2026-02-20, 13:32
Medlem
ojojoj3s avatar
Jag klunkande en nyss och såg när jag druckit upp den att den gick ut den 19/1-26, alltså en månad sedan. Jag känner mig lite orolig i magen nu men vet inte om det är för att jag blev så nervös över att bli dålig av den. Tror ni det är nån fara? Jag har fest att gå på ikväll och jag vill verkligen inte behöva missa det för att jag fick rännskita. Den är laktosfri och var oöppnad.
Tack!
Citera
2026-02-20, 13:34
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojojoj3
Jag klunkande en nyss och såg när jag druckit upp den att den gick ut den 19/1-26, alltså en månad sedan. Jag känner mig lite orolig i magen nu men vet inte om det är för att jag blev så nervös över att bli dålig av den. Tror ni det är nån fara? Jag har fest att gå på ikväll och jag vill verkligen inte behöva missa det för att jag fick rännskita. Den är laktosfri och var oöppnad.
Tack!

Inbillning! Den håller minst tre månader efter bäst före-datum.
Citera
2026-02-20, 13:36
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Folk måste sluta stirra för mycket på bäst före. Om något smakar och luktar som vanligt är det lugnt. Dessutom var den ju oöppnad.
Citera
2026-02-20, 13:46
Medlem
Citat:
Tack!

Efter att ha kollat vad den innehåller så är det av allt att döma (sett ur hållbarhetsperspektiv) mjölk. Och mjölk blir spottad i vasken långt innan det blir nån egentlig fara med att dricka den.

Fast stora ledtråden är ju förstås att det står "bäst före" och inte "sista förbrukningsdag" vilket är en indikation på att det är bara att dricka och se om man tycker det smakar OK.
Citera
2026-02-20, 13:52
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fast stora ledtråden är ju förstås att det står "bäst före" och inte "sista förbrukningsdag" vilket är en indikation på att det är bara att dricka och se om man tycker det smakar OK.

Den smakade inget konstigt när jag drack den men hade en lite konstig eftersmak. Det stod faktiskt varken bäst före eller sista förbrukningsdag på den, bara datumet, såg jag nu. Men enligt Google betyder det bäst före?
Citera
2026-02-20, 13:53
Medlem
Citat:
Tack!

Bäst före är bara en rekommendation.

i Danmak hete samma mäkning minst hållbar till och det är stört att inte sverige ha samma märkning.

Bara industin som vill att man ska slänga massa mat i onödan fö svenskar brukar inte ha nån större iq i dessa frågor och tror att mjölk inte går att dricka 1dag efter bäst före rekommendationen.

Nu ä det ju 1 månad så lite tvek på den om den innehåller mjölk.

Men det kan ju vara ultrapastöriserad ohälsosam mjölk i den som har lång hållbarhet egentligen så det är bara smaka å lukta.

Det är bara extrema färskvaror som räkor och annat som istället har sista föbrukningsdag som man ska vara försiktig med.
Citera
2026-02-20, 13:53
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Folk måste sluta stirra för mycket på bäst före. Om något smakar och luktar som vanligt är det lugnt. Dessutom var den ju oöppnad.
Den smakade som vanligt men hade en lite underlig eftersmak när jag druckit upp den. Det är ganska mycket smak i den så jag är orolig att det typ täckte den dåliga smaken.
Citera
2026-02-20, 14:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Den smakade som vanligt men hade en lite underlig eftersmak när jag druckit upp den. Det är ganska mycket smak i den så jag är orolig att det typ täckte den dåliga smaken.
Om den var dålig så hade märkt det på smak och framför allt lukt. Rutten mat kan du inte äta utan att märka det tydligt.
Citera
2026-02-20, 14:13
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om den var dålig så hade märkt det på smak och framför allt lukt. Rutten mat kan du inte äta utan att märka det tydligt.
Alright! Det känns ju bra.
Citera
2026-02-20, 14:13
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:

Tror ändå du hade märkt skillnad. Och konstig eftersmak kan det vara utan att något är dåligt. Har själv ätit och druckit proteinprodukter som egentligen är väldigt goda, men smakar lite konstigt efteråt.
Citera
2026-02-20, 14:21
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Har själv ätit och druckit proteinprodukter som egentligen är väldigt goda, men smakar lite konstigt efteråt.
Det har du faktiskt väldigt rätt i!
Citera
2026-02-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Bäst före är bara en rekommendation.

i Danmak hete samma mäkning minst hållbar till och det är stört att inte sverige ha samma märkning.

Jo, för det säger ju iaf vad märkningen faktiskt handlar om. Det är då inte en rekommendation utan bara att producenten garanterar att den skall hålla minst så länge.

Jämför med nybilsgarantin på fem år så är det ju inte någon vettig människa som får för sig att man måste skrota bilen efter fem år bara för det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in