2026-02-21, 12:02
Medlem
Sinraths avatar
Precis som man kan visa en fake app som ser ut som en färdig Swish betalning så är digitala ID:n för osäkra utan den verifiering som görs när man använder det online. Personalen kan inte förväntas kunna avgöra hur äkta det är med bara en blick på något du håller upp. Kan lätt vara en stillbild eller animerad bild som slängts ihop av en AI med modifierad text och bild t.ex.

Fysiska kort är betydligt svårare och dyrare att fejka och där finns även några enklare tekniker för att kolla om det är någorlunda äkta. En säkrare lösning finns helt enkelt inte.

Jag kan förstå att folk tror dessa digitala ID:n är giltiga överallt med tanke på vad det står på dom och hur dom marknadsförs men kalla det kommunistland för du ska slippa få dina beställda grejer potentiellt kapade är att överdriva.
Citera
2026-02-21, 12:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Tror det är något slags bank-id fast med id-kort också, tror inte många har det(?) utan bara vanlig bank-id.. ja, måste ju nästan vara i fysisk form. Pass och körkort har ju stämplar som försvårar förfalskning.
Sökte på det och man lär sig lite varje dag men inget jag kommer skaffa
Citera
2026-02-21, 13:16
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Att expediten var "söt" är relevant hur? Hon var inte intresserad av dig för att hon bad om ditt id idiot.

Men jag skrev inte att hon var intresserad av mig ditt jävla kioskmongo! Bums in på Komvux och lär dig läsa.
Citera
2026-02-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Första gången jag beställde öl till Systembolaget och idag skulle jag hämta ut dessa efter arbetet. Jag hade betalt varorna innan. Alltså förbetalt.

När jag kommer till Systembolaget kräver de ordernummer, jag visar dem ordernumret på min inloggade sida på Systembolaget. Bra, säger expediten. Varorna har kommit. Nu vill jag se ett legitimation av dig. Min legitimation och körkort (fysiska kort) låg hemma, så jag visade upp Freja. Nej, det går inte. Okej, sade jag, jag har den nya BankID med bild, går den bra? Nej, det går inte svarade expediten.

Jag är över 20 år och det ser man lätt.

Jobbigt att bo i ett kommunistland.

Varför fungerar inte Freja som legitimation på Systembolaget? Dags att ta bort Freja på mobilen i så fall.

Vad tycker ni om detta?

Annat?

Ändå fascinerande att du nu skapar en tråd om en nyhet från 2024:
https://press.systembolaget.se/pressmeddelanden/2024/systembolaget-pausar-digitala-id-kort-fran-bankid/
Citera
2026-02-21, 14:49
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är fyra år till. Förhoppningsvis har säkerheten ökat på digitala id-kort då. Alla matvarukedjor accepterar inte heller digitala id-kort vid köp av tobak/öl/energidryck.
Flera länder har redan digitala körkort... Och det fungerar. Det är Sverige som ligger efter där. Har fortfarande inte fått nåt bevis på att det skulle vara lätt att förfalska.
Citera
2026-02-21, 23:38
Medlem
systems avatar
Huruvida andra länder har digitala körkort förändrar inte att TS är ett gnällo som inte stannar upp och tänker lite innan det är dags att starta tråd på FB.

(Ovanstående kan vara den längsta mening jag skrivit.)
Citera
2026-02-24, 20:51
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Första gången jag beställde öl till Systembolaget och idag skulle jag hämta ut dessa efter arbetet. Jag hade betalt varorna innan. Alltså förbetalt.

När jag kommer till Systembolaget kräver de ordernummer, jag visar dem ordernumret på min inloggade sida på Systembolaget. Bra, säger expediten. Varorna har kommit. Nu vill jag se ett legitimation av dig. Min legitimation och körkort (fysiska kort) låg hemma, så jag visade upp Freja. Nej, det går inte. Okej, sade jag, jag har den nya BankID med bild, går den bra? Nej, det går inte svarade expediten.

Jag är över 20 år och det ser man lätt.

Jobbigt att bo i ett kommunistland.

Varför fungerar inte Freja som legitimation på Systembolaget? Dags att ta bort Freja på mobilen i så fall.

Vad tycker ni om detta?

Annat?

Det är bra att de leggar dig. Glöm inte att att med körkort eller id nästa gång.

Det är dock skit att du måste beställa dina varor till Systemet. Om vi tar bort monopolet istället så kunde du säkert hämtat ut dem närmre hem där det varit en smal sak att knalla hem och hämta id.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in