2026-02-20, 16:27
Avslutad
Vi vet att snart verkar varenda butikskedja används detta test och tyvärr en tidsfråga värden också använder det

Alla har varit där och alla känner sig förnedrade eftersom matrigma har inget att göra med att sommarjobba på campingen eller jobba helger på Willys.

Ni som är arbetslösa eller har nyligen fått ett jobb har ni fått gå igenom detta och använder alla stora butikskedjor detta nuförtiden?
Citera
2026-02-20, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vi vet att snart verkar varenda butikskedja används detta test och tyvärr en tidsfråga värden också använder det

Alla har varit där och alla känner sig förnedrade eftersom matrigma har inget att göra med att sommarjobba på campingen eller jobba helger på Willys.

Ni som är arbetslösa eller har nyligen fått ett jobb har ni fått gå igenom detta och använder alla stora butikskedjor detta nuförtiden?
Tycker det verkar vara de flesta företagen nu, oavsett butikskedja eller IT-företag.
Citera
2026-02-20, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Tycker det verkar vara de flesta företagen nu, oavsett butikskedja eller IT-företag.

Inom it-företag kan jag köpa att de har sådant
Citera
2026-02-20, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Inom it-företag kan jag köpa att de har sådant
Inte jag. Det visar inte hur bra man är på att lösa supportärenden. Och personlighetstesterna är gjorda så att det bara finns dåliga alternativ som inte speglar hur man är, så hur man än svarar så är det fel.
Citera
2026-02-20, 17:53
Medlem
HBTKuks avatar
Jag vet inte vad matrigma är. Personlighetstester används mycket vid rekrytering till högre befattningar som chefspositioner. Kryper väl säkert "nedåt" också. Man kan inte längre vara vilken imbecill som helst ens för de enklaste jobben.
Citera
2026-02-20, 21:46
Medlem
Dimpens avatar
Det beror enbart på att rekryterare och rekryteringsföretag saknar den kompetens som behövs för att bedöma en kandidats kompetens.
Citera
2026-02-20, 22:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag vet inte vad matrigma är. Personlighetstester används mycket vid rekrytering till högre befattningar som chefspositioner. Kryper väl säkert "nedåt" också. Man kan inte längre vara vilken imbecill som helst ens för de enklaste jobben.

Fick när man var under 50 mängder med förfrågningar på olika jobb från rekryterare via linkedin och då och då var det något intressant som man sökte. Inga chefspositioner men ändå tjänstemannasidan och fick nog alltid göra olika tester. Personlighetstester och iq-tester var nära på standard och på något jobb så var det även läsförståelse och matematikproblem. Jobbet jag sökte hade inget med detta att göra ska tilläggas.
Rekryteringarna drog också många gånger ut på tiden rätt rejält så bara det gjorde att man ledsnar när man ändå redan har ett ok jobb.
Citera
2026-02-20, 22:55
Avstängd
Citat:

Även "enkla" jobb som tex lager använder sig av Matriga. Du får nog lära dig något innan du skriver.
Citera
2026-02-20, 23:09
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Även "enkla" jobb som tex lager använder sig av Matriga. Du får nog lära dig något innan du skriver.
Jag skrev ju att jag inte vet. Det jag skrev som inte var om Matriga stämmer dock. Annars får du mer än gärna rätta mig.

Jag jobbade lite med rekrytering förr. Då såg förfarandet väldigt annorlunda ut. Inga datorprogram eller tester. Bara intervjuer och samtal.
Citera
2026-02-20, 23:38
Avstängd
Citat:
Jag skrev ju att jag inte vet. Det jag skrev som inte var om Matriga stämmer dock. Annars får du mer än gärna rätta mig.

Jag jobbade lite med rekrytering förr. Då såg förfarandet väldigt annorlunda ut. Inga datorprogram eller tester. Bara intervjuer och samtal.

Det var nog ett bra tag sedan du jobbade med rekrytering. Återigen; även enkla jobb använder sig av Matriga och övriga tester.

Här har du Matriga;

Citat:
Matrigma är ett icke-verbalt, logiskt begåvningstest (GMA - General Mental Ability) utvecklat av Assessio. Det används i rekryteringsprocesser för att förutsäga en kandidats förmåga till problemlösning, logiskt tänkande och snabb inlärning. Testet går ut på att identifiera mönster i matriser av figurer.
Citera
2026-02-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Det var nog ett bra tag sedan du jobbade med rekrytering. Återigen; även enkla jobb använder sig av Matriga och övriga tester.

Här har du Matriga;

det går att använda AI verktyg för att lösa dessa matrigmatester numera. det är bara formaliteter numera
Citera
2026-02-21, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Det stämmer att ai inte kan svara rätt på matrigma. Dessutom tar den för lång tid till att svara. funkar inte.
Ge det 1-2 år till så kan Grok lösa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in