2026-02-20, 18:35
Medlem
gotets avatar
Det finns fyra nationalistiska oligarker i Sverige som får stora summor pengar i gåvor och donationer helt skattefritt av fans och supportrar. En av dessa hade fått 300.000 kronor 2025 som han investerat i globalfonder tungt viktade mot USA. Dessa nationalistiska oligarker talar mycket om pengarna i sina poddar. Allt de köper för dem och investerar i. De äger flera fastigheter och bilar och mycket mycket mer som fysiskt guld och silver.

Detta får mig att fundera hur det egentligen funkar med dessa gåvor och donationer. Retar inte detta skatteverket och staten något ohyggligt? Men de kan väl inte komma åt de här fyra männen med extra skatt då allt är donationer och gåvor? Hur funkar det här egentligen?
Senast redigerad av gotet 2026-02-20 kl. 18:43.
Citera
2026-02-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Det finns fyra nationalistiska oligarker i Sverige som får stora summor pengar i gåvor och donationer helt skattefritt av fans och supportrar. En av dessa hade fått 300.000 kronor 2025 som han investerat i globalfonder tungt viktade mot USA. Dessa nationalistiska oligarker talar mycket om pengarna i sina poddar. Allt de köper för dem och investerar i. De äger flera fastigheter och bilar och mycket mycket mer som fysiskt guld och silver.

Detta får mig att fundera hur det egentligen funkar med dessa gåvor och donationer. Retar inte detta skatteverket och staten något ohyggligt? Men de kan väl inte komma åt de här fyra männen med extra skatt då allt är donationer och gåvor? Hur funkar det här egentligen?

Det beror ju på om det är gåvor och donationer eller om det är betalning för något.

Till skillnad från vad endel verkar tro får man inte ducka skatt genom kalla något för något annat än vad det är. Utan det är de faktiska omständigheterna som har betydelse.

Du får med andra ord inte ge bort en vara och tjänst och mottagaren ger dig en gåva på en massa pengar utan att detta ligger i farozonen för att betraktas som den försäljning det trots allt är - trots att ni kallar det för gåvor.

För övrigt finner jag det lite fånigt att du kallar det för "nationella oligarker" när det rör sig om 300tkr på ett år i gåvor. Man räknas ju knappast som höginkomsttagare om man drar in 300tkr på ett år, ens om det är efter skatt, än mindre är det väl att kallas för "oligark". Vet du ens vad "oligark" betyder?
Citera
2026-02-20, 18:53
Medlem
MarcoStars avatar
Det beror på om de tillhandahåller något i utbyte mot dessa gåvor och donationer. Du nämner att de har poddar. Är det genom dessa poddar de driver in "donationerna?" I så fall skulle Skatteverket kunna anse att poddarna är en tjänst som möjliggör insamlingen av pengarna och då ska de beskattas som inkomst.
Citera
2026-02-20, 18:59
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror ju på om det är gåvor och donationer eller om det är betalning för något.

Till skillnad från vad endel verkar tro får man inte ducka skatt genom kalla något för något annat än vad det är. Utan det är de faktiska omständigheterna som har betydelse.

Du får med andra ord inte ge bort en vara och tjänst och mottagaren ger dig en gåva på en massa pengar utan att detta ligger i farozonen för att betraktas som den försäljning det trots allt är - trots att ni kallar det för gåvor.

För övrigt finner jag det lite fånigt att du kallar det för "nationella oligarker" när det rör sig om 300tkr på ett år i gåvor. Man räknas ju knappast som höginkomsttagare om man drar in 300tkr på ett år, ens om det är efter skatt, än mindre är det väl att kallas för "oligark". Vet du ens vad "oligark" betyder?

Tack för ditt svar och ja, jag vet vad en oligark är. Jämfört med övriga nationalister i Sverige är de här fyra männen riktiga oligarker. Snubben fick ju 300.000 totalt i donationer skattefritt under ett år. Jag skulle klassa mig väldigt lycklig om jag fått sådana summor gratis att handla för. Han får ju även mer pengar från andra håll under året. De här männen äger mycket investeringar och har dessutom byggt enorma lager av exempelvis mat och alkohol. Antikviteter och dyra smycken är även kategorier där dessa män är rejält investerade.
Citera
2026-02-20, 19:00
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det beror på om de tillhandahåller något i utbyte mot dessa gåvor och donationer. Du nämner att de har poddar. Är det genom dessa poddar de driver in "donationerna?" I så fall skulle Skatteverket kunna anse att poddarna är en tjänst som möjliggör insamlingen av pengarna och då ska de beskattas som inkomst.

Ja det är genom poddar som de får dessa gåvor och donationer.
Citera
2026-02-20, 19:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Men då tillhandahåller de poddar, vilket blir en näringsverksamhet och intäkterna därigenom ska beskattas. Jag kan inte tänka mig nåt annat.
Citera
2026-02-20, 19:04
Avstängd
Citat:

Då ska det beskattas.
Citera
2026-02-20, 19:07
Medlem
gotets avatar
Citat:
Men då tillhandahåller de poddar, vilket blir en näringsverksamhet och intäkterna därigenom ska beskattas. Jag kan inte tänka mig nåt annat.

De säger själva att de inte skattat en krona genom åren på alla dessa pengar folk har gett dem. Är inte säker på att Skatteverket kan röra slantarna då allt är märkt med ”gåva” och dylikt på swisharna.
Citera
2026-02-20, 19:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
De säger själva att de inte skattat en krona genom åren på alla dessa pengar folk har gett dem. Är inte säker på att Skatteverket kan röra slantarna då allt är märkt med ”gåva” och dylikt på swisharna.

Det är de faktiska omständigheterna som avgör, inte vad swisharna är märkta med. Om personerna bedriver en verksamhet med poddar och tar in pengar genom dem så är det näringsverksamhet, helt klart.
Citera
2026-02-20, 19:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Fast, poddarna kan väl klassas som insamlingsverksamhet?
Citera
2026-02-20, 19:22
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Kalla det vad du vill. Eftersom de möjliggör intäkterna är det att betrakta som en näringsverksamhet. Annars skulle Netflix också kunna klassas som en insamlingsverksamhet.
Citera
2026-02-20, 19:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Som sagt vad man märker swisharna med och vad man kallar verksamheten är ju inte det som är avgörande.

Annars hade ju alla företag kallat sig insamlingsverksamhet och betalningarna mottagits via swish märkta "gåva", inte speciellt rimligt att ett sånt upplägg hade passerat en granskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in