslöjanden på en plattform är det väl bara att göra det eller? Förstår inte riktigt poängen med kombinationen plattform för avslöjanden + inbyggd VPN?

Det känns som att det handlar om att USA vill styra vad som kommer upp i folks flöden. Samt ha möjlighet att samla/dokumentera användarinfo.

Ja, allt detta stämmer. Man måste vara rejält naiv om man tror att USA vill EU väl
Citera
2026-02-21, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tror du att sanningen finns i rysk media då är du otroligt korkad. Inga nyheter från Ryssland släpps utan att det är positiva nyheter för Putin
Nej, men att komma så nära sanningen som möjligt måste man se båda sidor.
Eller du kanske litar blint på Aftonbladet och Paasikivi, är du så korkad att du inte förstod det?
Citera
2026-02-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Nej, men att komma så nära sanningen som möjligt måste man se båda sidor.
Eller du kanske litar blint på Aftonbladet och Paasikivi, är du så korkad att du inte förstod det?
Nu är jag så pass privilegierad att jag bor i ett land där jag kan hämta information från andra medier än aftonbladet. Det är väl skillnaden mellan oss och Ryssland. Hämtar man från olika medier här i väst då kommer man i varje fall lite närmare sanningen än om man hämtar något från Ryssland
Citera
2026-02-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hjälp de som behöver hjälp istället, hjälp Ryssland, Kina, Nordkorea och Iran istället.

Vad jag fattar de som är de öppet för alla länder men de ska främst rikta sig mot Europa.
Citera
2026-02-21, 09:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu är jag så pass privilegierad att jag bor i ett land där jag kan hämta information från andra medier än aftonbladet. Det är väl skillnaden mellan oss och Ryssland. Hämtar man från olika medier här i väst då kommer man i varje fall lite närmare sanningen än om man hämtar något från Ryssland
Nej man kommer inte närmare sanningen om man blint litar på det som skrivs i väst. Det kallas för att svälja propaganda.
Enda anledningen till EUs blockad av rysk media är för att folk inte ska bilda en egen uppfattning, utan precis som du, lita blint på det som skrivs i väst.
Eller ser du någon annan anledning till att EU blockerar rysk media?
Senast redigerad av Nigarn 2026-02-21 kl. 09:55.
Citera
2026-02-21, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vet ej om tråd redan finns om ämnet isf får mods ta bort inlägget..

Reuters och Omni rapporterar om detta idag.. Det är förmodligen den största händelsen för det fria ordet på decennier, men det är kusligt tyst i svensk media…
Kortfattat: USA:s regering (via utrikesdepartementet) håller på att rulla ut en portal som heter freedom.gov. Syftet? Att ge oss i Europa verktyg (inbyggd VPN) för att runda de blockeringar som EU har infört genom sina nya lagar (t.ex. DSA). USA ser alltså EU:s agerande som så pass illa att de nu hjälper oss att få läsa (sanningen?)

En fråga vi måste ställa oss nu:
1. VAD är det EU försöker dölja? Om informationen de blockerar bara är ”lögner”, varför är de då så livrädda för att vi ska få se den och avgöra själva? Är det i själva verket så att de döljer information som inte passar deras eget politiska narrativ?

Sverige och Europa brukar prata om vikten av demokrati och öppenhet, men nu är det USA som får agera ”frihetskämpe” för att vi ska få tillgång till ett ofiltrerat internet. EU är rasande över Trumps beslut…

USA släpper ”frihetssajt” som riktas till européer (Omni)
https://omni.se/usa-slapper-frihetssajt-som-riktas-till-europeer/a/aJ7VrO

Så till exempel CAM sidor kommer kunna gå att se på nu på den där hemsidan ?
Citera
2026-02-21, 10:04
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har inte hört talas om detta, men jag använder heller inte tech-jättars tjänster särskilt mycket.

Men hur är det tänkt att en VPN ska lösa detta? Om informationen censureras vid källan så kommer den liksom inte att återuppstå bara för att Trump säger det.

Så, nej, jag vidhåller att detta är typisk amerikansk signalpolitik som har noll och ingen relevans på verklighten.

Shadowbanning sker hela tiden. Det är endast en mycket begränsad information vi får ixh informationen är riktas och selektiv. Internet är inte detsamma som för 20 år sedan. Människor manipuleras av Bryssel och Washington, även kina o Ryssland gör samma sak. Internet är helt enkelt inte längre fri
Citera
2026-02-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vet ej om tråd redan finns om ämnet isf får mods ta bort inlägget..

Reuters och Omni rapporterar om detta idag.. Det är förmodligen den största händelsen för det fria ordet på decennier, men det är kusligt tyst i svensk media…
Kortfattat: USA:s regering (via utrikesdepartementet) håller på att rulla ut en portal som heter freedom.gov. Syftet? Att ge oss i Europa verktyg (inbyggd VPN) för att runda de blockeringar som EU har infört genom sina nya lagar (t.ex. DSA). USA ser alltså EU:s agerande som så pass illa att de nu hjälper oss att få läsa (sanningen?)

En fråga vi måste ställa oss nu:
1. VAD är det EU försöker dölja? Om informationen de blockerar bara är ”lögner”, varför är de då så livrädda för att vi ska få se den och avgöra själva? Är det i själva verket så att de döljer information som inte passar deras eget politiska narrativ?

Sverige och Europa brukar prata om vikten av demokrati och öppenhet, men nu är det USA som får agera ”frihetskämpe” för att vi ska få tillgång till ett ofiltrerat internet. EU är rasande över Trumps beslut…

USA släpper ”frihetssajt” som riktas till européer (Omni)
https://omni.se/usa-slapper-frihetssajt-som-riktas-till-europeer/a/aJ7VrO

Det ska bli intressant att se vad som döljs för oss.
När det gäller Sverige, så skulle jag väl inte säga att pressen döljer något för oss, där emot så är det ju ett fantastiskt vänsterperspektiv i gammelmedia, så en hel del faller säkert bort av den anledningen.
Döljs det mycket för oss, eller mycket som faller bort pga vänstermedia, så kommer det istället leda till långt mer material och diskussioner på Youtube, samt inte minst här på FB och gammelmedia kommer vara ännu mer i blåsväder, samt ifrågasatt i sin skattefinansiering.
Citera
2026-02-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise

Men vad skulle egentligen vara poängen med detta? Om poängen är en VPN-tjänst - vad är det då för avancerad teknik som USA's regering skulle ha tillgång till som inte vanliga VPN-tjänster kan erbjuda?

Om det bara handlar om att lägga ut avslöjanden på en plattform är det väl bara att göra det eller? Förstår inte riktigt poängen med kombinationen plattform för avslöjanden + inbyggd VPN?

Det känns som att det handlar om att USA vill styra vad som kommer upp i folks flöden. Samt ha möjlighet att samla/dokumentera användarinfo.
Därför att plattformen inte kan styras eller blockeras av Bryssel.
Bryssel har på gång krav på digital identifiering av användare på sociala medier inom EU och på censur av vad de anser vara "desinformation". Allt i bästa sovjetisk totalitär anda.
https://www.youtube.com/watch?v=ATULbUxrxSM
De har redan börjat att sanktionera europeiska medborgare pga deras politiska åsikter.
Sanktioner som inte har sin grund i rättsprocesser utan är helt godtyckliga och går i praktiken inte att överpröva.
https://www.youtube.com/watch?v=g-feCMFSpRw
Citera
2026-02-21, 10:16
Medlem
Jävla larv. Handlar bara om att de vill trycka in sina åsikter. Rätt uppenbart att de inte är våra vänner längre med den här typen av passiv-aggressiva beteenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in