2026-02-20, 17:14
Medlem
Nihennas avatar
Fick inte hela historien att få plats i rubriken, så tar det här.

Ibland när jag sväljer så kommer det ibland en begynnande smärta/värka mellan bröstvrtorna, ungefär i höjd där revbenen går ihop.

Denna smärtan växer sedan och blir som en ihållande "varm" värk och håller i sig i typ 10 minuter eller så innan den försvinner. Samtidigt känns det som att en "klumpa" eller något har satt sig i strupen, som också försvinner ungefär samtidigt.

Händer väl inte jätteofta, men fick det första gången för kanske 2 år sedan och sen har det kanske dykt upp en gång var sjätte månad eller så. Ibland kommer det när jag sover (på mage).

Jag trodde ärligt talat att jag höll på att få en hjärtattack först, innan jag kom fram till att "nä, det är knappast hjärtat som krånglar". har dessutom gjort en undersökning av hjärtat via hälsoundersökning efter att det började, och allt lät och såg perfekt ut.

Vad kan det vara för något? Sura uppstötningar? Men det ska väl inte komma av att man sväljer? Det är väl mer när någon skjuts upp från magen?
Citera
2026-02-20, 17:20
Medlem
Onanikrems avatar
Gå till din hälsocentral och få remiss att kolla upp det. Kan vara magkatarr i övre magmunnen, kan vara ett litet brock på magmunnen eller något med diafragma.
Citera
2026-02-20, 17:20
Avstängd
Låter mer som magkatarr eller i värsta fall magsår!
Citera
2026-02-20, 17:23
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Gå till din hälsocentral och få remiss att kolla upp det. Kan vara magkatarr i övre magmunnen, kan vara ett litet brock på magmunnen eller något med diafragma.

Via gastroskopi då eller?
Citera
2026-02-20, 17:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Via gastroskopi då eller?
Tror de gör undersökningen med röntgen, magnet eller kontrast. Vet faktiskt inte?
Citera
2026-02-20, 17:49
Medlem
Det där du nämner med att det känns som en klump i halsen...Du borde nog kolla upp det, i alla fall ringa vårdcentralen och fråga.
Citera
2026-02-20, 18:05
Medlem
zombie-nations avatar
Känns det som en helt ny grej så kolla upp det. Men jag förstår att du vill veta innan du söker vård med, eftersom vårdcentralen inte riktigt vet vad de gör alltid.

Det kan vara syra som irriterar, ganska ofta den inte kommer hela vägen upp så man vet vad det är. Kan det även komma av att äta så kanske esofagusspasm? Rätt enkel att beskriva och avfärda om det inte är det. Kan komma närsomhelst, men har en förkärlek att komma när man äter lite "vass" mat, typ friterat eller stekt. Eller varm/kall mat. Syra som svart te eller vin. Irriterande mat.

Det känns som någon grabbat tag i ens magmun och trycker ihop. Det går inte att svälja något, eller bara svälja med besvär. Det går inte att rapa, hur mycket man än försöker. Man kan få önskan om att rapa, för man vet instinktivt att det släppt då.

Ofta tillsammans med reflux, men man behöver som sagt inte ens veta att man har detta. Kan komma av att magen inte tål vissa saker, t ex rödvin eller att man har ett magmunsbråck, väldigt vanlig åkomma. Även kan förekomma sår av reflux i nedre strupen. Kan självklart vara någon cancer i området med, men inte den vanliga orsaken.

Har detta själv pga ett litet bråck på magmunnen som oftast inte ställer till besvär. Det är därför jag föreslår det. Men känner du alls inte igen det så är det något annat.
Citera
2026-02-20, 19:31
Medlem
Streckkods avatar
Det är definitivt håll du har fått.

Träna inte så hårt!
Citera
2026-02-20, 21:00
Medlem
Har haft samma under en herrans massa år.

I mitt fall är det magkatarr/reflux som ställer till det. Har även magmunsbråck.

Förmodligen inget allvarligare än så för dig heller men om du är orolig så ska du självklart kolla upp det men förvänta dig ingen grundlig undersökning. Sjukvården vill inte ha patienter så du kommer gå därifrån några hundralappar fattigare med ett recept på omeprazol och rekommendationer att inte äta stekt, det mat och undvika måltider sent på kvällen.

Höja huvudändan på sängen när du sover är också ett typiskt klassiskt råd du kommer få.

Och självklart att stressa mindre.
Citera
2026-02-20, 21:14
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Vet inte om det är exakt samma fenomen men ibland när jag sväljer vätska så kan jag få en stark smärta ungefär på samma ställe som du beskriver, även om jag inte brukar uppleva att smärtan är "varm". Jag skulle beskriva smärtan som skarp och stickande och jag associerar det med att jag dricker kallt vatten. Jag vet inte vad det beror på men jag har upplevt detta hela livet. Aldrig brytt mig om att ta reda på vad det är eftersom det alltid går över.
Citera
2026-02-20, 23:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneparttwo
Har haft samma under en herrans massa år.

I mitt fall är det magkatarr/reflux som ställer till det. Har även magmunsbråck.

Förmodligen inget allvarligare än så för dig heller men om du är orolig så ska du självklart kolla upp det men förvänta dig ingen grundlig undersökning. Sjukvården vill inte ha patienter så du kommer gå därifrån några hundralappar fattigare med ett recept på omeprazol och rekommendationer att inte äta stekt, det mat och undvika måltider sent på kvällen.

Höja huvudändan på sängen när du sover är också ett typiskt klassiskt råd du kommer få.

Och självklart att stressa mindre.
Jag har haft problem med stressmage och magkatarr på förra jobbet, så det kanske är det då. Dock kändes det mer nere i övre magen då, jämfört nu.

Håller på att plugga just nu också och kommer precis ur en tentaperiod, så mycket möjligt att det är att det flammade upp igen då.

Omeprazol är väl till och med receptfritt om jag inte minns fel? Så jag kan prova att köpa ett packe imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in